Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hemarbete  (läst 29459 gånger)

ninna

Hemarbete
« skrivet: 03 mar-04 kl 21:38 »
Är det någon som har tips på vad man kan jobba med hemma.

Tycker det måste finnas något hemarbete men har inte lyckas hitta nåt.

Har ni några tips hör av er.

mvh ninna

Camilla

• Gäst
Re:Arbeta hemma
« Svar #1 skrivet: 05 mar-04 kl 12:50 »
Några förslag:

Hantverk av olika slag - gör det hemma och sälj på torget/annons/i butik
Översättning och andra "skrivjobb"
Passa barn
Telefonförsäljare  :-\

Om du har plats:
Starta hund/katt/smådjurspensionat
Starta ett café eller gårdsbutik
Sälj ägg, grönsaker och blommor
Hyr ut bete eller stallplats till hästägare
Hyr ut plats i en lada för husvagnsförvaring över vintern

Det var vad jag kom på just nu - hoppas fler kommer med förslag, för jag lever själv efter principen "många bäckar små..." just nu  8)

Camilla

ninna

« Svar #2 skrivet: 09 mar-04 kl 21:22 »
okej tack för tipsen

ninna

Gille

• -
« Svar #3 skrivet: 15 mar-04 kl 23:03 »
Problemet med hantverk är tillverkskostnaderna (och man får ofta inte ut särskilt mycke i arbetskostnad).
Översättare kräver att man kan språk.
Telefonförsäljare kräver att man har vanlig telefon och gillar att prata med främmande mäniskor (och övertala dem att köpa en vara som man själv kanske inte vill ha).
Passa barn kräver att man KAN barn, har ett intresse...
Och allt det andra handlade ju om utifall man hade plats...

Jag kan tänka mig ett monotont monteringsjobb av något slag, men sådana finns inte idag, allt görs i fabrik. Så vad blir över?
« Senast ändrad: 15 mar-04 kl 23:04 av Gille »
Kaninuppfödare och pelargontant.

elsa

• Gäst
Re:Hemarbete
« Svar #4 skrivet: 16 mar-04 kl 09:30 »
Författare?

Eva

• Balans, harmoni, gemenskap, eftertanke, mening
    • Värmland
« Svar #5 skrivet: 16 mar-04 kl 10:03 »
Kanske frilandsjournalist? Starta ett eget företag med brevkurs om något man är bra på? Sälja produkter från sin hemsida?
Jag vill bo med skogen i ryggen.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #6 skrivet: 16 mar-04 kl 10:51 »
Kontakta SBR och be dom skicka senaste Bitidningen. Där skriver en man om sin biodling. Han försörjer sig enbart på sina 200 samhällen.

Själv så har jag periodvis försörjt mig på sömnad och stickning. Många affärer ger uppdrag i lönsomnad eller stickning. Eller så tar dom gärna emot på commission, d.v.s. man får betalt efter att varan har sålts. En annan grupp man kan vända sig till är utförsåkarna. Dom är beredda till att betala nästan hur mkt. som helst för en cool mössa i egen design. Garnet köper man billigt på loppis, konkurslager, annonsmarknaden och liknande. Eller spinner själv av ull man fått gratis av bönder som ändå gräver ner ullen annars. När jag väl fått upp farten så stickar jag en mössa om dagen, som jag får 200-400kr för. Och materialet har gått på kanske 0-80kr, beroende på kvalité. Jag klipper till en liten läderettikett med varumärke och fäster i plaggget och vipps, så känns det väldigt exlusivt  ;)

En vän till mig tjänar extrapengar på att såga ramvirke av spillved till biodlare.

En granne till mig tar till vara på virke från gamla ödegårdar, lador och rivningsvirke. Detta gör han speglar, hyllor, nyckelskåp, cd-hyllor och liknande av. Vitrinskåp eller speglar av gamla fönster är populärt. Inte alls märkvärdigt, men snillrikt och smakfullt och folk köper som galningar. Vad får man t.ex. för en gammal tegelpanna konverterad till en trendig lampett?

En annan vän har läst på en massa om sin hemstad och leder guidade turer genom stan för en ringa penning. Han har ett antal olika teman och annonserar i dagspressen.

Tidigare så hade vi en gubbe i byn som köpte upp alla banankartoner med prylar som ingen ville ha på auktionsverket. Sen sorterade han allt och hade loppis i ladan.

En annan hugger ved och säljer "torrt och färdighugget" för 300 per kubikmeter.

Import av kryddor eller växtfärger från asien med postorderförsäljning. Det finns otroliga grossister i indien t.ex.

Ens egen fantasi är det största hindret att komma över. Sen rullar idéerna av sig självt.

Carina

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 19 mar-04 kl 10:12 »
Många bra tips Gruff!
Kul med en man som stickar!  :D
En liten fråga ang den lilla läderlappen du syr i mössorna med ditt varumärke....
Köper du skinn/läder och har en egen stämpel som du präglar skinnet med, eller köper du dem "färdiga".
Om du stämplar själv....hur fick du tag i en stämpel med ditt egna varumärke?
Smart idé i alla fall!
Ser på hantverksmässor att många har egna varumärken och att det gör att folk lättare känner igen deras produkter.
En tjej klippte ut två färgglada filtbitar som satt insydda i plaggen. Filtbitarna var omärkta. Men idén var så enkel och genial att det blev ett tydligt varumärke för henne.
Det svåra för en som inte har någon fantasi är att komma på något "eget".

Mvh, Carina

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #8 skrivet: 19 mar-04 kl 10:59 »
Jag har stickat sen jag var 4 år, så jag tänker inte på det på det viset. Men visst, en och annan lyfter på ögonbrynet om man sitter på tåget och stickar.

Lapparna har jag klippt till och skrivit på med tuschpenna (testa först så färgern inte blöder), glödritat eller bränt in med en liten stämpel med bokstäver tillknåkade av ståltråd. Lite som när man märker kossor i västernfilmer  ;)

Gille

• -
« Svar #9 skrivet: 20 mar-04 kl 11:51 »
Jag stickar också... men vad ställer butikerna för krav på alsterna ifall de skall sälja dem åt en (eller om man skall sticka på beställning)? Jag är inte så snabb...
Kaninuppfödare och pelargontant.

ninna

« Svar #10 skrivet: 21 mar-04 kl 11:26 »
Va kul en massa tips och ideer.
Har stickat vantar hela vintern typ lovika  fast i restgarner och dom har varit jätte populära av släkt och vänner.
Men att nå ut till folket är inte lätt.
Har annonsreat på nätet men utan resultat.
Vantarna är betydligt bättre än dom man kan köpa dessa håller och är ju varma.

Ska man sticka i lovika garn så blir dom ju ganska dyra .
Kom gärna med fler tips det tas tacksmt emot.

mvh ninna

Lau

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 22 mar-04 kl 15:27 »
Fler saker man kan göra:
Skriva böcker, skriva musik, måla/rita, dreja keramik, fotografera, uppfinna saker.
tja...

ildiko

• Viljas hundskola (även info om Lunalia/ Prelunalia)
« Svar #12 skrivet: 17 apr-04 kl 22:51 »
Jag jobbar hemifrån ca 10 timmar/vecka, bygger nätverk kring en superekologisk hälsoprodukt. Jag har kul efetrsom de flesta jag kommer i kontakt med via detta är människor som delar många tankar med mig.
Om du inte tycker att det låter lockande tycker jag att du ska fundera på vad du är bra på.
En gång hörde jag Oprah Winfrey säja:
"ta reda på vad du älskar att göra och se till att människor betalar för det!"
Det fastnade.....

/Ildiko
Bor i Farsta/ sthlm. Vegetarian. Mediterar, filosoferar, promenerar.

sussietuss

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 20 apr-04 kl 17:40 »
Ett annat tips är att göra kransar, framförallt kring jul är de poppis. Fördelen är låga kostnader i och med att det mesta kan plockas i naturen.

Det är roligt att läsa om alla tips. Folk är verklgen uppfinningsrika.

mirakel

• Närke
« Svar #14 skrivet: 20 apr-04 kl 23:26 »
hej!
Plantuppdragning är en bra grej också, samtidigt som man driver till sig själv så kan man passa på att ta i lite extra för försäljning. Tomater, paprika, gurka och enkla sommarblommor som dahlia, aster och petunia brukar gå bäst att sälja på torget, det är ju sådant som folk kan ha på balkongerna.
Buketter med vår och sommarblommor brukar också vara populärt, särskilt till helgerna.
Sussietuss' tips om att göra kransar är jättebra! Jag binder kransar till allahelgona, advent och julhelgerna och det är verkligen lönande! Jag gör så att jag sparar länge på tidningspapper som jag lindar hårthårt med ståltråd eller starkt bomullsgarn till stommar, brukar göra två storlekar. Sedan går jag ut och plockar sådant som är fint (ytterst varsamt förstås, lite här och där)  enris blir väldigt snyggt att binda av (men sticks nåt fruktansvärt) granris, olika mossor etc. Binder tättätt med grön binderitråd. Äpplen, nypon, mossor, lavar, torkade rönnbär, kvistar och nötter etc blir till fina prydnader. När jag fått ihop en sådär 20-30 stycken åker jag till torget och säljer dessa för 70-120 kr styck. Oftast går det väldigt bra att sälja, särskilt på fredagar och lördagsmornar.
Bullar, kakor och bröd brukar också gå som smort under torgdagar. Oftast är det sådant som går åt först och ger mest tillbaka.

Kort sagt: Bli torggumma på deltid!  ;)

Eulalia

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 21 apr-04 kl 11:33 »
.
« Senast ändrad: 15 mar-08 kl 19:04 av Eulalia »

Eulalia

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 21 apr-04 kl 11:34 »
ojsan!
ser ju nu att det finns, under Annonser såklart.... ;D

Eva

• Balans, harmoni, gemenskap, eftertanke, mening
    • Värmland
« Svar #17 skrivet: 22 apr-04 kl 02:21 »
Oj, jag blir jättesugen på att börja som torggumma, fast jag antar att det förutsätter vissa saker, bil tex? Hur är det skattemässigt igentligen? Hur mkt får man tjäna? O hur är det med tillstånd? Brukar man hyra en plats eller är det bara att köra på med försäljningen direkt? Det skulle ju vara kulans att ha en blandad kompott av växter, kransar, bullar o kakor, kanske sylt o marmelad. Nån som håller på regelmässigt som kan berätta mera?
Jag vill bo med skogen i ryggen.

birca

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 18 maj-04 kl 06:46 »
Ja, det skulle jag också vilja veta. Hur det funkar rent praktiskt att bli torggumma alltså.  Jag ska kolla upp själv här i kommunen, men berätta gärna ni med erfarenhet.
Tack för tipsen, jag blir jätteinspirerad!!

Rutan

« Svar #19 skrivet: 21 maj-04 kl 18:24 »
De flesta kommuner skriker efter familjehem (fosterhem) och gode män, så om man har tid och ork över för andra kanske det vore ett alternativ. Om man inte tycker att man orkar med att bli familjehem, kan man ju börja med att bli kontaktfamilj, då får man ett extra barn någon helg per månad, det ger kanske inte så mycket ekonomiskt, men man gör nog stor nytta. Som god man så hjälper man någon som inte själv kan ta hand om sin ekonomi och andra småsaker.
Jag kan väl tillägga att vi varken är familjehem eller god man för någon, så jag har inte någon egen erfarenhet av det.

Dela detta:

* Inloggade just nu

427 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser