Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  torr hud  (läst 2938 gånger)

gernsö

• Skåne
torr hud
« skrivet: 26 feb-11 kl 21:52 »
Någon som vet vad man gör med en höna med VÄLDIGT torr hud i huvudet, ner längs nacken och under halsen. riktigt torr hud som verkligen "mjällar" av.....
inomhushöna ( badrummet) tvättad en gång för länge sedan. apotekets oparfymerade,
har nu gnuggat in lite barnolja på de flesta områden och gud vad torr och knutig hud föll av. Men hon verkade gilla det.
sambon fick sig ett par riktiga nyp när hon försökte "klia" tillbaka snällt.....
hon mår annars bra, behandlas för frostskada i benen tidigt i vinter och är därför kvar i inhängnad i badrummet... äter och dricker bra. pratar, och jagar katterna så allmänt mår hon toppen.

någon som har tipps på åtgärd, kanske att man kan tvätta henne i något eller smörja in.
just nu ser hon hemsk ut av all olja, men hon verkar trivas då det kliar mindre.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Aklejan

• -
SV: torr hud
« Svar #1 skrivet: 27 feb-11 kl 02:13 »
Spontant så tänkte jag att Aloe Vera skulle funka...
Återfuktar huden utan att kladda så mycket som olja...

sonja på slätten

• Halland
« Svar #2 skrivet: 27 feb-11 kl 06:40 »
Det där har några av mina ungdjur haft ett par gånger.. Jag kunde inte trots noggrann undersökning se minsta ohyra. Men det gick bort när jag behandlat mot ohyra, så det måste ha varit det.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

gernsö

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 27 feb-11 kl 10:03 »
hon är behandlad för ohyra, annars får hon inte vara inne ....:(
igår låg hon och riktigt sträckte sig med ben och vinge ute, uppenbarligen var det skönt och kliade mindre i mjället.  men hon ser hemsk ut med all olja.....
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.

Kersthin

• Häxa inom Siljansringen.
    • Dalarna
    • http://oxbacken.de
« Svar #4 skrivet: 27 feb-11 kl 10:23 »
 ;) min första tanke var ringblomssalva eller röllekasalva båda är milt antiflammatoriska och är mjuka på huden, inget vaselin (bensinprodukt) och andra konstigheter. Mina salvor är gjorda av Ister som jag gjort själv och ekoblommor som jag plockar i min trädgård. ibland gör jag på honungskakor som jag skickar efter från Heroma (en förträfflig butik). Har även i nåra droppar E-vitamin för att inte salvan ska mögla.
Honungskakorna är mest till för aloen, som jag har fulla fönstren av....både moderplanta och bebisar överallt.
Var rädd om Moder Jord, behandla henne väl, och du får tusenfaldt igen. :)

Just_me

• Småland
« Svar #5 skrivet: 27 feb-11 kl 10:31 »
Jag använde helosan när en höna fick skorvliknande hud efter att ha blivit pickad på och fått en del fjädrar bortslitna.
Tvättade med vatten och grönsåpa och så smörjde jag med helosan, mest för att det var det jag hade hemma och jag vet att det funkar guld på hästar med skorv..
Vet inte om det är fel dock, funkade för mig i alla fall.

Alba

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 27 feb-11 kl 10:47 »
Skulle tro att vilken salva som helst mot torr hud hjälper. På djur vill man ju helst använda oparfymerad (och på sig själv oftast  :-[)
Men fet salva/olja kommer att leda till att du måste tvätta det partiet av fjädrarna innan hon går ut sen. Annars kommer fjädrarna inte ha någon isolerande/vattenavstötande förmåga på det området.
YES diskmedel är bra på att lösa olja. Ta lite på fingret och gnid in, alt använd lös 1 % diskmedel i varmt vatten. Man kan använda en mjuk tandborste för att komma åt bättre. Skölj mycket noga efteråt, inget diskmedel får vara kvar eftersom det har samma negativa effekt som oljan på fjäderdräkten.
/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

gernsö

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 28 feb-11 kl 09:11 »
pga sin förfrysningsskada så kommer hon nog att stanna inne som "hushöna", så det är inget problem.
verkar som om oljan fungerade, dock så lossnar de där äckliga klumparna nu... så jag har suttit och liksom borstat/petat bort en massa flagor och klumpar som lossnat. jäklar vad skönt hon tyckte att det var.
men det är ju svårt att få ner allt i botten. ska jag använda olja så kommer hon att se hemsk ut, någon salva kommet det att vara svårt att få ner i botten utan att hela hennes fjäderdräkt kommer att vara dränkt, den är ju redan klibbig men hanterbar.

man kanske skulle klippa fjädrarna och sticka en tröja till henne...... >:D

men varför är hon så torr i huden, det är jättemycket och äckligt.
undrar hur mycket som går in i huden och gör verkan. tänkte om man skulle tvätta henne med parfymfrit och få bort det mesta av vad som lossnat och ligger kvar i botten eller bland fjädrarna.....

Alba

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 28 feb-11 kl 10:26 »
Är hon lika torr på hela kroppen? Jag tror det kan bero på att luften inne är torrare än hon är van vid. Jag lider själv av torra slemhinnor i näsan, och torr hud på vintern. Jag har funderat på att skaffa en luftfuktare till sovrummet. Men hönan bor i badrummet? Där borde det vara högre luftfuktighet? Eller kan man ha en balja med vatten stående som dunstar?

En vän till mig som har mindre "burfåglar" (nån slags trast) har haft en del problem med att de får konstiga plåtar på benen. De står liksom ut. Inte lika illa som vid kalkben, och att behandla för det har inte hjälpt. Däremot har hon experimenterat med olika typer av vitaminer. Det som funkar bäst är rivna morötter dagligen. De individer som väljer att äta det har fått finare fjäderdräkt och är nästan som nya på benen. Det är kanske inte samma sak, men lätt och billigt att prova  ;).

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

gernsö

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 28 feb-11 kl 12:41 »
tja badrummet är väll inte direkt det torraste stället i huset. vi duschar typ 3-4 gånger om dagen så det bör vara fuktigt. men är ju ändå annorlunda från ute.
hon verkar bara vara torr i huvudet, under halsen ner mot bröstet och nacken ner mot ryggen, sen är hon normal.

Alba

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 28 feb-11 kl 15:06 »
Lustigt! Det måste klia som fan! Men skönt att du slipper smörja hela hönan  ;D

/ Alba

Dela detta:

* Inloggade just nu

326 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser