Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lite nybörjarfrågor  (läst 3016 gånger)

olva7733

• Uppland
Lite nybörjarfrågor
« skrivet: 21 feb-11 kl 08:22 »
Hej hej!
premiär inlägget!  :D

Jag och min sambo skall skaffa oss ett litet hushållsbestånd av höns och har ett par frågor jag hoppas Ni kan hjälpa oss med.
Lägger en höna nya ägg medans hon ruvar? Hur länge kan man vänta med att äta ett befruktat ägg?
Vi tänkte köpa in befruktade ägg till våra hönor (och käka upp de ägg hönorna lägger själva) för att hålla nere inaveln, finns det några risker med detta? Ruvar en höna nån annans ägg? Kan det bli bekymmer när äggen kläcks och kycklingen är av annan ras (storlek, färg..)?
Vi är än så länge helt oerfarna av hönshållning men pluggar hårt :-). Det här forumet verkar minst sagt nyttigt att studera!

/O

petra 08

• Södermanland
SV: Lite nybörjarfrågor
« Svar #1 skrivet: 21 feb-11 kl 08:52 »
Välkommna!  :)
En höna som vill ruva  ( surhöna), slutar att lägga ägg  när hon ruvar - ändå tills kycklingarna är stora (lite olika  men runt 8 v).
Att äta befruktade ägg är inga problem, så länge dom inte ligger under en höna ;)..
Ett bra sätt att gardera sig från otrevliga olyckor är att varje dag hämta in äggen.
Om man köper in avelsägg är det bra att köpa in Virkon  (granngården), för att ta bort ev sjukdommar från äggen.
En surhöna ruvar på det mesta, mina har golfbollar i redena så andras ägg är inga problem, men som sagt så måste hon sura..
Så länge du änvänder höns ägg så ska det inte vara någon fara,, värre med små vaktlar till en höna ( även om jag hört att det fungerat nån gång), annars har inte färg och sådant någon betydelse. Hon blir glad  över de bebisar hon får.
Säger det igen ( så det inte missuppfattas) , ska ni köpa in avelsägg så måste ni ha en sur höna = hon vill ruva nu!)
Inavel är inga större problem i de första leden.. Skulle nog rekomendera att ni skaffar era höns  + ev tupp ( höns mår bra av nån som håller koll på dom , talar om vart den goda maten finns, skyddar mm) och helt enkelt njuter av den första sommaren, sen när ni blir lite varmare i kläderna funderar på utökning med hjälp av  tex avelsägg..
Finns många  bra höns böcker som tar upp allt om höns tex:  Höns av Karin neuschutz / Kristina Oden och Tore Hagman ( har jag själv, finns många fler  ;)..
Lycka till //Petra
Lever med man och 2 barn och alla djur. Hund, katter, kaniner ,höns ,löpankor och vaktlar..

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 21 feb-11 kl 09:44 »
Kul att ni sk skaffa höns ni kommer förmodligen tycka det är väldigt roligt  ;D

Angående höna som ruvar andras ägg. Det funkar utmärkt men det finns ett par saker man ska tänka på ;)

De flesta hönor klarar att ruva 10-14 ägg av sin egen äggstorlek. Enligt gammalt skrock ska man alltid ha udda antal ägg under en surhöna  ;)

Om man lägger under ägg från en annan ras måste man tänka på äggstorleken. Lägger man under större ägg kan man inte lägga under så många. Hönan klarar inte heller att värma lika många kycklingar av en större  ras då de växer fortare och tar mer plats. Lägger man under mindre ägg kan man ofta lägga under några fler.

Just nu har jag en Dv Silkeshöna som är stolt mamma till en Maran, en Stor Kochin som är mamma till 4 Kochin och 5 Maraner. Att dom har så olika många kycklingar beror på att det fortfarande är kallt och jag vill att dom ska klara att värma bebbarna ordentligt. Hade det varit sommar så hade förmodligen Dv Silkeshönan klarat 3-5 Maraner och Dasslocket (kochinhönan  ;) ) 20-30st  ;D Kochinhönan hade förmodligen inte klarat att ruva fram så många dock det hade varit lite för stor risk för trasiga ägg och äggröra...

De riktigt stora raserna får ofta ruva plastägg hos mig och så smugglar jag ut ägg under dem från kläckaren dagen innan dom ska kläckas   :D är dom duktiga så smuglar jag dit ett par kycklingar till efter kläck  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

olva7733

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 21 feb-11 kl 13:20 »
Kul att ni sk skaffa höns ni kommer förmodligen tycka det är väldigt roligt  ;D

Angående höna som ruvar andras ägg. Det funkar utmärkt men det finns ett par saker man ska tänka på ;)

De flesta hönor klarar att ruva 10-14 ägg av sin egen äggstorlek. Enligt gammalt skrock ska man alltid ha udda antal ägg under en surhöna  ;)

Om man lägger under ägg från en annan ras måste man tänka på äggstorleken. Lägger man under större ägg kan man inte lägga under så många. Hönan klarar inte heller att värma lika många kycklingar av en större  ras då de växer fortare och tar mer plats. Lägger man under mindre ägg kan man ofta lägga under några fler.

Just nu har jag en Dv Silkeshöna som är stolt mamma till en Maran, en Stor Kochin som är mamma till 4 Kochin och 5 Maraner. Att dom har så olika många kycklingar beror på att det fortfarande är kallt och jag vill att dom ska klara att värma bebbarna ordentligt. Hade det varit sommar så hade förmodligen Dv Silkeshönan klarat 3-5 Maraner och Dasslocket (kochinhönan  ;) ) 20-30st  ;D Kochinhönan hade förmodligen inte klarat att ruva fram så många dock det hade varit lite för stor risk för trasiga ägg och äggröra...

De riktigt stora raserna får ofta ruva plastägg hos mig och så smugglar jag ut ägg under dem från kläckaren dagen innan dom ska kläckas   :D är dom duktiga så smuglar jag dit ett par kycklingar till efter kläck  ;)

Välkommna!  :)
En höna som vill ruva  ( surhöna), slutar att lägga ägg  när hon ruvar - ändå tills kycklingarna är stora (lite olika  men runt 8 v).
Att äta befruktade ägg är inga problem, så länge dom inte ligger under en höna ;)..
Ett bra sätt att gardera sig från otrevliga olyckor är att varje dag hämta in äggen.
Om man köper in avelsägg är det bra att köpa in Virkon  (granngården), för att ta bort ev sjukdommar från äggen.
En surhöna ruvar på det mesta, mina har golfbollar i redena så andras ägg är inga problem, men som sagt så måste hon sura..
Så länge du änvänder höns ägg så ska det inte vara någon fara,, värre med små vaktlar till en höna ( även om jag hört att det fungerat nån gång), annars har inte färg och sådant någon betydelse. Hon blir glad  över de bebisar hon får.
Säger det igen ( så det inte missuppfattas) , ska ni köpa in avelsägg så måste ni ha en sur höna = hon vill ruva nu!)
Inavel är inga större problem i de första leden.. Skulle nog rekomendera att ni skaffar era höns  + ev tupp ( höns mår bra av nån som håller koll på dom , talar om vart den goda maten finns, skyddar mm) och helt enkelt njuter av den första sommaren, sen när ni blir lite varmare i kläderna funderar på utökning med hjälp av  tex avelsägg..
Finns många  bra höns böcker som tar upp allt om höns tex:  Höns av Karin neuschutz / Kristina Oden och Tore Hagman ( har jag själv, finns många fler  ;)..
Lycka till //Petra

Wow! Gillar skarpt så här snabba och utförliga svar! :-) Tack så mycket!

Petra:
Tupp har definitivt tänkt mig i hönsgården, hur trevligt som helst med naturlig väckarklocka!
Känns som en lagom mjukstart att inte ta några kycklingar första sommaren, bara njuta av färska ägg istället. Låter som det kommer bli oändligt mycket sockerkakor med tanke på hur mycket ägg dom lägger....
Jag köpte och har läst hönsboken du talar om, den skriven av nån etolog, men tyckte inte det stod jättemycket om själva ägghanteringen.
Hur märkar man at en höna är en "surhöna"?

Petra och Azoo-Lina:
Vi har funderat på orpington som första ras... Vad tror ni om detta? Finns det några speciella nybörjarraser?

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #4 skrivet: 21 feb-11 kl 14:12 »
Hur du märker att en höna är "sur".
Om hon ligger platt i redet och bara går upp för att äta/dricka och bajsa. Hon gör detta oftast bara en gång om dagen och skiter då en rejäl hög som stinker.
Stoppar du in handen får du troligen ett nyp tillbaka och en höna som "berättar" för dig att hon vill vara ifred.
Skulle du lyfta ut henne och sätta henne på golvet så lägger de flesta sig ner där hon blir satt och skrockar lite.
Mao så lär du märka när du har en surhöna.
Lycka till med dina höns, det är underbart med våra befjädrade vänner.
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

petra 08

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 21 feb-11 kl 14:49 »
Jag är  själv ny ;), och har ingen Orpington så kan inte säga nåt om den ( tog vad jag fick tag i :)  ),
men Azoo-lina vet säkert ( hon kan  mkt det mesta ).
Nu så har jag  blandat men mina favoriter är Brahma, Faverolle.. Lugna,  nyfikna,   otroligt snälla, fast värper väl inte  supermkt.
Vet inte riktigt vad du menar med ägghanteringen ?
Säger som Lina ni kommer antagligen tycka det är väldigt roligt..
Skaffade mina första i maj -10, skulle bara ha ett par st kanske 5-6 hönor o tupp..
men det finns ju så många  härliga höns, köpte äggkläckare och väntar nu på första kläckningen ;).
Har i dagsläget ca 18 höns ( av olika sorter och 6 tuppar) och planerar för fullt utbyggnaden  i sommar!
Lever med man och 2 barn och alla djur. Hund, katter, kaniner ,höns ,löpankor och vaktlar..

Just_me

• Småland
« Svar #6 skrivet: 21 feb-11 kl 16:40 »
Hur du märker att en höna är "sur".
Om hon ligger platt i redet och bara går upp för att äta/dricka och bajsa. Hon gör detta oftast bara en gång om dagen och skiter då en rejäl hög som stinker.
Stoppar du in handen får du troligen ett nyp tillbaka och en höna som "berättar" för dig att hon vill vara ifred.
Skulle du lyfta ut henne och sätta henne på golvet så lägger de flesta sig ner där hon blir satt och skrockar lite.
Mao så lär du märka när du har en surhöna.
Lycka till med dina höns, det är underbart med våra befjädrade vänner.

Jag mins när jag öppnade dörren till hönshuset och en avhönorna börjat ruva. Jag blev alldeles fröskräckt! Trodde hon var sjuk eller nått för hon såg alldeles platt och överkörd ut!
Hämtade husägaren vi hyr in oss hos som fick sig ett gott skratt  ;D

När man får kycklingar är man tvungen att flytta mamman och bebisar från hönshuset.
Höns, i alla fall våra, är elaka på de andras kycklingar.
Vi hade en som blev sjuk som vi tog in och handmatade några dagar. När jag sen satte ut den igen lät jag den vara själv i den kullens bur i hopp om att mammans skulle tycka han hade rätt doft. Han blev ihjälpickad under natten, förmodligen för att han luktade främmande :( Detta trotts att det såg ut att gå bra i början när vi höll koll.

Hovnoret

• Hönsen får mig att må bra
    • -
    • Hovnorets hedemorahöns
« Svar #7 skrivet: 21 feb-11 kl 18:17 »
Just_me

Minna höns är toleranta mot alla kycklingar. Till och med tuppen är hur tolerant som helst mot de små. De kan springa runt benen på han och han gör inget. 

Jag har inte kycklingar och deras mammor avskilt från resten av flocken, funkar utan problem.

Suck nu får det bli vår vill ha små kycklingar.

Just_me

• Småland
« Svar #8 skrivet: 21 feb-11 kl 18:23 »
Just_me

Minna höns är toleranta mot alla kycklingar. Till och med tuppen är hur tolerant som helst mot de små. De kan springa runt benen på han och han gör inget. 

Jag har inte kycklingar och deras mammor avskilt från resten av flocken, funkar utan problem.

Suck nu får det bli vår vill ha små kycklingar.

Oj! Men vad kul att höra att det kan gå bra!
Jag fick höra av en här att det alltid är så :/ Var lite jobbigt när vi hade alla i trädgården och vi fick agera livakter och hålla isär mammorna..

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #9 skrivet: 21 feb-11 kl 19:02 »
Jag fick höra av en här att det alltid är så :/ Var lite jobbigt när vi hade alla i trädgården och vi fick agera livakter och hålla isär mammorna..
Väldigt olika mellan raser och grupper. Jag har haft familjekollektiv med Chabo, Silke (stor och dvärg), Yamato Gunkei och några raser till. Just nu har mina stora Kochin familjelycka 2+4+9  ;D. Sedan har jag haft grupper där det bara inte går på något sätt över huvud taget.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Hovnoret

• Hönsen får mig att må bra
    • -
    • Hovnorets hedemorahöns
« Svar #10 skrivet: 21 feb-11 kl 19:25 »

Okej är inte så gammal i höns världen, trodde det jag hade var typ normalt.  ???

Märkte i sommar att om två hönor samtidigt hade kycklingar så gick den med lägst rang undan med sina kycklingar.
När ledarhönan hade kycklingar så tog hon dem och gick rakt på maten jag slängde ut. Ve den höna som ens kom i närheten innan hon och hennes kycklingar hade ätit klart.  ;D

Just_me

• Småland
« Svar #11 skrivet: 21 feb-11 kl 23:21 »
Okej är inte så gammal i höns världen, trodde det jag hade var typ normalt.  ???

Märkte i sommar att om två hönor samtidigt hade kycklingar så gick den med lägst rang undan med sina kycklingar.
När ledarhönan hade kycklingar så tog hon dem och gick rakt på maten jag slängde ut. Ve den höna som ens kom i närheten innan hon och hennes kycklingar hade ätit klart.  ;D

Vi kunde inte lämna bägge kullar på gräsmattan utan att ha full beredskap.
Ena struntade helt i sina kycklingar när hon fick syn på den andra kullen och skulle enbart ha krig!

Men.. då har just den hönan till och med bröstat upp sig och norpat en liten knota med kött på som hunden hade mellan framtassarna ute på gräsmattan :P Hunden verkade mycket förnedrad men hon vet att hönsen är "aj aj"

Dela detta:

* Inloggade just nu

325 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser