Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Försvunnen höna!!!  (läst 3953 gånger)

deztiney

• Värmland
Försvunnen höna!!!
« skrivet: 24 feb-11 kl 19:22 »
Tänkte höra huruvida rovfåglar jagar nu på vintern?
När jag kom hem nyss fattades en av mina chabohöns och inga direkta spår kan hittas!
Vi har kollat hela närområdet efter henne och hon finns inte här någonstans, alltså måste hon blivit tagen av nått djur...

Frågan är bara vilket?! Alla andra höns satt lugnt på pinnen nu, och en ligger fortfarande i redet o ruvar.
Verkar märkligt, och om det vore räv borde det ju finnas spår, åtminstone blodspår?

The Game

• Gäst
SV: Försvunnen höna!!!
« Svar #1 skrivet: 24 feb-11 kl 19:55 »
Skummt..
Om de var något kräk som tagit henne så borde ju fanskapet i fråga komma efter fler??
Hur går det har du hittat henne ?
Kolla en extra ggn..När jag fick besök av fanskapet trodde jag den hade tagot min frida jag letade blind av oro efter henne men trodde de var kört.Sen när jag satte mig för att lugna ner mej och hönorna så stod hon där mitt framför näsan..
/majsan

Ulricaa

• -
« Svar #2 skrivet: 24 feb-11 kl 19:58 »
Höken är här allt som oftast numera...så jo dom jagar nu. Har varit lugnt hela hösten.
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

Alba

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 24 feb-11 kl 20:05 »
En duvhök skulle kunna ta en höna utan några direkta spår. Har ni snö skulle man kanske se nedslagsplatsen, med avtryck av vingar, men förmodligen inga blodspår.

Det händer att hökar tappar sina byten en bit bort om de är för tunga eller om de blir störda. Hon kan också ha blivit skrämd, kommit ifrån flocken och sitter och trycker nånstans.

:( / Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

deztiney

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 24 feb-11 kl 20:26 »
Tack för alla svar!

När hönsen då o då blir skrämda händer detta (I princip alltid!)
Tuppen rymmer iväg en bra bit, han är en duktig flygare så man får leta på grannarnas tak för det mesta, de små vita chabohönorna kommer inte långt innan dom dimper ner i snön o inte kommer loss pga de korta benen så dessa hittar man o kan plocka upp, och de stora svarta blandisarna kommer i princip ingenstans alls utan virrar bara runt o brölar :P

Runt hönsgården finns inga som helst spår av nånting, nedslagsplats kan vara svårt att se eftersom rovfåglar är så exakta när dom attackerar, detta är dock det jag tror mest på. Jag får nämligen alltid skotta o borsta en bit runt öppningen från hönshuset ut i hönsgården, annars vill inte mina primadonnor gå ut, och där skulle en hök kunna dyka o plocka en liten dvärghöna tror jag.

Men som min man sa så borde kanske inte dom andra hönorna vara så extremt lugna som de är nu, surhönan ligger liksom fortfarande i sitt rede o burrar ihop sig, de andra sitter o halvsover på pinnen.... Jag blir väldigt fundersam bara. Men visst, fågel tror jag nog är mest troligt faktiskt. Nu vill jag dock inte släppa ut hönsen igen, men dom lär bli skitsura på mig om de itne får gå ut. Det händer att Gulan (min enda namngivna höna) kacklar irriterat på mig och gör små utfall när jag ska gå om jag itne öppnat luckan åt henne :)

Får se hur jag gör, jag fick ta bort nätet som låg över hönsgården nu i vinter eftersom den tunga snön fick nätet att ligga mot backen. Suck! Att det inte blir vår snart så man kan bygga o fixa med bättre lösningar!! ( och det nya hönshuset :P )

Ulricaa

• -
« Svar #5 skrivet: 24 feb-11 kl 22:33 »
Det är hur som helst urtrist och jag lider verkligen med dig! Ja ghar gått och letat efter en höna idag, när höken var här för ett antal dagar sen kom jag på att det var en höna som saknades. Det svider i hjärtat men även där är som du säger inte ett spår och höken brukar ju läämna en hel hög....det är så trist. Man älskar ju sin ahönor... :'(
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

The Game

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 24 feb-11 kl 22:37 »
Kolla så hon inte ligger i någn snödriva ihjälfrusen??
Om dom varit ute ??
/majsan

deztiney

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 25 feb-11 kl 06:32 »
Ja det är så tråkigt att mötas av sånt när man kommer hem!
Nu har jag iaf 8 kycklingar i en kläckmaskin hos en kvinna på andra sidan stan, så jag längtar som bara den!
Känns på nått sätt lite mindre ledsamt då faktiskt, även om jag är väldigt rädd om mina chabos :(

Har kollat i tre omgångar, både hönshuset och hönsgården med också runt heeeela trädgården inklusive grannarnas trädgårdar.
Så radien på eftersökningar är bra mycket längre än en sådan höna kan flyga självmant. Så borta är hon garanterat!
Men det stör mig att jag inte var hemma tidigare och kunde stänga in dom vid 4 som jag brukar :(
Min mamma fyllde år och vi var där på familjemiddag...Suck! :(

Dela detta:

* Inloggade just nu

235 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser