Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Omplacering av hundar  (läst 15420 gånger)

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
Omplacering av hundar
« skrivet: 25 feb-11 kl 01:18 »
Ni som är förespråkare av att ALLTID omplacera hundar ska få höra en historia.

En man ägde en Schäfer/ Dobberman blandning som var aggressiv mot folk o fä.

När vi rastade den utomhus i rullkoppel och lät vår hund gå före så rusade den fram till vår hund som den i normala fall hade stor respekt för. När den kom fram tvärstannade den och slutade med sin attack.   Jag talade om det för ägaren som sa att det inte var något fel alls.

Sedan flög den på och bet en vilt främmande kvinna som passerade honom på gatan. Det slutade med att både hon och jag själv fick in till akuten med bitskador. Hon i låret och jag i fingrarna på grund av att jag försökte stoppa vidare anfall.

Sedan fick jag höra att andra också upptäckt att hunden blev aggresiv av att se folk och fä på långt håll även om de var familj och bekant med hunden. Att skällandet och attackerna upphörde på nära håll om det var en bekant till hunden.

Jag skulle passa hunden flera gånger och skaffade en munkorg och såg till att vår hund gick tätt intill. Då var det inga problem utom med folk o hundar på långt håll igen.

Jag förklarade det för mannen och sa att troligen behövde den glasögon. Att se en grå skugga kunde vara skräckinjagande för en hund. Ägaren höll inte med och använde inte munkorgen.

När han hade hunden hemma så skickade han in en väninna och dennes barnbarn i huset där hunden var ensam. När det lilla barnet gick in i ett rum rusade hunden på barnet bakifrån och högg ett stort tag om tröjan på ryggen. Mormor och barn blev jätterädda.

Jag sa till ägaren att avliva hunden om han inte ville ta den till veterinär och kolla synen och mentaliteten, för hunden var livsfarlig.

Men det vägrade han. Sedan fick jag höra att han lämnat bort den till omplacering och ljugit om ålder och beteende. Han sa att en 6 år gammal hund var 8 månader och snäll.

Stackars den som fick ha den i sitt hem i väntan på adoption.

Därför tycker jag inte att det alltid är så rätt att omplacera hundar.

Existens?

• Gäst
SV: Omplacering av hundar
« Svar #1 skrivet: 25 feb-11 kl 07:13 »
Nej, den hunden skulle ju självklart avlivas och inte omplaceras. Hur ägaren med gott samvete skulle kunna placera om den förstår jag heller inte för den delen, själv skulle jag aldrig kunna leva med att ha ljugit om en sån sak och veta att hunden när som helst kan angripa ett barn eller liknande.

getalina

• Halland
« Svar #2 skrivet: 25 feb-11 kl 15:11 »
Han sa att han hade inte hjärta att avliva hunden. Han älskade den och ville inte se några fel.

Kersthin

• Häxa inom Siljansringen.
    • Dalarna
    • http://oxbacken.de
« Svar #3 skrivet: 25 feb-11 kl 15:20 »
 En sådan hund har ju fått fel husse/matte från början, och nu när den är 6 år är det kanske för sent, och då är det bättre att låta avliva hunden istället för att ljuga och placera om den, hur nervöst är inte det för hund och nya ägare?
Synd om hundar som flyttar hit och dit, skulle aldrig omplacera en hund! Hur ung den än är, man vet inte ifall vovven blir en VANDRINGSPOKAL!
Var rädd om Moder Jord, behandla henne väl, och du får tusenfaldt igen. :)

pålle

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 25 feb-11 kl 15:38 »
Ni som är förespråkare av att ALLTID omplacera hundar ska få höra en historia.

En man ägde en Schäfer/ Dobberman blandning som var aggressiv mot folk o fä.

När vi rastade den utomhus i rullkoppel och lät vår hund gå före så rusade den fram till vår hund som den i normala fall hade stor respekt för. När den kom fram tvärstannade den och slutade med sin attack.   Jag talade om det för ägaren som sa att det inte var något fel alls.

Sedan flög den på och bet en vilt främmande kvinna som passerade honom på gatan. Det slutade med att både hon och jag själv fick in till akuten med bitskador. Hon i låret och jag i fingrarna på grund av att jag försökte stoppa vidare anfall.

Sedan fick jag höra att andra också upptäckt att hunden blev aggresiv av att se folk och fä på långt håll även om de var familj och bekant med hunden. Att skällandet och attackerna upphörde på nära håll om det var en bekant till hunden.

Jag skulle passa hunden flera gånger och skaffade en munkorg och såg till att vår hund gick tätt intill. Då var det inga problem utom med folk o hundar på långt håll igen.

Jag förklarade det för mannen och sa att troligen behövde den glasögon. Att se en grå skugga kunde vara skräckinjagande för en hund. Ägaren höll inte med och använde inte munkorgen.

När han hade hunden hemma så skickade han in en väninna och dennes barnbarn i huset där hunden var ensam. När det lilla barnet gick in i ett rum rusade hunden på barnet bakifrån och högg ett stort tag om tröjan på ryggen. Mormor och barn blev jätterädda.

Jag sa till ägaren att avliva hunden om han inte ville ta den till veterinär och kolla synen och mentaliteten, för hunden var livsfarlig.

Men det vägrade han. Sedan fick jag höra att han lämnat bort den till omplacering och ljugit om ålder och beteende. Han sa att en 6 år gammal hund var 8 månader och snäll.

Stackars den som fick ha den i sitt hem i väntan på adoption.

Därför tycker jag inte att det alltid är så rätt att omplacera hundar.

En så dan hund är det inget snack om den har reda för bruka sin rätt   så som ja ser det .

getalina

• Halland
« Svar #5 skrivet: 25 feb-11 kl 15:40 »
En sådan hund har ju fått fel husse/matte från början, och nu när den är 6 år är det kanske för sent, och då är det bättre att låta avliva hunden istället för att ljuga och placera om den, hur nervöst är inte det för hund och nya ägare?
Synd om hundar som flyttar hit och dit, skulle aldrig omplacera en hund! Hur ung den än är, man vet inte ifall vovven blir en VANDRINGSPOKAL!

Det finns gott om hundskojare i Sverige. Värst är nog Pia Snällman

http://www.pitbullforum.se/svenska-hundskojare/t1132/0/

http://baksidanavhundvarlden.wordpress.com/

http://irkblog.wordpress.com/

Just_me

• Småland
« Svar #6 skrivet: 25 feb-11 kl 16:14 »
Jag skulle aldrig omplacera en aggresiv hund :(
Fy vad sjukt att ens tänka tanken. Speciellt om den bitit folk/barn!

Det omplaceras alldeles för mycket hundar i Sverige. Tänk om folk bara kunde förstå vad de ger sig in på när de skaffar den där gulliga valpen. Ibland finns det förstås "giltiga" orsaker. Folk blir sjuk, man upptäcker att ett barn är allergisk. Men jag blir tokig på de hundratals annonserna med:
"Har inte tid"
Varför skaffa man hund till att börja med? LÖS DET, vill jag bara skrika.

Alba

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 25 feb-11 kl 16:30 »
Han sa att han hade inte hjärta att avliva hunden. Han älskade den och ville inte se några fel.
Konstigt sätt att visa kärlek på! Men det säger väl folk som dumpar sina kaniner ute, och lämnar undulaterna i soprummet också. "jag hade inte hjärta att avliva dem"... Fy tusan!

Det hade väl varit bra att göra en medicinsk utredning först och sen besluta sig för avlivning eller höra sig för om omplacering -med alla kort på bordet i så fall. Trist historia!

>:( / Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #8 skrivet: 25 feb-11 kl 16:33 »
Men jag blir tokig på de hundratals annonserna med:
"Har inte tid"

Tycker omplacering pga allergi är synnerligen vanlig bland större blandraser när de är från 8-9 månader och uppåt  :-\ 
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Just_me

• Småland
« Svar #9 skrivet: 25 feb-11 kl 16:37 »
Tycker omplacering pga allergi är synnerligen vanlig bland större blandraser när de är från 8-9 månader och uppåt  :-\

Ja, det är nog många som drar till med alergi-kortet i annonser för att inte bli ifrågasatta :(
Själv har jag fått avliva 2 hundar i mitt liv. Det är skitsvårt. Tungt och fruktansvärt jobbigt lång tid efteråt.
Men att inte göra det på hundens bekostnad, det är bland de mer egoistika val man kan ta.
Nu var bägge mina sjuk, epilepsi. Det är en fruktansvärt jobbig sjukdom för ena veckan kan hunden vara pigg och frisk som en unghund och nästa få kramper, vara rädd, osäker och visa smärtsymptom.
Bägge gånger var hunden pigg och glad när vi kom till veterinären för att avliva. Kändes så fruktansvärt fel... Men man kan inte dra på det i evigheter

Eva-Lisa

• Älskar att drömma
    • Småland
« Svar #10 skrivet: 25 feb-11 kl 17:40 »
Vilka hundar som helst ska INTE omplaceras.
Hundar som är farliga för folk eller fä anser jag ska avlivas - även om det inte är hundens fel så ska man inte riskera andra för det.
Sen ska man vara noga när man omplacerar, man kan skriva att nästa ägare INTE får sälja hunden vidare utan då ska hunden gå tillbaka till dej igen oavsett orsak.
Sen tycker jag det är viktigt att vid en omplacering så ska det vara en prövotid, för det är inte säkert att hunden trivs eller passar i just den familjen och vice versa.

Vilse

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 25 feb-11 kl 17:58 »
Vilka hundar som helst ska INTE omplaceras.
Hundar som är farliga för folk eller fä anser jag ska avlivas - även om det inte är hundens fel så ska man inte riskera andra för det.
Sen ska man vara noga när man omplacerar, man kan skriva att nästa ägare INTE får sälja hunden vidare utan då ska hunden gå tillbaka till dej igen oavsett orsak.
Sen tycker jag det är viktigt att vid en omplacering så ska det vara en prövotid, för det är inte säkert att hunden trivs eller passar i just den familjen och vice versa.

Min äldsta, nu bortgågna hund,,,, skulle som ett åring omplaceras.
Den tidigare ägaren sa han var svårhanterlig och ilsk mot katter och höns och hennes grannes/chefs/hyresvärds hund.
Dessutom hade denna hund brutit sej in hos en rasren aveltik av annan ras och nuppat på denna tik och när den väntade rasrena kullen kom så såg man tydligt att ettåringen varit där med sina rastypiska utseende. kort sagt han låg taskigt till.
Jag fick honom på prov i 3 veckor. Jag hade aldrig problem med honom och behöll honom i 10 år.
Har aldrig litat så mycket på en hund som på denna hund.
Han rörde aldrig ens mat som låg framme av misstag, han gick inte ens ut genom öppen grind.
Han tyckte inte om andra hanhundar men det gör inte dom flesta hanhundar.

Jag lovade att aldrig sälja honom vidare utan att höra av mej och att höra av mej om han dog.
Jag höll dom löftena men vet at man kan aldrig juridiskt binda någon att komma tillbaka med en hund.

Något jag inte förstår är hur någon kan omplacera en hund och säja den är 6 månader när den är 6 år??
det syns väl? stor skillnad på två hundar med den åldern.

jag skulle kanske klara av att säja att en hund är 3 år när den är 7 år men inte månader mot år.

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #12 skrivet: 25 feb-11 kl 18:12 »
Ibland kanske det är bättre att omplacera/avliva ägaren, men så får man väl inte säga???!!! Har man skaffat en hund får man fan ta ansvar för den och dess handlingar. Lite förbannad idag, men det går nog över...... >:D

Agustiflora

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 25 feb-11 kl 18:24 »
Det finns nog en hel del hundar som inte borde omplaceras. Blev själv biten för en månad sedan i låret. Börjar äntligen se slutet på sårelendet. Undrar bara hur ärren kommer att bli.

Skulle prova att ta hand om en omplaceringshund där ägaren fått nytt jobb och inte hann med hunden längre. Det skulle vara en snäll hund sas det.
Redan dagen efter skulle han flyga på en av våra tikar och jag var i mellan. Fick sedan veta att ägaren tidigare tvivlat på hunden. Och som han sa hade han testat hunden då med att ta med honom ut i skogen och gå en tuff boxningsmatch med den för att se om han tänkte bita honom...

Vilse

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 25 feb-11 kl 20:20 »
Det finns nog en hel del hundar som inte borde omplaceras. Blev själv biten för en månad sedan i låret. Börjar äntligen se slutet på sårelendet. Undrar bara hur ärren kommer att bli.

Skulle prova att ta hand om en omplaceringshund där ägaren fått nytt jobb och inte hann med hunden längre. Det skulle vara en snäll hund sas det.
Redan dagen efter skulle han flyga på en av våra tikar och jag var i mellan. Fick sedan veta att ägaren tidigare tvivlat på hunden. Och som han sa hade han testat hunden då med att ta med honom ut i skogen och gå en tuff boxningsmatch med den för att se om han tänkte bita honom...

Hanhundar flyger ibalnd på tikar som inte fattat att han är hane och att dom ska underordna sej,,
min unghund moppar med min tik ibland,,det är över på 2 sekunder,,låter illa,,,
jag går aldrig emellan men höjer rösten till ett starkt FY/NO!

har jagf dom i koppel så åtföljs detta av ett ryck i rätt tid.
beröm när dom rätat in sej i fot igen.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #15 skrivet: 25 feb-11 kl 20:44 »
Jag hade aldrig tvekat att ta emot en aggressiv hund/omplacering. Jag har gjort det förr, och i 99,9% av fallen är det ägaren det varit fel på, oavsett om hunden är 3 månader, 6 eller 10 år så går det att plocka ner en ilsken hund på ett par timmars arbete. Det är när det är hjärnskador/tumörer med i bilden som det blir svårt. Och inte sällan har en sådan hund även andra symtom som vinglighet/balansproblem etc. Då ska man akta sig. Och givetvis ska man akta sig om man tar emot en främmande/ilsken hund om man inte känner att man har 100% koll på läget.

Men att sänka en hund för att det fått för stor frihet och börja nafsa efter folk tycker jag är onödigt. Såvida hunden för övrigt är normalt funtad och frisk.

Det Getalina beskriver är en hund som fått för mycket plats i livet, inga förhållningsregler och inga bannor när den "tagit över"
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Just_me

• Småland
« Svar #16 skrivet: 25 feb-11 kl 22:08 »
Jag hade aldrig tvekat att ta emot en aggressiv hund/omplacering. Jag har gjort det förr, och i 99,9% av fallen är det ägaren det varit fel på, oavsett om hunden är 3 månader, 6 eller 10 år så går det att plocka ner en ilsken hund på ett par timmars arbete. Det är när det är hjärnskador/tumörer med i bilden som det blir svårt. Och inte sällan har en sådan hund även andra symtom som vinglighet/balansproblem etc. Då ska man akta sig. Och givetvis ska man akta sig om man tar emot en främmande/ilsken hund om man inte känner att man har 100% koll på läget.

Men att sänka en hund för att det fått för stor frihet och börja nafsa efter folk tycker jag är onödigt. Såvida hunden för övrigt är normalt funtad och frisk.

Det Getalina beskriver är en hund som fått för mycket plats i livet, inga förhållningsregler och inga bannor när den "tagit över"

Det håller jag defenitivt inte med om.
Låter som en mycket rädd hund, tror att teorin med ögonfel kan stämma bra. En sån sak är väldigt svår att hjälpa en hund med. Rädslan för att inte kunna identifiera vad saker som rör sig är sitter djupt rotad.
En hund som är ilsk mot folk ska inte omplaceras. Inte om den har det som ett beteende. Risken är stor att den hamnar i fel händer. Som ägare till en sån hund kan du aldrig veta vem näste person är.
Möjligtvis om en välkänd person som visat på att den kan hantera problemhundar. Men inte annars.

Hade vi haft kompetensprov och andra krav på hundägande hade vi sluppit alla de här omplaceringshundarna. I alla fall en del av dem.
En tjej som vill ha sin lilla väskhund kanske skulle tänka om efter några dagar på en kennelklubb. Samma med tuffa killen som villa ha en statussymbol.

Eva-Lisa

• Älskar att drömma
    • Småland
« Svar #17 skrivet: 25 feb-11 kl 23:17 »
Hanhundar flyger ibalnd på tikar som inte fattat att han är hane och att dom ska underordna sej,,

Det är väl ändå hanen som ska underordna sej tiken???
Så har alltid mina hundar gjort i alla fall.

pålle

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 25 feb-11 kl 23:27 »
Det är väl ändå hanen som ska underordna sej tiken???
Så har alltid mina hundar gjort i alla fall.
var för ska den det  är det e tossi tick så ska den ju ha spö förövrigt ger sig ite en han hud på en tik som är frisk i pärat.

karinND

• Gillar hantverk, musik, naturen, människor
    • Västergötland
« Svar #19 skrivet: 25 feb-11 kl 23:41 »
Min erfarenhet är också att hanhundar underordnar sig tikar.
Skaraborg, Kinnekulle

Dela detta:

* Inloggade just nu

313 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser