Tack för alla svar!
När hönsen då o då blir skrämda händer detta (I princip alltid!)
Tuppen rymmer iväg en bra bit, han är en duktig flygare så man får leta på grannarnas tak för det mesta, de små vita chabohönorna kommer inte långt innan dom dimper ner i snön o inte kommer loss pga de korta benen så dessa hittar man o kan plocka upp, och de stora svarta blandisarna kommer i princip ingenstans alls utan virrar bara runt o brölar

Runt hönsgården finns inga som helst spår av nånting, nedslagsplats kan vara svårt att se eftersom rovfåglar är så exakta när dom attackerar, detta är dock det jag tror mest på. Jag får nämligen alltid skotta o borsta en bit runt öppningen från hönshuset ut i hönsgården, annars vill inte mina primadonnor gå ut, och där skulle en hök kunna dyka o plocka en liten dvärghöna tror jag.
Men som min man sa så borde kanske inte dom andra hönorna vara så extremt lugna som de är nu, surhönan ligger liksom fortfarande i sitt rede o burrar ihop sig, de andra sitter o halvsover på pinnen.... Jag blir väldigt fundersam bara. Men visst, fågel tror jag nog är mest troligt faktiskt. Nu vill jag dock inte släppa ut hönsen igen, men dom lär bli skitsura på mig om de itne får gå ut. Det händer att Gulan (min enda namngivna höna) kacklar irriterat på mig och gör små utfall när jag ska gå om jag itne öppnat luckan åt henne

Får se hur jag gör, jag fick ta bort nätet som låg över hönsgården nu i vinter eftersom den tunga snön fick nätet att ligga mot backen. Suck! Att det inte blir vår snart så man kan bygga o fixa med bättre lösningar!! ( och det nya hönshuset

)