Vilket bra projekt!
Intressant att höra att fler har haft samma problem som jag, att inte tången släpper märket enkelt, utan att jag får hålla i märket och snabbt dra av tången (mini heter den väl tror jag)
ska nu gå över till micromärken, har ej ännu provat men noterat att tången är mkt mindre och lättare.
när det gäller själva förfarandet så tycker jag personligen inte att det är kul. Först gör jag i ordning tången med rätt nummer och spritar. måste lägga ifrån mig den i närheten av där jag kommer hålla till. ta grepp om rätt får, sätta det på rumpan och knipa fast med knäna, hämta tången, hitta rätt ställe där märket ska sitta (noga med att den inte hamnar i en sena, vilket tar en stund av extrakoll och tvekan) när man väl märker går det ok, men sen lossnar ju inte märket från tången av sig själv som ni andra påpekat.
om man ska produktutveckla tänger av det här slaget så är det bra att kunna hänga/lägga ifrån sig dem på ett smidigt sätt. jag har haft kompisar som hjälp mig, en som hållt i tången med aktuell bricka, en som spritar och en som håller i resten av brickorna och har koll på vilken siffra som är näst i tur. De ska också vara smidiga, släppa brickan i samma sekund som man märker dem.
det är bökigt att märka tycker jag, tungt om det är äldre lamm, man behöver många händer, och det är inte särskilt kul tycker jag. små nya lamm är lättare, men där vill jag gärna ha en assistent som håller i lammet medan jag letar efter rätt ställe att sätta märket på.
har aldrig haft problem med infektioner men en gång har ett märke åkt av i sidled.
lycka till med projektet!