Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alla fjäderfän ska hållas inomhus i 10 kommuner och 4 län.  (läst 20605 gånger)

Bos Maria

• Livet är allt för kort för att slarvas bort!
    • Dalarna
SV: Alla fjäderfän ska hållas inomhus i 10 kommuner och 4 län.
« Svar #60 skrivet: 23 mar-11 kl 23:03 »
Så... Jag bor i Dalsland som inte är smittat enligt Jordbruksverket, får jag då alltså INTE köpa höns från tex Västra Götalands län som ÄR smittat? Det blir ju lite extra fånigt iom att jag bor 1,5 km från gränsen till VGL...   ::)

Jag bor i Dalarna och kontaktade jordbruksverket och fick prata med en insatt kvinna. Jag hade planer på att köpa påfåglar i Norrköping men ville kolla vad som gällde för att åka ner och hämta dem. Jag fick svaret att det var tillåtet att transportera fåglar och ägg men de fick inte vistas ute mer än då man tog dem in och ut i transporten. Både Dalarna och Norrköping är listade.. Men det är ju olika om man hör till övervakningsområdet eller skyddsområdet. Är man osäker tycker jag man kan ringa och fråga. Ta namn på tjänstemannen/kvinnan som svarar så har du någon att referera till om man i efterhand skulle få annat besked.

Sedan undrar jag vem eller vilka håller koll på att folk verkligen håller sina fåglar inne? Jag har sett många som struntar i restriktionerna vilket gör mig besviken eftersom jag håller mina djur inne.
Vilket straff kan man få? Jag gissar att de som har sina fåglar ute inte råkar ut för något annat än sina grannars ilskna blickar..
Djurälskare med djur  hemma och på jobbet. Sedan så har jag ju också en underbar make och två busiga barn :)

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #61 skrivet: 23 mar-11 kl 23:22 »
Jag undrar om alla vet om det? I vilka media har det gått ut? Jag lyssnar aldrig någonsin på radio och tittar väldigt sällan på teve. Hade jag inte varit en trogen läsare av detta forum hade jag inte vetat att det ens fanns något som hette Newcastlesjuka....
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Just_me

• Småland
« Svar #62 skrivet: 24 mar-11 kl 00:19 »
Jag undrar om alla vet om det? I vilka media har det gått ut? Jag lyssnar aldrig någonsin på radio och tittar väldigt sällan på teve. Hade jag inte varit en trogen läsare av detta forum hade jag inte vetat att det ens fanns något som hette Newcastlesjuka....

Jag läser de Aftonbladet varje dag, har inte sett nå om det här, tror de flesta läser typ AB,Expressen etc. Ganska dåligt att det inte får ta lite platts där :/

Dalton

• Dalsland
« Svar #63 skrivet: 24 mar-11 kl 00:42 »
Jag tror inte heller att så många vet om det, det är ju inte direkt så att man surfar in på jordbruksverkets hemsida varje dag och kollar utifall att. I alla fall inte jag.  o:)

johe71

« Svar #64 skrivet: 24 mar-11 kl 08:26 »
Jag tror inte heller att så många vet om det, det är ju inte direkt så att man surfar in på jordbruksverkets hemsida varje dag och kollar utifall att. I alla fall inte jag.  o:)

en av de stora anledningarna till fjäderfäregistret (som de flesta borde vara registrerade i) är väl att jordbruksverket ska kunna kontakta djurägare vid sådana här tillfällen... (men jag vet inte om de kontaktar om man bor i ett område av den lägsta nivån, dvs i ett riskområde, då jag själv inte bor i ett sådant)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #65 skrivet: 24 mar-11 kl 08:32 »
en av de stora anledningarna till fjäderfäregistret (som de flesta borde vara registrerade i) är väl att jordbruksverket ska kunna kontakta djurägare vid sådana här tillfällen... (men jag vet inte om de kontaktar om man bor i ett område av den lägsta nivån, dvs i ett riskområde, då jag själv inte bor i ett sådant)
Där märks det att man har olika grad av förtroende för svenska myndigheter. Jag kommer aldrig att registrera någon hobby jag har i något statligt register så länge jag inte är tvungen. Jag har sett för många fall av folk som har behandlats illa och rent av felaktigt av myndigheter för att dom har makten....  :-X

Därmed inte sagt att man inte ska följa de regler som gäller i New Castle drabbade områden. NC är ingen sjukdom att leka med.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #66 skrivet: 24 mar-11 kl 08:48 »
Sedan undrar jag vem eller vilka håller koll på att folk verkligen håller sina fåglar inne? Jag har sett många som struntar i restriktionerna vilket gör mig besviken eftersom jag håller mina djur inne.
Vilket straff kan man få?

Ett straff man kan få är ju att fåglarna får Newcastle och dör dvs dödsstraff  ;D

@rakadero o dalbotös
Sen är det ju så att man som djurägare är skyldig att själv hålla koll på vad som gäller ens djurinnehav, nya regler etc etc... dvs man ska surfa in på SJVs sida regelbundet.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Wildvittra

• -
« Svar #67 skrivet: 24 mar-11 kl 09:27 »
Jag läser de Aftonbladet varje dag, har inte sett nå om det här, tror de flesta läser typ AB,Expressen etc. Ganska dåligt att det inte får ta lite platts där :/

Inte konstigt att det inte skrivs i såna blaskor som lever på reklam och sälja lösnummer, mycket mer intressant för dem att skriva om skvaller och skandaler  :-\
Har man nån lokaltidning så skrivs det nog oftast där, kanske även nån liten notis i morgontidningarna.
~ Bor på landet med man, höns, hund, får, vaktlar ~

bea

« Svar #68 skrivet: 24 mar-11 kl 09:36 »
@rakadero o dalbotös
Sen är det ju så att man som djurägare är skyldig att själv hålla koll på vad som gäller ens djurinnehav, nya regler etc etc... dvs man ska surfa in på SJVs sida regelbundet.
[/quote]

Som någon skrivit tidigare ....så hade inte jag heller ´vetat om jag inte varit inne på alternativ.
däremot så tycker jag det låter underligt att man ska vara tvungen att surfa in på SJVs sida!
Det betyder ju isf att om du har djur så är du tvungen att ha dator och internett....hmmm
Tycker oxå att det känns en smula skummt att det inte varit med på nyheterna.

Dalton

• Dalsland
« Svar #69 skrivet: 24 mar-11 kl 09:37 »
Ett straff man kan få är ju att fåglarna får Newcastle och dör dvs dödsstraff  ;D

@rakadero o dalbotös

Så är det ju för många saker, som bilförare är jag tex skyldig att uppdatera mig på nya regler - själv. Jag tycker fortfarande att det är lite underligt tänkt.
Inte konstigt att det inte skrivs i såna blaskor som lever på reklam och sälja lösnummer, mycket mer intressant för dem att skriva om skvaller och skandaler  :-\
Har man nån lokaltidning så skrivs det nog oftast där, kanske även nån liten notis i morgontidningarna.

Jag tycker tvärtom, AB borde ju verkligen ha skrivit om det, de kan ju få använda sina kära löpsedelsmakare igen; "DÖDLIG smittsam sjukdom (för fåglar i väldigt liten stil) drabbar Sverige!!!"  :)

Just_me

• Småland
« Svar #70 skrivet: 24 mar-11 kl 09:38 »

Fast kænner jag dessa tidninga rätt kan de skapa "intresse" kring allt!
De lägger bara till maffiga øverskrifter som:
MONSTERVIRUS SPRIDS MED FÅGLAR!
NU DÖR ALLA HÖNS!

eller varför inte:
INGA ÄGG TILL PÅSK!!!
 typ :P

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #71 skrivet: 27 mar-11 kl 15:35 »
eller varför inte:
INGA ÄGG TILL PÅSK!!!

Skulle inte bli förvånad om denna dök upp!!!  ;D

Johanna
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Wildvittra

• -
« Svar #72 skrivet: 31 mar-11 kl 08:44 »
Fast kænner jag dessa tidninga rätt kan de skapa "intresse" kring allt!
De lägger bara till maffiga øverskrifter som:
MONSTERVIRUS SPRIDS MED FÅGLAR!
NU DÖR ALLA HÖNS!

eller varför inte:
INGA ÄGG TILL PÅSK!!!

Hihi, ja det är bara att vänta o se!  ;D ;D
~ Bor på landet med man, höns, hund, får, vaktlar ~

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #73 skrivet: 03 apr-11 kl 12:43 »
Hörde något på radion igår kväll att nu får hönsen komma ut igen vid eskilstuna och något mer ställe (något med väst kommer jag ihåg... Västmanland kanske?). :D

2 kommuner mindre på risklistan på jordbruksverkets hemsida! :D

Län

* Dalarnas län
    * Gotlands län
    * Västra Götalands län med undantag för Dalsland samt kommunerna Strömstad, Tanum och Munkedal

Kommuner

* Enköpings kommun
    * Karlskoga kommun
    * Linköpings kommun
    * Motala kommun
    * Mjölby kommun
    * Norrköpings kommun
    * Vadstena kommun
    * Ödeshögs kommun

« Senast ändrad: 03 apr-11 kl 12:46 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

johe71

« Svar #74 skrivet: 03 apr-11 kl 14:05 »
eskilstuna och något mer ställe

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/omdjurenblirsjuka/smittsammadjursjukdomar/newcastlesjuka/aktuellafallavnewcastlesjuka.4.14121bbd12def92a917800062.html

2011-03-30 Beslut om upphävande av riksområde i Västmanlands län, Eskilstuna kommun och Strängnäs kommun

semlan

• Södermanland
« Svar #75 skrivet: 03 apr-11 kl 14:49 »
Jaaaaaaa, äntligen!!!
Nu ska mina höns få bli jättejätteglada!  ;D ;D ;D
Jag har skrutthus, skräphög och skrotopel. (Loranga, Mazarin och Dartangang)

Dela detta:

* Inloggade just nu

648 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser