Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vattensystem, värmepanel liknande solcell men samtidigt inte. *värdering  (läst 5685 gånger)

Xoot

• Gäst

Större bild, zooma gärna in: http://i52.tinypic.com/15e7bbl.jpg

Panelerna som står lastade på släpet. Vad kallar man panelerna för något?

Funktionen är att man pumpar in kallvatten i ena sidan som sen ska över via slang till andra sidan.
Detta värms då upp via solljuset. Panelerna ska alltså utsättas för solen precis som med solceller.
Vattnet leds bara via rören på sidorna. "Mittenstycket" på varje panel är stelt och innehåller förmodligen
någon sorts ledande metall då det leds ut till rören där vattnet som löper ska bli uppvärmt, genom cirkulation.

Vad heter dessa paneler? Det är ju inga solceller..
Är det en äldre teknik? Vad kan dessa vara värda?

Har 2.st vattenpumpar och en mängd "vattentankar" eller vad det heter, ackumulatortankar?
Detta har förmodligen varit ett slags system tillsammans. En mängd givare finns också.

Använder man system som detta idag?
« Senast ändrad: 25 feb-11 kl 23:05 av Xoot »

Just_me

• Småland
SV: Vattensystem, värmepanel liknande solcell men samtidigt inte.
« Svar #1 skrivet: 25 feb-11 kl 01:35 »

Större bild, zooma gärna in: http://i52.tinypic.com/15e7bbl.jpg

Panelerna som står lastade på släpet. Vad kallar man panelerna för något?

Funktionen är att man pumpar in kallvatten i ena sidan som sen ska över via slang till andra sidan.
Detta värms då upp via solljuset. Panelerna ska alltså utsättas för solen precis som med solceller.
Vattnet leds bara via rören på sidorna. "Mittenstycket" på varje panel är stelt och innehåller förmodligen
någon sorts ledande metall då det leds ut till rören där vattnet som löper ska bli uppvärmt, genom cirkulation.

Vad heter dessa paneler? Det är ju inga solceller..
Är det en äldre teknik? Vad kan dessa vara värda?

Har 2.st vattenpumpar och en mängd "vattentankar" eller vad det heter, ackumulatortankar?
Detta har förmodligen varit ett slags system tillsammans. En mängd givare finns också.

Använder man system som detta idag?

Vet att man använder ett liknande uppvärmningssystem men  med gas och inte vatten.
Erbjöds att jobba med att sälja såna åt en firma i Göteborg en gång.. Försökte googla men hittade inte vad de heter. De hade kanske system med vatten med...

Ska leta lite i min gamla mail, kan ha nått kvar där.

Just_me

• Småland
« Svar #2 skrivet: 25 feb-11 kl 01:38 »
http://sv.wikipedia.org/wiki/Solf%C3%A5ngare

Solfångare heter de. Finns i lite olika typer.
Det bör ju stå märke/serienr någonstans på sakerna, då kan du hitta värdet om du hittar snarlika.
Hur har du kommit över dem?

Kommuner gav i alla fall förr bidrag om man köpte såna där, men det var några år sen.

ca

« Svar #3 skrivet: 25 feb-11 kl 06:24 »
Poolsolfångare är snarare det rätta ordet.Det är en enklare typ av solfångare utan glas och oftast gjord i plast. Kostar ca 7-800 :-/kvm nya. Används nästan uteslutande till att värma upp simbassänger. Att värma varmvatten mer än mitt i sommaren upp till30 grader duger de inte till och tyvärr,bidrag har inte getts till denna typ tidigare heller.

Xoot

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 25 feb-11 kl 09:53 »
Fortsätt gärna ge mig mer information så återkommer jag med mer fakta som jag kan lura fram.
På varje panel står det olika temperaturer. Tydligen är panelerna provmätta..

Någon som ger lägst i temp ger 47grader sen går det bara upp på resterande.
Har hittat några mindre lappar som jag ska lusläsa. Ger mer info senare. :-)

Just_me

• Småland
« Svar #5 skrivet: 25 feb-11 kl 15:47 »
Poolsolfångare är snarare det rätta ordet.Det är en enklare typ av solfångare utan glas och oftast gjord i plast. Kostar ca 7-800 :-/kvm nya. Används nästan uteslutande till att värma upp simbassänger. Att värma varmvatten mer än mitt i sommaren upp till30 grader duger de inte till och tyvärr,bidrag har inte getts till denna typ tidigare heller.

Aha, de är inte kopplade till acktankerna då? För uppvärmning av varmvatten till hus?

