Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flytta höna med färska kycklingar!  (läst 2381 gånger)

Poski

• Västergötland
Flytta höna med färska kycklingar!
« skrivet: 15 feb-11 kl 10:16 »
Hej!
Jag har en surhöna som ruvat ensam bland alla andra hönorna. Det har gått bra och hon har fått ruva ifred.
Försökte flytta redet i början men det gillade hon inte så hon har fått ligga kvar bland de andra.  I dag är det kläckningsdag och jag har 2 ägg som redan kläckts inne i kläckaren och fler på väg. Dessa kycklingar ska smugglas ut till henne när hennes egna har kläckts. Nu till mina frågor.

#Har gjort en egen hörna till henne i hönshuset där hon ska få vara ifred med sina bäbisar. Hur ska jag göra redet?
 Räcker det med en säng av hö eller ska det vara typ en låda med kanter? Antar ju att kycklingarna kommer att ha svårt att klättra över en kant?

#Ska även ha värmelampa hos dem då mdet bara är någon plusgrad i hönseriet. Hur långt från redet ska jag placera denna??

Snälla svara snabbt om ni kan hjälpa mig!?
Tack på förhand ;)
Gift, tre barn. Bor på hästgård med tre hästar ,Irländsk varghund, jakthundar,höns av raserna  Brahma och Kochin, två katter och kaniner av rasen Tysk jättesheck, Fransk vädur och Belgisk jätte.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Flytta höna med färska kycklingar!
« Svar #1 skrivet: 15 feb-11 kl 10:41 »
Vissa hönor vill ha mysigt med sina kycklingar andra vill ha ljust och öppet. En huv exempelvis från en kattlåda kan funka då det inte är för höga kanter eller en hink som ligger på sidan. (Vad som är lagom beror ju lite på om det är en holländsk dvärg eller en Brahma  ;) )

Egentligen behöver dom inte värmelampa om dom har mamman men den en bit från redet så att redet inte är i värmestrålningen. Tycker hönan att redet är för kallt kommer hon lägga sig under lampan. Tycker hönan att det är en bra temp i redet så stannar hon där och lampan finns som nödlösning om det är någon kyckling som kommer på villovägar.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Poski

• Västergötland
SV: Flytta höna med färska kycklingar!
« Svar #2 skrivet: 15 feb-11 kl 10:58 »
Vissa hönor vill ha mysigt med sina kycklingar andra vill ha ljust och öppet. En huv exempelvis från en kattlåda kan funka då det inte är för höga kanter eller en hink som ligger på sidan. (Vad som är lagom beror ju lite på om det är en holländsk dvärg eller en Brahma  ;) )

Egentligen behöver dom inte värmelampa om dom har mamman men den en bit från redet så att redet inte är i värmestrålningen. Tycker hönan att redet är för kallt kommer hon lägga sig under lampan. Tycker hönan att det är en bra temp i redet så stannar hon där och lampan finns som nödlösning om det är någon kyckling som kommer på villovägar.
TACK snälla för bra och snabbt svar! Tur att detta forum finns för oss alla nybörjare...  ;D ;D ;D
Gift, tre barn. Bor på hästgård med tre hästar ,Irländsk varghund, jakthundar,höns av raserna  Brahma och Kochin, två katter och kaniner av rasen Tysk jättesheck, Fransk vädur och Belgisk jätte.

Dela detta:

* Inloggade just nu

341 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser