Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förställ  (läst 14488 gånger)

calle336

• Västmanland
Förställ
« skrivet: 28 feb-11 kl 13:10 »
jag provade i helgen mitt egenbyggda förställ.
Tittat på mkt bilder och byggt efter det jag hittat. Men tycker att vändradien blir väldigt stor med denna. Hur upplever ni som har förställ efter era hästar vändradien?
Nu va ett annat problem att skaklarna kom lite för långt ner så det slog i hasorna när man svängde så får jag upp dessa lite så blir det ju bättre men ändå.
man kanske måste ha rymligare skacklar?
Vi har en ardenner så han är ju ganska stor i sig.

tacksam för om nån har några tipps.

ardennervän

• www.backagard.net
SV: Förställ
« Svar #1 skrivet: 02 mar-11 kl 06:11 »
Ett förställ bör ju kunna vändas på en "femöring" men det beror väl på det tänkta användningsområdet. Kan du inte lägga in en bild så vi får se hur skapelsen ser ut så kanske vi kan hitta en lösning.

calle336

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 06 mar-11 kl 18:41 »
Här är lite bilder på förstället

calle336

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 06 mar-11 kl 18:43 »
Några till :)

ardennervän

• www.backagard.net
« Svar #4 skrivet: 09 mar-11 kl 07:35 »
det är inget fel på förstället såvitt jag kan se. Det som är problemet är att hästen inte går i sidled du får nog träna den på att korsa frambenen när den svänger för att sedan svänga snävare och snävare tills du kan stå still och bara flytta hästen i sidled då ska du se att du kan göra en helomvändning på en smal grusväg utan att stöta på bekymmer. Lycka till

calle336

• Västmanland
« Svar #5 skrivet: 09 mar-11 kl 09:05 »
Tack för utlåtandet. Ja det är nog pållen som behöver öva lite i att svånga tvärt. Å det gör han kanske lättare om inte skaklarna tar så långt ner på hasorna när man svänger. Så ska försöka få upp det så kanske det blir bättre,

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #6 skrivet: 11 mar-11 kl 08:12 »
Hade jag varit som du hade jag höjt fästet med en "svanhals" så skakeln kommer längre upp på hästens lår, den har lättare att trycka undan med överbenet än med de ömtåliga hasorna.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

calle336

• Västmanland
« Svar #7 skrivet: 18 mar-11 kl 11:14 »
Hej hej

Svanhals är på ge så tänkte testa i helgen. Så får vi se hur det känns
Tack för svaren.
Mvh Calle

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #8 skrivet: 15 aug-11 kl 12:23 »
Hur har det gått ?
Jag satt o läste o insåg att det din häst behöver träna på är ju en skänkelvikning el sidepass beroende på vad för ridning man praktiserar .
Är han riden ? Annars kan man träna det i tömmkörning .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

calle336

• Västmanland
« Svar #9 skrivet: 16 aug-11 kl 07:31 »
tja har provkört den nu å den funkar helt ok. Jo han e ju inte den smidigaste. Och han e promenadriden har gått i skogen på heltid när han va yngre hos den förra ägaren. Och det är ju min första häst så e ju inget proffs. Skulle också vilja få tag i en lättare sele då den jag har väger bly. Blir lite bökigt så fort man ska ut å köra vilket gör att det inte blir så ofta som jag önskar. men det måste bli en bättring på det :)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #10 skrivet: 16 aug-11 kl 12:22 »
Finns ju bröstselar i läder som funkar bra , jag har både en sån o en loksele som jag varvar emellan .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

pålle

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 16 aug-11 kl 12:28 »
Finns ju bröstselar i läder som funkar bra , jag har både en sån o en loksele som jag varvar emellan .
Är väll inget att dra tyngre med det är ju ett arbets redskap  som ska användas inte nått man bara körkring i tomme med :)

calle336

• Västmanland
« Svar #12 skrivet: 16 aug-11 kl 13:04 »
Haha visst är det ett arbetsredskap men man måste ju lära sig använda redskapet innan man kan köra för fullt :)

pålle

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 16 aug-11 kl 13:09 »
Haha visst är det ett arbetsredskap men man måste ju lära sig använda redskapet innan man kan köra för fullt :)
Hehe så sant . :) men det hjälper ju inte att byta sele för det liksom vad för sele har du?
« Senast ändrad: 16 aug-11 kl 13:12 av pålle »

calle336

• Västmanland
« Svar #14 skrivet: 16 aug-11 kl 13:21 »
Jadu fråga mig inte vad det är för modell men den är tung och otymplig. Vill ha en lättare sele som man lätt kan kasta på å ut å åka en sväng utan att behöva bryta ryggen av sig :)
Å ha den tunga selen när man ska köra på riktigt

pålle

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 16 aug-11 kl 13:23 »
Jadu fråga mig inte vad det är för modell men den är tung och otymplig. Vill ha en lättare sele som man lätt kan kasta på å ut å åka en sväng utan att behöva bryta ryggen av sig :)
Å ha den tunga selen när man ska köra på riktigt
Ä skit heller du får ju armstyrka ju  förresten släng in en bild på den så vi vet vad det är du har som är så bängligt  :)

calle336

• Västmanland
« Svar #16 skrivet: 16 aug-11 kl 13:27 »
hahah ja de kanske man får. Men orkar knappast att lyfte den på raka armar över pållen som e 1.68 i manken. Ska fixa bilde på den.
Den är säkert inte bängligare än andra. men jag e ju nybörjare på allt så :)

Hittade en bild
« Senast ändrad: 16 aug-11 kl 13:39 av calle336 »

pålle

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 16 aug-11 kl 13:30 »
hahah ja de kanske man får. Men orkar knappast att lyfte den på raka armar över pållen som e 1.68 i manken. Ska fixa bilde på den.
Den är säkert inte bängligare än andra. men jag e ju nybörjare på allt så :)
Det har vi alla varet en gång . Men du kan ju byta till en mindre häst med  :) men ja för står dej
« Senast ändrad: 16 aug-11 kl 13:34 av pålle »

calle336

• Västmanland
« Svar #18 skrivet: 16 aug-11 kl 13:47 »
haha nu ska du inte vara sån :)

Hittade en bild. se tidigare inlägg
« Senast ändrad: 16 aug-11 kl 13:55 av calle336 »

pålle

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 16 aug-11 kl 14:16 »
haha nu ska du inte vara sån :)

Hittade en bild. se tidigare inlägg
Ja det är en arme sele som ja misstänkte ja då är det att träna med Arne Tammer  : ja du slänger med 37 kg om ja inte miss miner mig  plus baksele   så ja för står dej går att banta lite om du byter loker det har ja gjort   gå in å titta på media så ser du på mina bilder i brukshästar ja är nöjd med den kombinationen  dess utom ligger hel bossan bättre tycker ja över nacken . men sen kan du ju få tag på en fin sele dom är ju lätta men inget att dra tungt med.
« Senast ändrad: 10 sep-11 kl 23:03 av pålle »

Dela detta:

* Inloggade just nu

390 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser