Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken ras ger mest mjölk  (läst 2734 gånger)

Månvargen

• www.freedomranch.se
    • Östergötland
Vilken ras ger mest mjölk
« skrivet: 16 feb-11 kl 07:42 »
Någon som vet om det finns någon ras som är "bättre" om man vill
ha getter till mjölkning?
Hur är angorageten? Har man den bara för pälsens skull, eller?
Hästar, katter,gula ankor och åsbohöns i genbank, mellerudskaniner i genbank. Odlar örter och gör egna salvor.

Sussilo

• Gäst
SV: Vilken ras ger mest mjölk
« Svar #1 skrivet: 16 feb-11 kl 08:32 »
Det beror litet på hur mycket mjölk du vill ha. Förr klarade man sig med sina allmogegetter för husbehov och det kan man nog fortfarande göra. Men funderar du på litet större mjölkproduktion, är  Svensk Lantras ett säkert tips. Flera faktorer spelar in t.ex. härstamning, juver, storlek på spenar, temperament m.m, men det gäller kanske mest individen. Som ras skulle jag välja Sv. Lantras om jag vill syssla med mjölproduktion.

Månvargen

• www.freedomranch.se
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 16 feb-11 kl 08:44 »
Till en början vill vi bara ha för eget bruk och ev göra lite ost men går det bra
så kan vi tänka oss att utöka.
Självklart beror det på individen men alla raser-oavsett djurslag- har ju lättare eller svårare
för vissa saker.

Hur många gånger per dag måste man mjölka? Och går de "ner" i produktion under vintern
som dom flesta djur?
Hästar, katter,gula ankor och åsbohöns i genbank, mellerudskaniner i genbank. Odlar örter och gör egna salvor.

Sussilo

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 16 feb-11 kl 08:58 »
Finns det planer på en ev. utökning i framtiden skulle jag föreslå att man från början går in för Sv. Lantrasgetter från en mjölkgård. Vanligt är väl att man mjölkar 1-2 ggr/dag. Getterna ska helst vara sinade två månader före nästa killning.

När det gäller mjölkproduktion finns det kunnigare här på forumet. Ninna b, Lars Pers Maria m.fl. kan ge säkrare svar  :).
« Senast ändrad: 16 feb-11 kl 10:24 av Sussilo »

Dela detta:

* Inloggade just nu

108 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser