Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alla fjäderfän ska hållas inomhus i 10 kommuner och 4 län.  (läst 20619 gånger)

Sirpa

• -
Aktuella riskområden Newcastle sjukan i Mars 2011

Län
•Dalarnas län
•Gotlands län
•Västmanlands län
•Västra Götalands län med undantag för Dalsland samt kommunerna Strömstad, Tanum och Munkedal

Kommuner
•Enköpings kommun
•Eskilstuna kommun
•Karlskoga kommun
•Linköpings kommun
•Motala kommun
•Mjölby kommun
•Norrköpings kommun
•Strängnäs kommun
•Vadstena kommun
•Ödeshögs kommun

Alla utegående fjäderfän och tamfåglar i dessa län och kommuner ska hållas inomhus.Det beror på att provresultatet från döda vilda duvor i området har visat att fåglarna bar på ett virus som kan orsaka newcastlesjuka hos fjäderfä och tamduvor.
Beslutet om att fåglarna ska hållas inomhus gäller tills vidare.
« Senast ändrad: 21 mar-11 kl 16:48 av Sirpa »
Höns och Liljor i min trädgård.

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
SV: Alla fjäderfän ska hållas inomhus i 12 kommuner.
« Svar #1 skrivet: 26 feb-11 kl 11:29 »
Det råder ett generellt förbud att vaccinera fjäderfän och andra fåglar i fångenskap mot newcastlesjuka i Sverige. De fåglar som är undantagna förbudet är tävlande brevduvor och utställningsduvor. Inom EU är det för närvarande endast Sverige och Finland som inte vaccinerar mot sjukdomen.

varför kan inte sverige och finland oxå vaccinera
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 26 feb-11 kl 15:15 »
Nja det där är väl en sanning med modifikation.
De områden som är skyddsområden  där SKA fåglarna hållas inomhus
Men de områden som är riskområden där gäller annnat, men man ska iakta försiktighet, ha nättak åtminstone osv.
Det finns flera olika "skyddsklasser" finns en pdf-fil på jordbruksverkets hemsida som togs fram i samband med fågelinfluensan.
Dessutom är dom väldigt bra på att svara på frågor på jordbruksverket vare sig man mailar eller ringer.

fräsen

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 26 feb-11 kl 15:28 »
oj, det hade jag inte hört talas om.. bor nära gränsen till en av de ovannämnda kommunerna, och vad säger att inte duvorna drar nåra km härråt..
Tack för upplysningen, jag tänker för säkerhets skull hålla mina inne.

johe71

« Svar #4 skrivet: 26 feb-11 kl 15:34 »
Nja det där är väl en sanning med modifikation.
De områden som är skyddsområden  där SKA fåglarna hållas inomhus

stämmer bra att det stått så i tidigare meddelanden från jordbruksverket, i det senaste som finns på hemsidan står följand

Har du fjäderfän och tamfåglar i någon av de listande kommunerna eller länet ska du följa detta:
1.  Fjäderfä, det vill säga alla fåglar som föds upp eller hålls i fångenskap för produktion av kött eller konsumtionsägg, eller för annan produktion ska hållas inomhus. Om detta inte går att genomföra eller om fåglarna utsätts för onödigt lidande, ska ankor, gäss, och strutsfåglar hållas instängda så att de inte har någon kontakt med vilda fåglar.
2.  Andra fåglar i fångenskap, det vill säga alla fåglar som hålls i fångenskap av annat skäl än produktion, som uppvisning, utställning, tävling, uppfödning, försäljning eller hobbyverksamhet, ska hållas inomhus. Om detta inte går eller om fåglarna utsätts för onödigt lidande ska fåglarna hållas instängda på ett sätt där djurhållaren vidtar alla rimliga åtgärder för att förhindra kontakt med vilda fåglar. Hälsoläget ska övervakas för att tidigt upptäcka misstänkta fall av newcastlesjuka.
3.  Hägnat fjädervilt, det vill säga vilda fåglar som hålls i fångenskap för utsättning eller uppfödning, ska hållas inomhus. Om detta inte går att genomföra eller om fåglarna utsätts för onödigt lidande, ska de hållas instängda på ett sätt där djurhållaren vidtar alla rimliga åtgärder för att förhindra kontakt med vilda fåglar. Utsättning av hägnat fjädervilt i naturen är inte tillåtet.
4.  Du ska ha en extra övervakning för att tidigt kunna upptäcka misstänkta fall av newcastlesjuka.

så det senaste är att det gäller i hela kommunen/länet och inget annat...

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/omdjurenblirsjuka/smittsammadjursjukdomar/newcastlesjuka/aktuellafallavnewcastlesjuka.4.14121bbd12def92a917800062.html

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #5 skrivet: 26 feb-11 kl 15:48 »
I ATL står det att hela sverige ska betraktas som riskområde.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Aklejan

• -
« Svar #6 skrivet: 26 feb-11 kl 17:37 »
Jag är dåligt insatt känner jag.. *Ska läsa på*
Läste den här tråden i morse och valde att ha mina höns inne...
Jag bor i Södertälje kommun...känns som att jag gränsar till alla utsatta kommuner..
Men vad tror ni mer insatta, bör jag hålla mina hönor inne för säkerhets skull?
Jag har möjlighet att låta dom gå fritt i hela stallet om dagarna...där är det nog ganska säkert..
Men...fasen, dom behöver ju SOL nu!!!

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #7 skrivet: 26 feb-11 kl 22:41 »
Tydligen har det inte varit så många fall av new castle på 10 år så jag har mina inne trots att jag bor långt ifrån där det varit sjukdomsutbrott. Och snart börjar ju de vilda fåglarna röra på sig så vi har nog inte sett kulmen av denna sjukdom än.
Allra viktigast är att de tama fjäderfäna inte får kontakt med vilda fåglar, direkt eller indirekt genom tex strö/foder, smutsiga skor, mm.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #8 skrivet: 27 feb-11 kl 06:54 »
Jag har nästan en känsla av (rätta mig gärna om jag har fel)  att det är en statusgrej för ett land att vara "friförklarat".  Från newcastle, fågelinfluensa, salmonella, blåtunga, mulochklövsjuka, dvärgbandmask...
Och om man börjar vaccinera är man inte längre fri.
Fast det har ju gått  till slut med rabies och hundar. Kanske för att de inte är livsmedelsproducerande?
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #9 skrivet: 27 feb-11 kl 18:32 »
En grej som oroar mig är ju hur fasen gör man med foder och sådant? Som allfodersäckarna på granngården t.ex. Där flyger det ju småfåglar och skiter på säckarna!  :-X  :-\ Och om man eldar upp säcken, hur vet man att inte fodret inuti har varit i kontakt med någon vild fågel? Alla bönder jag känner till har också så att någon pippi kan lyckas ta sig in i ladan o sitta och kvirra på någon takbjälke.

Skitläskigt ju.  :-\
« Senast ändrad: 27 feb-11 kl 18:36 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #10 skrivet: 27 feb-11 kl 18:40 »
Vilka är symtomen på denna sjukdom?
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #11 skrivet: 27 feb-11 kl 18:43 »
Skitläskigt ju.  :-\

I ordets rätta bemärkelse. Ja  :-\

fräsen

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 27 feb-11 kl 18:46 »
alltså, jag tror inte vi ska rusa i sta o bli dödsförskräckta nu, det mår ingen bra av.
Hålla hönsen inne en period är ju en lätt sak för o skydda sig.
Men att skydda sig o sina djur mot precis allt hela tiden är nog omöjligt. Och säkerligen inte bra för den psykiska hälsan.
Lite sunt förnuft o godhygien så har vi iaf minimerat risken för smitta.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #13 skrivet: 28 feb-11 kl 20:21 »
Vilka är symtomen på denna sjukdom?

Viruset angriper nervsystemet, andningsorganen och tarmen hos fåglarna. Symtomen varierar mycket beroende på bland annat vilken virusvariant som drabbat fåglarna, fåglarnas art och ålder, eventuell förekomst av andra sjukdomar.

Ett eller flera av följande symtom kan ses i olika grad:

nedsatt allmäntillstånd
sänkt äggproduktion
hängande vingar, förlamade ben, torticollis (vridning av nacken), kramper, cirkelgång
andningssvårigheter med eller utan hosta
diarré.
ökad dödlighet (upp till 100 procent)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

The Game

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 28 feb-11 kl 21:49 »
Fy faaan...När jag var hos doktorn me Mojje så frågade jag om NC men hon sa att de va lugnt hos mig.?
Jag har ju hela deras innergård under plåt tak.Den enda som kommer in är jag praktisk taget.
Men nu blir jag nojjig igen..
Bara ankorna som går ut endå för att bada en snabbis.
Ska jag had om inne kanske endå??
/majsan

LasseDalom

• -
« Svar #15 skrivet: 28 feb-11 kl 21:55 »
Låt ankorna bada du. Är du orolig så kan du ju stå där och se till att det inte kommer några andra fåglar dit medans de tar sitt dopp.

The Game

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 28 feb-11 kl 21:58 »
hmm..heh..Det gör jag..=)
Men duvor har jag inte sett här någon skogsduva i värsta slaget men dom kan inte ta sig in i min hönsgård.
Inte farsan heller för den delen..
/majsan

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #17 skrivet: 01 mar-11 kl 22:59 »
Jag har nästan en känsla av (rätta mig gärna om jag har fel)  att det är en statusgrej för ett land att vara "friförklarat".  Från newcastle, fågelinfluensa, salmonella, blåtunga, mulochklövsjuka, dvärgbandmask...
Och om man börjar vaccinera är man inte längre fri.
Fast det har ju gått  till slut med rabies och hundar. Kanske för att de inte är livsmedelsproducerande?

Vaccination skyddar inte helt mot denna sjukdom. Även de länder som vaccinerar, avlivar hela besättningar vid sjukdomsutbrott.

Suss i Sannum

• Västergötland
    • Sannum
Här finns en hoper höns i olika raser och japanska/jumbo vaktlar. Titta gärna in på hemsidan och bloggen. Där finns bilder på fjädrarna och lite annat.
www.sannum.eu
http://blogg.sannum.eu

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #19 skrivet: 01 mar-11 kl 23:52 »
Jäklar, här också alltså! Skit också, lagom som det börjar bli varmare och trevligare för hönorna att gå ut så FÅR de inte, det är ju.... skit också!

Hoppas det inte håller i sig så länge. Någon som vet hur lång tid det kan ta innan de får gå ut igen?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Dela detta:

* Inloggade just nu

334 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser