Mina kaniner får Sv. Foders pellets för Kanin & Marsvin och det funkar bra här.
Glöm pellets! Helt onödig utgift i båda fallen. Komplettera med en morot i veckan och gärna lite kvistar från lövträd. Detta mera som omväxling och terapi. Har ni tillgång till krossat korn så är det lite bättre än havre. havren är lite fetare än kornet.Gösta
Ja jag har råd att ge Oxbow, det är gubben min som tycker att det är lite väl lyxigt för små kaniner, lilla påsen kostar 210kr, min hona har känslig mage så det var därför jag började med det fodret. Det får nog bli till att fortsätta med oxbow ändå för det verkar ha högst % fiber jämfört med de andra två jag frågade om.
..tro mig att jag har testat med allt och gett lite i taget under lång tid men hennes mage ballar ur totalt. Hon är i jättefint hull och mår bra och är pigg och glad så jag tror inte det går någon nöd på henne med bara hö och pellets och morot. Hon får just nu en halv deciliter pellets om dagen enligt doktorns ordination, ska han tyckte inte hon skulle ha mera än så av Bunny T.
Det finns dock en liten risk för brist på e-vitamin och selen om man inte ger nån form av pellets eftersom våra marker är väldigt selen-fattiga (och därmed vårt hö), och selen-brist är en av de saker som man främst misstänker kan orsaka så kallad kaninförlamning hos ungar. /Sara
Här har vi haft kaniner i flera ar nu och aldrig haft förlamning hos ungar trots säkert nagra hundra stycken ungar. Kör helt utan pelletts - men med saltsten för vissa individer - och det funkar bra här. För sällskapskaniner som inte producera och inte utsätts för pafrestningar ska väl naturligt foder räcker till? /Januschka