Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Könsbestämma kycklingar  (läst 6864 gånger)

jerker_s

• Södermanland
Könsbestämma kycklingar
« skrivet: 01 mar-11 kl 18:22 »
Jag läste ett inlägg Linkoso skrivit om ankor (hoppas det går bra att jag knycker ditt inlägg!:)):

Drakarna (hanarna) har en liten "snopp". =) Ankorna på bilderna under är ca 3 veckor gamla när fotona togs.

Pojke

Flicka

Nu funderar jag på om det finns ett liknande sätt att könsbestämma kycklingar? Och vid vilken ålder detta i sånt fall är möjligt?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Könsbestämma kycklingar
« Svar #1 skrivet: 01 mar-11 kl 18:48 »
Hej! ;D

Det går att könsbestämma dagsgamla hönskycklingar via kloaken men det är LÅNGT ifrån lika enkelt som på ankor. Det finns experter som har detta som jobb att könsbestämma via kloaken och inte ens dem har 100% rätt. Har sedan läst lite olika att det BARA ska gå att könsbestämma en kyckling via kloaken INNAN den har börjat att äta, för när de börjar äta så ska tydligen det man ska titta efter "tillbakabildas" och det går inte att könsbestämma längre... På andra ställen står det annorlunda.  ??? Vet inte vad man ska tro.

Jag har testat lite smått på några kycklingar nu men har egentligen ingen aning om jag tittar efter rätt grej ens. ::) Bajsigt blir det iaf (man måste öppna upp kloaken genom att klämma på ett speciellt sätt och då får man passa fejjan för bajsstrålar som kommer ut först, OBS att man bör inte göra detta på små kycklingar *dvärgar syftar jag på då, små ska de ju vara, dagsgamla* och man ska ha i skallen att om man gör på fel sätt så kan man skada kycklingarna vilket inte skulle vara så trevligt  :-\)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #2 skrivet: 01 mar-11 kl 18:52 »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

jerker_s

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 01 mar-11 kl 19:42 »
Tack så mycket för info. tror jag får vänta då helt enkelt...;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

337 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser