Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förhandla om ränta på lån?  (läst 7875 gånger)

Gångtrött

• Gäst
Förhandla om ränta på lån?
« skrivet: 17 feb-11 kl 21:48 »
Hejsan
Om 2 månader går gårdens ena lån ut, c:a 300 000,och i sommar går ytterligare ett ut på ungefär lika mycket. Jag har aldrig lyckats förhandla om räntan med banker tidigare men jag tänkte att jag skulle lyckas denna gång.. Men jag är lite osäker på hur jag ska lägga upp det och tänkte kolla om någon av er kunde komma med lite tips.

Kan dra lite fakta som bakgrund.
Totala lånet är på c:a 1 550 000. De resterande lånen utöver de som går u t i år så går resten ut om 1 respektive 2 år. Gården är värderad till 2 miljoner, ny värdering på gång som förmodligen får upp värdet till 2.2 miljoner.
Både jag och frugan är heltidsarbetande med c:a 600 000 i sammanlagd årsinkomst och utan betalningsanmärkningar. Banken är Länsförsäkringar och förutom lånen så är gården försäkrad där, både hus och lantbruk och dessutom har vi person- och fordonsförsäkringar hos dem. Vi har varit kunder där sedan 2008.

När vi tog lånet hos dem gick det inte förhandla en endaste promille om räntan, men vi var ju förvisso helt nya kunder då.

Jag har hört/läst att ett bra sätt att förhandla om räntan är att "hota" med att gå till en annan bank, men hur gör man det när man har lån som löper ut på lite olika tider? Vore tacksam för alla tips om hur jag lägger upp det hela när jag ska diskutera  det lån som går ut här i vår!

trädman

SV: Förhandla om ränta på lån?
« Svar #1 skrivet: 18 feb-11 kl 00:30 »
Hejsan
Om 2 månader går gårdens ena lån ut, c:a 300 000,och i sommar går ytterligare ett ut på ungefär lika mycket. Jag har aldrig lyckats förhandla om räntan med banker tidigare men jag tänkte att jag skulle lyckas denna gång.. Men jag är lite osäker på hur jag ska lägga upp det och tänkte kolla om någon av er kunde komma med lite tips.

Kan dra lite fakta som bakgrund.
Totala lånet är på c:a 1 550 000. De resterande lånen utöver de som går u t i år så går resten ut om 1 respektive 2 år. Gården är värderad till 2 miljoner, ny värdering på gång som förmodligen får upp värdet till 2.2 miljoner.
Både jag och frugan är heltidsarbetande med c:a 600 000 i sammanlagd årsinkomst och utan betalningsanmärkningar. Banken är Länsförsäkringar och förutom lånen så är gården försäkrad där, både hus och lantbruk och dessutom har vi person- och fordonsförsäkringar hos dem. Vi har varit kunder där sedan 2008.

När vi tog lånet hos dem gick det inte förhandla en endaste promille om räntan, men vi var ju förvisso helt nya kunder då.

Jag har hört/läst att ett bra sätt att förhandla om räntan är att "hota" med att gå till en annan bank, men hur gör man det när man har lån som löper ut på lite olika tider? Vore tacksam för alla tips om hur jag lägger upp det hela när jag ska diskutera  det lån som går ut här i vår!

Skaffa "skarpa" offerter från något eller några andra banker. Då vet du vad det finns för alternativ. Att lånen har olika löptid är inte så ovanligt. Man får byta allt eftersom de löper ut.

Länsförsäkringar bröt för några år sedan sammarbetet med Landshypotek, eftersom Landshypotek inte ville bli uppköpta av länsförsäkringar. Efter det var de ganska aggressiva för att skaffa egna bottenlånekunder genom att ge skapliga rabatter. Sen blev det stökigt på finansmarknaden och vad som finns kvar av tillväxtambitionerna och ränterabatterna vet jag inte. Vi blev då erbjudna en ränta som var marginellt lägre än Landshypoteks. Jag gillar dock Landshypotek och med hänsyn tagen till den utdelning Landshypotek genererat så var det ändå billigare att behållan Landshypotek. Förra året blev ett bra år för LH så jag hoppas utdelningen/återbäringen höjs.

Existens?

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 18 feb-11 kl 07:24 »
Vad har ni för ränta idag då?  Landshypoteks ränta just nu, 4-års bunden ligger på 4,95 %  ,  5-års på 5,20%  som jämförelse...  Sen är det ju det här med återbäringen som man inte vet i förväg, så det brukar ju komma tillbaka några tusenlappar varje år. Men så har väl även länsförsäkringar kanske?

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
« Svar #3 skrivet: 18 feb-11 kl 08:01 »
Jag har själv inte förhandlat om räntan än, men mycket snart är det dags! :)

Boka möten med många andra banker i god tid innan lånen löper ut (även med din egen). På mötena lägger du fram situationen, visa läget och missa inte att lägga fram annat i din ekonomi som kan vara av intresse för banken (t.ex. besparingar). Sen frågar man helt enkelt vad den banken kan erbjuda för ränta om man flyttar över lånen till dem (och helst annan ekonomi som bankkonton och besparingar). I sammanhanget kan det vara bra att ha i bakhuvudet att en kund med stora lån (som man har täckning för genom t.ex. gårdens värde) är en väldigt bra kund för banken. En del tror att en kund som har en stor sparbuffert är bästa kunden, men det stämmer inte (sparbuffertar ger ju inte banken någon inkomst). Det är inte du som står med mössan i hand och ber att få låna pengar (för långivare har ni ju redan), det är istället du som kan erbjuda banken en inkomst (genom räntan på dina lån) och du vill såklart ha en juste deal för att välja just deras bank. :)

Under mötet: Be att få erbjudandet på papper. Sen kommer en viktig detalj, ta inte beslut direkt vid sittande bord, säg att du ska gå hem och tänka över det och be att få återkomma med svar. Vid varje ny bank du pratar med så har du med dig det bästa erbjudandet du har fått hitintills från andra banker. Fråga om den banken du för tillfället har möte med kan tänka sig att sänka räntan under det erbjudandet du redan har fått. Du kan gå fram och tillbaka mellan banker flera gånger, så länge en bank säger "ja, vi vill sänka under deras ränta" så är de oftast beredda att sänka lite till om det krävs för att vinna över kunden. Spela helt enkelt ut bankerna mot varandra. T.ex. så kan du säga: "-Jaha, ni vill bara gå med på den här räntan. Men bank X har erbjudit oss en ränta som är 0,5% lägre. Och de hade en bra internetbank som vi gillade. Så då får vi väl gå över till dem istället och ni går miste om oss som kund. Men vi är väldigt nöjda med er service och vi kan tänka oss att stanna hos er istället om vi får ännu lägre ränta. Har du något bra erbjudande som kan få oss att vilja stanna som kund hos er?" Till slut når bankerna sin smärtgräns och säger att de inte kan sänka mer. Men troligen har du då några alternativ att välja på med lägre ränta än vad du hade från början.

Lycka till!

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
« Svar #4 skrivet: 18 feb-11 kl 08:11 »
Glömde säga: När lånen går ut vid olika tider så förhandlar du bara om ett lån i taget, men visa banken att du har fler lån som snart löper ut och som du är beredd att flytta till en annan bank. Så att de förstår hur mycket det rör sig om. Gör du ett bra jobb vid förhandlingen av första lånet så kan du förhoppningsvis bara kontakta den banken som blev bäst vid nästa förhandling och då få samma ränta på det nya lånet. Annars får du börja om och gå varvet runt och fråga banker om bästa räntan för varje lån.

Det är jätteviktigt att du visar den nya värderingen av gården för bankerna, bara det gör att räntan borde sänkas något eftersom belåningsgraden blir lägre och därmed så är det en säkrare investering för banken.

Förresten, jag vet inte hur ni har lagt upp det, men historiskt sett har den rörliga räntan alltid visat sig billigast för kunden i längden. Men då måste man å andra sidan vara beredd på tillfälliga räntetoppar.

Existens?

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 18 feb-11 kl 09:41 »
....och rätt mycket is i magen..  :)

När finanskrisen slog till för några år sedan och räntorna spåddes rusa i höjden, och geniet Stefan Ingves faktiskt också höjde räntan en gång ::) .. då skulle det mycket till för att sitta kvar lugnt med rörliga lån.. Vi gjorde det på den del som inte var bunden, ca 1 miljon, mest för att jag inte orkade bry mig, men också för att en lågkonjunktur i vardande knappast skulle betyda höjda räntor. 
Och mycket riktigt, det hade man ju igen sen åren som följde, då den rörliga räntan var nere på 1,7 %.. 1 miljon för 17 000 om året är ju inte så blodigt :)

Gångtrött

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 18 feb-11 kl 17:16 »
Hej
Tack för svaren! Rörlig ränta vill vi inte ha även om det blir billigare i längden.. Gillar den någorlunda säkerheten med bunden ränta.
Räntorna på lånen i dagsläget ligger på mellan 2.62% och 3.2%

Hoppas att värderingen går upp så pass att Landhypotek kan vara ett alternativ, där för man väl inte ha topplån om jag inte missminner mig.

Vilka andra banker kan vara bra för lantbrukslån?

Ja inte var det mycket som skiljde på räntorna mellan bankerna ser jag nu vid en jämförelse.. Knappast värt besväret att flytta konton och lån för att få 0.05% lägre ränta.. :/
« Senast ändrad: 18 feb-11 kl 17:29 av Gångtrött »

Fordson

« Svar #7 skrivet: 18 feb-11 kl 18:28 »
Det är när man har rörligt man kan förhandla på riktigt. Med vissa delar bundna över olika tider kan man ju inte (även om man hotar) byta bank.
Med allt rörligt kan man hota med att byta bank och faktiskt göra det också. Det är min erfarenhet i alla fall.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #8 skrivet: 19 feb-11 kl 01:46 »
Vi har rörligt och byter bank ungefär vartannat år för efter ett tag så verkar banker glömma bort att man skulle få fria betalkort, inga aviavgifter och ränterabatt.

Jag brukar i första hand gå runt och kolla vart vi får billigast lån, därefter när jag har 2 banker som är riktigt billiga så brukar jag kräva fri internetbank, inga avi-avgifter, fria betalkort, fri bank-gironummer och lite annat lullull, sedan tar jag den bank som även på dessa punkter ger med sig. Just nu är det märkligt nog Swedbank, fast de verkar ha glömt bort våra fria betalkort nu så jag behöver påminna dem.

Oftast bruka de ge fria tjänster i ett år, men då går man bara dit efter ett år och kräva det ett år till för att inte byta bank.

Att vara trogen sin bank är det dummaste man kan göra.

Alla banker kan låna ut till jordbruk om inte jordbruket är familjens huvudinkomst.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

LasseDalom

• -
« Svar #9 skrivet: 19 feb-11 kl 06:28 »
Citat från: take
Vi har rörligt och byter bank ungefär vartannat år för efter ett tag så verkar banker glömma bort att man skulle få fria betalkort, inga aviavgifter och ränterabatt.

Ja det är helt absurt att en ränterabbatt inte ses som ett avtal mellan kund och bank utan som en ynnest som banken när som helst har rätt att dra in.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #10 skrivet: 19 feb-11 kl 08:42 »
Ja det är helt absurt att en ränterabbatt inte ses som ett avtal mellan kund och bank utan som en ynnest som banken när som helst har rätt att dra in.

Den dras ju inte in heller utan den krymper sakta men säkert.

Fordson

« Svar #11 skrivet: 19 feb-11 kl 13:26 »
Vår bank försökte smyghöja rabatten förra månaden. Jag såg det genom att kommande inbetalning var större än tidigare. När jag räknade baklänges var det ca 0,4% högre.
Jag mailade min bankman och undrade varför. När jag sen talade med honom en vecka senare var rabbatten återställd, men karln förnekade bestämt att det varit någon höjning.
Sant är att det hade ju faktiskt inte varit någon höjning ditills, men den skulle ju ha slagit in vid månadsskiftet. Det gäller att vara aktiv och hålla bankerna så kort det bara går...

Appropå räntor: Vi har 2.8% rörligt bottenlån nu (2011-02-19), Vad ni andra?

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #12 skrivet: 19 feb-11 kl 18:54 »
Vår bank försökte smyghöja rabatten förra månaden. Jag såg det genom att kommande inbetalning var större än tidigare. När jag räknade baklänges var det ca 0,4% högre.
Jag mailade min bankman och undrade varför. När jag sen talade med honom en vecka senare var rabbatten återställd, men karln förnekade bestämt att det varit någon höjning.
Sant är att det hade ju faktiskt inte varit någon höjning ditills, men den skulle ju ha slagit in vid månadsskiftet. Det gäller att vara aktiv och hålla bankerna så kort det bara går...

Appropå räntor: Vi har 2.8% rörligt bottenlån nu (2011-02-19), Vad ni andra?

3,0 och de har visst smygghöjt eländet igen. Ska det på måndag.

trädman

« Svar #13 skrivet: 21 feb-11 kl 00:10 »
Vad har ni för ränta idag då?  Landshypoteks ränta just nu, 4-års bunden ligger på 4,95 %  ,  5-års på 5,20%  som jämförelse...  Sen är det ju det här med återbäringen som man inte vet i förväg, så det brukar ju komma tillbaka några tusenlappar varje år. Men så har väl även länsförsäkringar kanske?

Minus rabatter. Även LH ger rabatter, enligt en "prislista". Viktiga faktorer sägs vara lånens storlek och lån i förhållande till tillgångar och intäkter/resultat (risk). Att vara helkund tror jag knappast ger något. De erbjuder i o f s "vanliga" banktjänster, men det är i sammarbete med en sydsvensk sparbank och eg inte i egen regi.

Ubellman

• -
« Svar #14 skrivet: 02 maj-11 kl 13:14 »
Hej Gångtrött och Ni andra.. HÄR HAR NI CHANSEN!!!

Jag jobbar på SVT och är på jakt efter någon person/par/familj som vill medverka i ett program som handlar om banklån. Vi vill tipsa dej hur man bäst pressar lån hos banken?

skriv så ringer jag.
ulric.bellman@svt.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

296 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser