Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Aka er för värmetaket från högberga!  (läst 9638 gånger)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Aka er för värmetaket från högberga!
« Svar #20 skrivet: 01 mar-11 kl 20:15 »
Mina kycklingar får inte plats om taket är under 10cm,3-5cm...finns väl inga kycklingar som får plats då eller  ???

Står dina kycklingar under taket då? Med 3-5cm tror jag personen menar att kycklingarna måste huka sig och krypa under taket, som de gör under en hönsmamma. :) Riktigt små dvärgkycklingar ir vaktelkycklingar lär kunna mosa sig under 3cm. ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

lilja2010

• Östergötland
« Svar #21 skrivet: 01 mar-11 kl 20:33 »
Står dina kycklingar under taket då? Med 3-5cm tror jag personen menar att kycklingarna måste huka sig och krypa under taket, som de gör under en hönsmamma. :) Riktigt små dvärgkycklingar ir vaktelkycklingar lär kunna mosa sig under 3cm. ;D

hmm ja det måste ju vara lite mindre kycklingar... mina kommer inte under det iaf  ;D
Avelsägg av Knölgås -både kinesisk och afrikansk,Brahma guld/blå bandad,brun leghorn och Mignonankor säljes!

Anna.D

« Svar #22 skrivet: 02 mar-11 kl 08:52 »
vad var det jag sa.. INTE HÖGBERGA. you see now? ;)
Nä  jag handlar inget där i från längre. Det är ofta det är sönder och de är aldrig fel på varan när man mailar dit eller skickar tillbaka...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #23 skrivet: 02 mar-11 kl 09:15 »
Jag köper bara märkringar därifrån. En gång hade det gått hål i kuvertet + plastfickan ringarna låg i. Så massa hade rasat ut.  :-X Men de skickade nya! Och efter denna händelse har jag alltid börjat fått ringarna i sådana där grövre "påskuvert" (brunt, grovt papper med vadderad insida).

Men ett par ringar kostar väll inte lika mycket att ersätta som en kläckare eller liknande. ::)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

lilja2010

• Östergötland
« Svar #24 skrivet: 14 mar-11 kl 09:38 »
Jag köper bara märkringar därifrån. En gång hade det gått hål i kuvertet + plastfickan ringarna låg i. Så massa hade rasat ut.  :-X Men de skickade nya! Och efter denna händelse har jag alltid börjat fått ringarna i sådana där grövre "påskuvert" (brunt, grovt papper med vadderad insida).

Men ett par ringar kostar väll inte lika mycket att ersätta som en kläckare eller liknande. ::)

Nej det gör ju inte det,men vilken tur att de rättade till det! Annars är det ju väldigt många som har dålig erfarenhet av deras sk service...
Avelsägg av Knölgås -både kinesisk och afrikansk,Brahma guld/blå bandad,brun leghorn och Mignonankor säljes!

Lycka

• Ångermanland
« Svar #25 skrivet: 14 mar-11 kl 09:42 »
Vilken sorts kycklingar har du ???
Personligen tycker jag inte om  taket, vill ha mina kycklingar tama.
Gillar keramiklampa  :D

Jag var till en kollega för ett tag sen  hon bara älskar taket .
Hon har för övrigt Australorp.
Hedemorahöns

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #26 skrivet: 14 mar-11 kl 09:45 »
Fördelen med taket är att man kan använda det i en våningsbur. Praktiskt om man kläcker flera kullar, eller olika raser eller arter. Det är svårt att ha vaktlar tillsammans med gässlingar...

Men jag ska köpa mina tak från ett annat ställe.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

lilja2010

• Östergötland
« Svar #27 skrivet: 14 mar-11 kl 09:48 »
Fördelen med taket är att man kan använda det i en våningsbur. Praktiskt om man kläcker flera kullar, eller olika raser eller arter. Det är svårt att ha vaktlar tillsammans med gässlingar...

Men jag ska köpa mina tak från ett annat ställe.

Köp det i england-de har jättebra service och taket är billigare!  ;D

lilja2010

• Östergötland
« Svar #28 skrivet: 14 mar-11 kl 09:50 »
Vilken sorts kycklingar har du ???
Personligen tycker jag inte om  taket, vill ha mina kycklingar tama.
Gillar keramiklampa  :D

Jag var till en kollega för ett tag sen  hon bara älskar taket .
Hon har för övrigt Australorp.

olika...föder bla upp knölgäss och stor brahma
tyckte taket var helt ok så länge det fungerade... fördelen är ju att det drar mindre ström och man behöver inte oroa sig så mycket över brandrisken... men förutom dessa saker är lampa helt klart bättre!  ;D

johe71

« Svar #29 skrivet: 28 mar-11 kl 16:09 »
För det står ju på hemsidan att det ska placeras i rumstemperatur, och om det inte blir varmare än 20 grader så är det ju ingen mening att ha taket överhuvudtaget ju...  ::)

drog igång mitt eget värmetak nu i helgen då det är kycklingar på gång.... och med tanke på det man läst här på forumet om krånglande tak så kände jag att jag behövde testa det...

jag har taket inställt på samma höjd som förra året och ställer termostaten på högsta (jag köpte det förra sommaren och det fungerade då utmärkt....)

vad jag kan konstatera efter mina tester är att mitt tak (på den höjden jag har det och termostaten på max) värmer golvet under taket till 15 grader över temperaturen i rummet det står i.

ute i ladugården blir det +15 om det är nollan i rummet, +20 på eftermiddagen när temperaturen i rummet stigit till +5.
När jag ställde in det i grovhallen i vårt hus där det är +15 så visade termometern under taket +30. (vilket stämmer bra överens med det jag hade det inställt på i somras/höstas... och +15 är ungefär vad det är inne i ladugården då)

Vänder jag på taket och lägger ute-delen av termometern direkt på taket så visar den +45 när jag har det inne i hallen, betydligt svalare då den är ute i ladugården (kommer inte ihåg exakt siffra)...

så uppenbarligen är taket väldigt känsligt för omkringliggande temperatur, men det bör definitivt bli mer än +20 om man har taket i rumstemperatur...

Lycka

• Ångermanland
« Svar #30 skrivet: 28 mar-11 kl 16:45 »
Kan hålla med om att vämen växlar mycket beroende på
hur/var det står.
hade en stor trälåda klädd med plasmatta(golvmattestuv)
Blev så varmt att det var varmare än 37 grader på låg siffra på termostaten.
Fick flytta kycklingarna til len bur som är luftigare.
Förra året fick jag ha på högsta för att få upp värmen .
Använder hellere keramiklampa som jag skrev tidigare.
Hedemorahöns

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #31 skrivet: 08 sep-11 kl 15:18 »
Efter att ha läst allt negativt om både Högberga och deras värmetak så måste jag då säga att de är väldigt snabba på att skicka beställningar. Jag beställde mitt värmetak lite på vinst eller förlust hos dom. På mindre än 48 timmar så hade jag värmetaket i min hand.
Och efter att ha testat det så verkar det funka ypperligt, får då se hur länge det håller.
Mitt tak blev så varmt efter en halvtimme så jag kunde inte ta i plåten undertill. Däremot så gäller det nog att se till att det står vind och drag skyddat eftersom det annars verkar ha svårt att få upp tempen. Och så verkar det vara väldigt värmetrögt, vilket är bra. De första 15 minutrarna som det satt i så hade det inte ens blivit det minsta ljummet och så var det varmt långt efter att jag hade dragit ur det.

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #32 skrivet: 08 sep-11 kl 20:40 »
Efter att ha läst allt negativt om både Högberga och deras värmetak så måste jag då säga att de är väldigt snabba på att skicka beställningar. Jag beställde mitt värmetak lite på vinst eller förlust hos dom. På mindre än 48 timmar så hade jag värmetaket i min hand.

Jag har helt motsatt erfarenhet.. bara sega med frakten ::)

Strajder

• Aspegården
« Svar #33 skrivet: 08 sep-11 kl 22:31 »
Van vid värmelampa och köpte värmetaket eftersom det verkade bra men tycker att taket är både opraktiskt och dyrt Man ser inte kycklingarna och har därför svårt att hålla koll på om någon mår dåligt. Mycket lättare att reglera temperaturen med lampa också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

374 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser