För att lättare komma åt barken fälldes träden som sedan skalades liggande. Till detta användes speciella verktyg, så kallade tycklar. När sedan barkflaken var lösgjorda lades de att torka innan de rensades. Rensningen innebar att den oätliga ytterbarken skildes från den finare innerbarken. För att slippa kådsmaken från innerbarken lades den i vatten för att urlakas några veckor innan den åter torkades för att sedan krossas och malas.
1–2 kaffekoppar av den ljusa, finrivna innerbarken3/4 l vatten6 hg kornmjöl6 hg grovt rågmjölsalt och fänkål1 pkt jäst1. Lös upp jästen i lite vatten. Blanda alla ingredienser och låt jäsa ca 1 timme.2. Knåda degen på vanligt sätt och tillsätt mera mjöl om det behövs. Låt degen jäsa ytterligare 30–40 minuter.3. Kavla ut till små brödkakor och nagga väl.4. Grädda i inte alltför varm ugn och pensla brödkakorna med lite sirap eller vatten efter gräddning.
Hon äger egen skog och fäller själv tallarna som hon sedan tar barken från.– Man änvänder innerbarken som man blötlägger och sedan torkar. Sedan rostar man det i ugnen och maler ner det till mjöl, säger hon.Har man inga egna tallar att fälla – men ändå vill baka sig ett barkbröd – kan man hitta barkmjöl i hälsokostaffärer.
För den som är intresserad av att prova på barkbröd i dagsläget är det inte särskilt besvärligt. Hellre än avverka hela träd bara för att komma åt barken kan man helt enkelt skära upp ”rutor” i barken och skala loss lagom stora sjok (kom i så fall ihåg att inte skala hela vägen runt, då dör trädet). Det enklaste är att först rensa bort hela ytterbarken så att innerbarken blir frilagd, sedan skära runt den och slutligen dra loss hela klabbet, möjligen med hjälp av en kniv för att få med alltsammans. Resultatet kan sedan soltorkas ett tag, för att därefter rostas i ugn. Låt skivorna ligga inne tills de får en rödbrun nyans (men inte så de blir brända). Därefter krossar man resterna i en mortel, och får således en liten mängd alldeles äkta barkmjöl. Tilläggas kan att även de ännu inte krossade, men rostade, barkdelarna kan ätas, med ost eller smör om man så vill. Under förutsättning att man skördat under våren eller den tidiga sommaren är de tämligen söta och krispiga, i och med att träden då savar. Det smakar ungefär som kex.
Mycket intressant med barkbröd tycker jag, eftersom det ju är en del av den nordiska historian. Man ska hålla liv i sådant tycker jag. Min undran är dock... Hur skulle barkbröd fungera för GI-kostare alternativt glutenintoleranta? Hur mycket kan man dra ner på vetet, och hur mycket bark behövs till en limpa bröd?
Mycket intressant med barkbröd tycker jag, eftersom det ju är en del av den nordiska historian. Man ska hålla liv i sådant tycker jag.