Nä jag borde förstås ha skrivit att det var de gasdrivna som man kunde få bidrag för. Tänkte att det gällde alla sorter men det vet jag ju förstås inte.
Tror dock inte det blev nån hit då man var tvungen att byta ut alla element osv. Mycket dyr investering.

Skulle säkert gå att värma ett garage eller hönshus med det där  ;D

Xoot

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 25 feb-11 kl 16:58 »
Tack återigen! :)

Bifogar nu en bild på "allt" som ingick. Det kommer alltså från ett dödsbo, såg att det frågades innan.
Om man slår samman allt enligt bilden. Vad vågar man begära för pris i en annons?

Priset är egentligen inte så viktigt men jag vill gärna veta vad jag kan vara berättigad.

Panelerna är totalt 10.st. Det är 9.st stora och 1.st mindre med vattenkran.
Är tydligen provmätta därför det finns anteckningar att vissa ger 46grader och upp till runt 60grader.

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
« Svar #7 skrivet: 25 feb-11 kl 17:06 »
Asch det där gamla skräpet får du inget för. Jag kan komma och hämta det med släpkärra så blir du av med det :-)

Xoot

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 25 feb-11 kl 17:22 »
Asch det där gamla skräpet får du inget för. Jag kan komma och hämta det med släpkärra så blir du av med det :-)

Nej då får det stå kvar längst in i ladan där ja lyfte in det tidigare idag.  :) Kan prova igen om 5år.  :P

Det är så synd när man skriver högstbjudande därför då verkar alla bli avskräckta. Fasta priser föredrar folk.
Men då ska man ha ett sådant också.. Så jag får se vad jag kan tänkas komma på. :)

Just_me

• Småland
« Svar #9 skrivet: 25 feb-11 kl 22:18 »
Nej då får det stå kvar längst in i ladan där ja lyfte in det tidigare idag.  :) Kan prova igen om 5år.  :P

Det är så synd när man skriver högstbjudande därför då verkar alla bli avskräckta. Fasta priser föredrar folk.
Men då ska man ha ett sådant också.. Så jag får se vad jag kan tänkas komma på. :)

Vilket område finns grejerna i?
Kan du inte luska fram nått serienr tillverkare så man kan kolla om det går att ha som värmeanlägg till en liten stuga?
Priset beror ju liksom på vad man får ut av grejerna :)

Xoot

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 25 feb-11 kl 23:01 »
Vilket område finns grejerna i?
Kan du inte luska fram nått serienr tillverkare så man kan kolla om det går att ha som värmeanlägg till en liten stuga?
Priset beror ju liksom på vad man får ut av grejerna :)

"Grejerna" finns i Båstad. Mer korrekt 1mil utanför. Men du bor rätt långt borta ser jag?
Nedanför Halmstad och ovanför Helsingborg/Ängelholm för att ge en fingervisning.

Ja om du är intresserad så kan jag självklart titta. Värderingen får du stå för, bara du är realist.  ;D
På varje panel står det olika siffror, sitter små originallappar också med konstiga namn och siffror.
För den insatte så upplevs namnen och siffrorna förstås inte som konstiga antar jag. :)

Imorgon är jag på gården igen så mot sen eftermiddag har du allt postat här. Är det någon speciell bild du önskar?
Sen dessa två röda sakerna som liknar två minikompressorer. Den ena saknar motor ser det ut som.
Vad kallas sådant? Sökte och hittade ordet hydroforpump men är inte alls inom mitt område..

Den ljusblåa stora tuben står det en text med "Vattenrening" på. Förmodligen ser ni också det om ni zoomar in.

Om du tittar bland mina inlägg så vill jag ha iväg 2.st släpvagnar också på gården, bilder finns i annonsen.
Ta husvagnschassit(bäst skick) och lasta rubbet tillsammans med paneler så har du fått mer "på köpet"  ;D

I brist på värdering, pengar, så är det acceptabelt att byta med MÅNGA vaktlar. :)

Om du nu inte är intresserad sen, vad råder du mig till att kalla annonsen för på blocket?
Är du snabb så kan du få en stenålders vertikalklippare med briggs-motor som funkar på köpet.

Håller på att rensa från ett dödsbo..

Just_me

• Småland
« Svar #11 skrivet: 25 feb-11 kl 23:08 »
"Grejerna" finns i Båstad. Mer korrekt 1mil utanför. Men du bor rätt långt borta ser jag?
Nedanför Halmstad och ovanför Helsingborg/Ängelholm för att ge en fingervisning.

Ja om du är intresserad så kan jag självklart titta. Värderingen får du stå för, bara du är realist.  ;D
På varje panel står det olika siffror, sitter små originallappar också med konstiga namn och siffror.
För den insatte så upplevs namnen och siffrorna förstås inte som konstiga antar jag. :)

Imorgon är jag på gården igen så mot sen eftermiddag har du allt postat här. Är det någon speciell bild du önskar?
Sen dessa två röda sakerna som liknar två minikompressorer. Den ena saknar motor ser det ut som.
Vad kallas sådant? Sökte och hittade ordet hydroforpump men är inte alls inom mitt område..

Den ljusblåa stora tuben står det en text med "Vattenrening" på. Förmodligen ser ni också det om ni zoomar in.

Om du tittar bland mina inlägg så vill jag ha iväg 2.st släpvagnar också på gården, bilder finns i annonsen.
Ta husvagnschassit(bäst skick) och lasta rubbet tillsammans med paneler så har du fått mer "på köpet"  ;D

I brist på värdering, pengar, så är det acceptabelt att byta med MÅNGA vaktlar. :)

Om du nu inte är intresserad sen, vad råder du mig till att kalla annonsen för på blocket?
Är du snabb så kan du få en stenålders vertikalklippare med briggs-motor som funkar på köpet.

Håller på att rensa från ett dödsbo..

Ah, typiskt, lite väl långt bort!
Min mamma bor i Hälsingland och det är där hon där hon har stugan. Hon letar och klurar på ett billigt sätt att värma den på nämligen, menmen.

Googla alla konstiga sifferkombinationer, då kommer du hitta det någonstans och säkert se vad nyvärdet är och kanske mer specefik info!
Det gör jag alltid när jag hittar konstiga grunkor  ;D
« Senast ändrad: 25 feb-11 kl 23:12 av Just_me »

davidB

• Västergötland
Hejsan.
De röda är två stycken pumpautomater men den ena saknar motor och pump http://www.vvs-boden.se/beulco-ba-102m-aqua-jet-24-pumpautomat-p-5773.html. De är till för att pumpa upp vatten ur en brun och ge tappvatten till huset eller trädgården.
De blå och vita cylindrarna är vattenfilter för att rena vattnet. Vad de renar ifrån kan jag inte se men det kan vara för järn, surt vatten, humus eller något liknande. sök på vattenfilter.
De svarta "mattorna" är till för att värma vatten till polen. Ganska dålig verkningsgrad men billiga, fungerar bra till at värma poolen mitt på sommaren då det är mycket sol.
Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.

Xoot

• Gäst
Hejsan.
De röda är två stycken pumpautomater men den ena saknar motor och pump http://www.vvs-boden.se/beulco-ba-102m-aqua-jet-24-pumpautomat-p-5773.html. De är till för att pumpa upp vatten ur en brun och ge tappvatten till huset eller trädgården.
De blå och vita cylindrarna är vattenfilter för att rena vattnet. Vad de renar ifrån kan jag inte se men det kan vara för järn, surt vatten, humus eller något liknande. sök på vattenfilter.
De svarta "mattorna" är till för att värma vatten till polen. Ganska dålig verkningsgrad men billiga, fungerar bra till at värma poolen mitt på sommaren då det är mycket sol.

Tack för bra svar!! :)  Tycker du man ska sälja det som ett paket eller styckvis? Du vågar inte ge dig på en värdering?
Ryktet säger bruksskick och fungerande samt i bruk nyligen har varit i ständig drift innan nedmontering..

Jag vill tacka er speciellt fyra personer som kontaktat mig för att sälja grejerna. Det uppskattas.
Men jag begriper inte vart ni läser att jag vill skänka bort det alternativt bara ta emot 100kronor??

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
Du får nog kolla filtret lite extra, verkar finnas för många olika sorters problem. Så den som ska köpa vill ju veta om det passar deras brunn.

http://www.callidus.se/

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
Hej

En kommentar.
Jag visade bilden av de där vattenvärmepanelerna för en kompiskompis som kan mycket om solvärme.
Han sa kort och gott "skit". Kanske lite hårt sagt, men det är förmodligen gamla grejer med liten effektivitet i våra nordliga trakter.

Sebastian

SolPaula

• Skåne
Jag håller med Sebastians kompis.
Du kan värma poolen med dem på sommaren, men varmt i huset får du inte. Lägg inte mer energi på dem!

Dela detta:

* Inloggade just nu

282 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser