Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alla fjäderfän ska hållas inomhus i 10 kommuner och 4 län.  (läst 20617 gånger)

Pip

• Pip
    • Uppland
SV: Alla fjäderfän ska hållas inomhus i 12 kommuner.
« Svar #20 skrivet: 02 mar-11 kl 11:15 »

Hoppas det inte håller i sig så länge. Någon som vet hur lång tid det kan ta innan de får gå ut igen?

Jag får för mig att jag hört 60 dagar utan att man hittat insjuknande fåglar, men vet inte vart jag fått det ifrån.

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #21 skrivet: 04 mar-11 kl 14:37 »
Jag ska släppa ut mina höns i avelssommarburar nu i helgen
Men vågar jag??
Jag or mitt i skåne.
Vill inte behöva plocka in alla höns i vår igen.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #22 skrivet: 04 mar-11 kl 14:58 »
Jag ska släppa ut mina höns i avelssommarburar nu i helgen
Men vågar jag??
Jag or mitt i skåne.
Vill inte behöva plocka in alla höns i vår igen.
Man vet aldrig hur sjukdomen sprids. Jag kan inte se varför man inte skulle ha djuren ute i Skåne i dagsläget. Man får ta sig det omaket det innebär om smittan kommer hit och vidta de åtgärder som behövs i sådan fall. Man kan ju alltid hoppas på lite tur så att vi klarar oss denna gången  :D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Fordson

« Svar #23 skrivet: 11 mar-11 kl 10:07 »
"Om detta inte går att genomföra eller om fåglarna utsätts för onödigt lidande, ska ankor, gäss, och strutsfåglar hållas instängda så att de inte har någon kontakt med vilda fåglar."

Jag hävdar onödigt lidande. Våra höns har varit instängda sen slutet av november pga av snön. Idag släpper jag ut dom i hönsgården.

neppelina

• Det blir inte roligare än man gör sig =)
    • Västergötland
« Svar #24 skrivet: 11 mar-11 kl 10:31 »
Jordbruksverket skriver att det kommer ut med nu info när det är hävt eller annan info gäller.
Såg inte detta förrän nu & mina har varit ute hela tiden....Men det e ju skit nu när de äntligen börjar värpa igen då solen kikar fram  :-\
Bor på landet med man, 3 barn, finulls får, belgiska jättar, franska vädurar, rexar & vita lant kaniner, höns & myskankor, 5 katter & 2 hundar......fullt upp mao =)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #25 skrivet: 11 mar-11 kl 11:04 »
"Om detta inte går att genomföra eller om fåglarna utsätts för onödigt lidande, ska ankor, gäss, och strutsfåglar hållas instängda så att de inte har någon kontakt med vilda fåglar."

Jag hävdar onödigt lidande. Våra höns har varit instängda sen slutet av november pga av snön. Idag släpper jag ut dom i hönsgården.
Tyvärr gäller undantaget inte höns, så du är olaglig om du har hönsen i hönsgården. Sen är det upp till dig att bedöma vilka risker du vill ta.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #26 skrivet: 11 mar-11 kl 11:17 »

Otroligt dåligt om du gör det, man ska följa restriktionerna. Newcastle är en väldigt otrevlig sjukdom.

Här i Norrland har hönsen varit inne länge och det lär dröja innan dom kommer ut, vi har 1 meter snö ännu!
Med dina premisser så skulle det vara djurplågeri att ha höns i Norrland då!  ::)
« Senast ändrad: 11 mar-11 kl 11:25 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Aklejan

• -
« Svar #27 skrivet: 11 mar-11 kl 11:30 »
Otroligt dåligt om du gör det, man ska följa restriktionerna. Newcastle är en väldigt otrevlig sjukdom.

Här i Norrland har hönsen varit inne länge och det lär dröja innan dom kommer ut, vi har 1 meter snö ännu!
Med dina premisser så skulle det vara djurplågeri att ha höns i Norrland då!  ::)

Man kan ju skotta upp en yta och slänga ut lite halm...
Vårsolen mår hönsen gott av...
Newcastle har ni väl inte i Norrland  ???

PetraF

• Värmland
« Svar #28 skrivet: 17 mar-11 kl 17:03 »
Nu har Karlskoga fått Newcastlesjuka också.. Fan. Jag som står i porten för att köpa mina första höns.

dbs

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 17 mar-11 kl 17:10 »
Nu har Karlskoga fått Newcastlesjuka också.. Fan. Jag som står i porten för att köpa mina första höns.
Ja i stort sett samma här . >:( :(

morellen

• Västergötland
« Svar #30 skrivet: 17 mar-11 kl 17:13 »
jag som skulle börja jaga avelsägg o leta kalkoner... o när jag skulle skaffa fåren var det blåtungelarm. Vad händer om jag försöker skaffa gris? eller häst?

Gamina

« Svar #31 skrivet: 17 mar-11 kl 17:32 »
Usch undrar var i Karlskoga det är? Jag bor i grannkommunen så det kan antingen vara nära eller obehagligt nära.
Var så glad i förrgår när jag såg första ringduvan i vägkanten (vårtecken) nu känns den bara som ett hot  :(
Genbank för Gotlandshöns

PetraF

• Värmland
« Svar #32 skrivet: 18 mar-11 kl 09:22 »
De har hittat sjukdomen på skogsduvor tydligen. Så vart stod inte, jag bor mitt i skogen så jag väntar nog :)

Jennyt

• Västergötland
« Svar #33 skrivet: 18 mar-11 kl 09:28 »
Om säljaren desinfekterar äggen, ska det ara OK att skicka enl. SVA ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #34 skrivet: 18 mar-11 kl 09:32 »
http://www.jordbruksverket.se/download/18.4bdd0ace12e454f491d80002473/L%C3%A4nskarta.pdf

Hittade en karta hoppas bara att dom uppdaterar den oxå rosa är berört område  :'(
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

dbs

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 18 mar-11 kl 09:33 »
Om säljaren desinfekterar äggen, ska det ara OK att skicka enl. SVA ;)
Men blir inte den där hinnan förstörd då?

Jennyt

• Västergötland
« Svar #36 skrivet: 18 mar-11 kl 09:42 »
Citera
Men blir inte den där hinnan förstörd då?

enligt min erfarenhet är det lika bra kläckning på ett desinfekterat ägg som ett "orört"..... jag doppar bara äggen i vätska och låter dem torka på papper.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

dbs

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 18 mar-11 kl 09:53 »
enligt min erfarenhet är det lika bra kläckning på ett desinfekterat ägg som ett "orört"..... jag doppar bara äggen i vätska och låter dem torka på papper.
oki det var ju bara en tanke från mig då tvättade ägg ite står sig lika bra säger vissa  . Tack för svar

Jennyt

• Västergötland
« Svar #38 skrivet: 18 mar-11 kl 10:00 »
Du har helt rätt Pålle.... om du tvättar och gnubbar ytan på ett ägg, så håller det sig sämre. Att doppa ägget i en desinfekterande vätska verkar dock inte påverka det.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #39 skrivet: 18 mar-11 kl 11:41 »
Jag bor i stockholm men mina går ut i ute gården då den har tak över hela o så små hål i nätet att inget kommer in dit .
Nu är jag så glad över konstruktionen på utegården  ;D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Dela detta:

* Inloggade just nu

348 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser