Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur stort ska dom ha?!  (läst 1572 gånger)

Misonten

• Västergötland
Hur stort ska dom ha?!
« skrivet: 19 feb-11 kl 16:20 »
Jag har bokat 1 tupp och 3-4 hönor av fransk jättevaktel, tänkte ha dom i en kaninbur på vintern och större utebur på sommaren.
Hur stor bör kaninburen vara?!

Vart får man tag på dom små söta flätade husen till dem?

/Nathalie
Mille Fleur, Silkeshöns, Araucana, några blandisar. Japansk jumbovaktel, Mignon samt 2 bondkatter. Bor tillsammans med sambo strax utanför Tidaholm

Idalun

• Småland
SV: Hur stort ska dom ha?!
« Svar #1 skrivet: 07 apr-11 kl 21:52 »
Jag puffar upp den här tråden och lägger till 2 frågor:

Hur hög behöver buren vara?
Bör man ha ett tak på buren?

Tänkte be sambon :-* om hjälp att bygga mig en bur för jag vill, vill, vill skaffa vaktlar nu, nu, nu...  ;D

/Ida  :)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Hur stort ska dom ha?!
« Svar #2 skrivet: 07 apr-11 kl 22:17 »
Du MÅSTE ha tak på buren, annars rymmer vaktlarna. En vanlig kaninbur duger bra till det antalet vaktlar.

Angående takhöjden ska den antingen vara låg, så att de inte får upp farten och slår ihjäl sig mot taket, eller jättehög, typ över 2m, så att de får plats att flyga.

Tänk på att vaktlar är ganska bra på att rymma, så gör dörrarna så att du kan blockera dem samtidigt som du sköter om vaktlarna. Rymmer en vaktel utomhus blir den snabbt förvildad. Det är mycket svårt att fånga en vaktel på stora ytor.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

326 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser