Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  framkläckning för andra personers räkning hur mycket ta betalt? Vad är rimligt?  (läst 2049 gånger)

Midsommaren

• Bohuslän
Jag har fått allt fler och fler förfrågningar om jag kan tänka mig att kläcka fram och föda upp kycklingar tills dom är några veckor gamla och sedan lämna ifrån mig dom till kunden igen.  Just för att dom skall slippa de där förarbetet.

Då undrar jag vad kan man tänka sig ta betalt för en sådan tjänst?  Användningen av kläckaren skulle man ju kunna ha en fast kostnad. Men ja tänker om ja skall föda upp dom så kommer de ju gå åt en hel del foder. Skall man ta veckopris kanske? Hur hade ni gjort eller är de någon som sysslar med liknande?

Kunden kommer alltså med sina ägg till mig. Så äggkostnaden är ju redan löst.

jerker_s

• Södermanland
Jag är inte särskilt kunnig i detta ämne, men 5:-/kyckling och vecka är det väl det vanliga man lägger på vid försäljning. Så efter kläckningen kan du väl ta det, sen vad som är lagom för kläckningen vet jag inte, kanske lika mycket...?

fauve

• Gäst
Man får ju runt 50-60 kr för en nykläckt kyckling + 5 kr per levnadsvecka så du bör ju kunna utgå från det.

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
3-5 kr/st ägg som du får hem.
Sen 15 kr i veckan tycker jag.
Så en treveckors kyckling skulle jag tagit 50 kr för om någon vill ha kläckt och jag föder upp de till de är 3 veckor.
För varme, mat och plats kostar ju.
Mvh oskar
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
Jag ahde tagit samma kostnad du säljer kycklingar för i den veckan minus kostnaden för avelsägget.
Dvs köper jag in avelsägg för 10 kr så drar jag den summan från en treveckors kyckling som jag tar 65 kr för. Så slutsumman hade blivit
55 kr/kyckling. Kanske gått ner ytterligare lite för att man sluppit allt jobb och alla kostnader som man annars haft för avelsgruppen.
Ha med i tankarna att det är de första veckorna som är de mest kritiska. Hade hellre sålt de nykläckta och då bara tagit kostnad för att kläcka, ca 5 kr/kyckling.
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
När jag kläcker för andra, dvs de lämnar ägg, jag desinficerar, jag sköter dem i min kläckare, dom hämtar dagen efter kläck, så tar jag 10kr/ägg. Har jag inte igång kläckaren för eget bruk utan startar den enkom för någon annan tar jag 200kr till för elen.

När jag säljer egenuppfödda kycklingar så tar jag 50kr för daggamla och lägger till 5-10kr/ vecka för mat skötsel priset beror på om det är en Chabo eller en Jersey Jätte  ;)

Om jag skulle kläcka för någon annan och hålla kycklingarna i låt oss säga 5 veckor så skulle jag nog ta 35-60kr/ägg dom lämnar beroende på ras. Jag skulle inte göra avdrag för ägg som inte kläcker eller för kycklingar som dör innan 5 veckor, utan se det som kompensation för jobbet.

Om dom lämnar ex 10 isbarägg och betalar 450:- så är det ju rätt sannolikt att dom får hem 6 kycklingar på 5 veckor. Skulle dom köpa 6 femveckors isbar hos mig hade dom fått betala 6X75kr=450kr. Går det bra och dom får hem 7,8 eller 9 (inte omöjligt) så  har dom gjort en bra affär  ;) Samtidigt har du inte haft kostnader för att producera äggen och det finns ju alltid en chans att det inte blir mer än 3...
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Hovnoret

• Hönsen får mig att må bra
    • -
    • Hovnorets hedemorahöns
Inte för att jag pysslar med detta men tycker ni alla är billiga. Tycker för övrigt att höns är på tok för billigt, våra höns ska INTE jämföras med industrihöns/kycklingar.

Kunde inte låta bli att räcka lite. Så jag tog fram vad en king suro drar i el.

Effekten på den är mellan 25 - 48watt. Så jag räknade på att man kör den med full last (dvs max antal ägg) då blir det 48Watt
tog kostnaden för elen inkl nätavgift och annat skit. la totala priset till 140 öre/kWh (vad ni har för avtal är omöjligt för mig att veta)

Det blir (48W/1000)*140=6,72 öre i timmen

Hur många timmar är det på 3 veckor
24 timmar per dygn 21 dygn på 3 veckor det blir
24*21=504 timmar totalt
sen lägger jag på ytterligare 24 timmar för sena ägg samt lite inställning tid av maskinen osv.. det blir 504+24=528 timmar totalt som maskinen är på.

det blir i kr
6,72*528=3548,16 öre dvs 35,48 kr för elen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

296 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser