Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dammar och tillrinning i morän  (läst 2230 gånger)

louise

• Gäst
Dammar och tillrinning i morän
« skrivet: 14 feb-11 kl 21:23 »
Ingen aning om var den är frågan passar...

Men jag funderar på att göra en bevattningsdamm och vill helst att den fyller på sig själv, så att jag slipper komplettera med en brunn.

Nån som vet hur jag tar reda på/räknar ut trolig tillrinningstakt till dammen?

Det jag vet är att här är moränmark, och dammen ska ligga i en "surhåla", som idag har två långa igensatta dräneringar.

Rexiam

SV: Dammar och tillrinning i morän
« Svar #1 skrivet: 14 feb-11 kl 23:09 »
Enligt min erfarenhet är det rätt invecklat (jag är inte egentligen fackman på området) men jag har själv försökt räkna på det tidigare, så några grunder kan man ju försöka räkna fram.

Till att börja med får man räkna fram den effektiva nederbörden inom dammens avrinningsområde, dvs faktiskt årsnederbörd minus avdunstning av det som stannar i lövverk etc. SMHI har statistik på årsnederbörden i området och jag tror den är fritt tillgänglig. Om avrinningsområdet är obeskogat, t.ex. åkermark är faktisk nederbörd i princip=effektiv nederbörd.

Häri ligger att man sen måste uppskatta ytan av avrinningsområdet som skall avvattnas till dammen. Jag har tidigare använt kartverktyg på www.lst.se med vilka man kan göra beräkningar av markområden.

Givet dessa utgångspunkter är det i så fall avrinningsområdets yta i kvadratmeter*effektiv nederbörd i mm (1 mm nederbörd=1 liter/m2). På det sätter får du fram avrinningsområdets totalt genererade  vattenmängd.

Sen har du svårigheten att avgör hur stor andel av den mängden ytvatten som dunstar eller infiltreras till grundvatten, men det är överkurs för mig.

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 14 feb-11 kl 23:13 »
TAck! Nån sorts början iallafall.

Körven

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 15 feb-11 kl 10:20 »
Om du gör en liten damm eller håla för bevattning,och vill veta hur mycket vatten du kan ta ut går inte.Meteorologi är ingen exakt vetenskap,som bekant,så nederbörden kan du inte räkna med .Men du kan göra en beräkning hur mycket det går att ta ut ur grundvattnet utan att dammen sinar.Men även det har sina begränsningar,då många faktorer spelar in.Kan du tex pumpa upp 50 liter i minuten,då ger dammen 3000 liter i timman.Det är så man beräknar brunnarnas kapasitet.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Jan lindgren

« Svar #4 skrivet: 16 feb-11 kl 21:54 »
Hej!
Det enklaste måste vara att ta dit en grävmaskin och göra en tre meter djup grop så ser du om det rinner till ordentligt med vatten. I min damm så varierar vattendjupet med två meter mellan högsta och lägsta vattennivån. Jag vattnar bara små miniarealer så även om det är lågt vattenstånd så räcker dammen. Vi använder den huvudsakligen till att bada i.
MVH
Jan

Dela detta:

* Inloggade just nu

263 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser