Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Maran, ska man ha olika eller lika färger?  (läst 1963 gånger)

johan/sandra

• Gäst
Maran, ska man ha olika eller lika färger?
« skrivet: 17 feb-11 kl 14:03 »
Jag har tre gökfärgade maraner, då jag funderar på att skaffa en tupp till dem undrar jag om
man ska ha en tupp i samma färg eller annan färg. Är det viktigt att eventuella avkommor är färgrena?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Maran, ska man ha olika eller lika färger?
« Svar #1 skrivet: 17 feb-11 kl 14:55 »
Det beror på vad du ska ha din Marangrupp till ;)
Ska du bara äta äggen spelar ju inte färgen på djuren någon roll. Vill du sälja avelsägg eller kycklingar är det förmodligen lättare att sälja färgrent. Det fiffiga med att inte blanda in någon annan färg på dina gökfärgade Maraner är att du kan könssortera kycklingarna redan som väldigt små. Det kan ju också vara en fördel vid försäljning. Får du blandfärger så är inte det möjligt.

Om man nu inte vill bara göra F1 korsningar med Gökfärgade hönor. Sätter du en ex svart koppar tupp till dem kommer alla tupparna bli tvärstripiga och hönorna bli svarta eller möligtvis svart koppar... Men som sagt blandfärgade och inget som avlar rent i F2 generationen.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

johan/sandra

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 17 feb-11 kl 15:28 »
Azoo-lina,
tack för ett jättebra svar också till denna frågan.

Mvh Sandra

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #3 skrivet: 17 feb-11 kl 15:38 »
Vill du få igen lite pengar på dina höns så kör färgrent och satsa på så mörka ägg som möjligt. Ett väldigt sug efter dessa ägg nämligen. Hade kunnat sälja hur många Maranhöns, kycklingar och kläckägg som helst.
Nu har jag Kopparfärgen men får ofta frågan ang de gökfärgade så det finns nog inte så många såna, iaf inte som har rätt äggfärg.
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

317 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser