Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Genbanker  (läst 3128 gånger)

hartwig

Genbanker
« skrivet: 01 mar-11 kl 19:50 »
Hej hej.. Vill bara informera er som går och funderara på att skaffa lantras höns att verkligen kontakta respektive genbanks ansvarig innan ni skaffar höns för att vara verkligen säkra på att ni får djur från en registrerad och godkänd genbank!!!!!! ser att det figurerar folk här inne som säger sig vara genanbank men inte är det.. respektive genbanksansvarig hittar ni på. www.kackel.se
Mvh Joakim

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
SV: Genbanker
« Svar #1 skrivet: 01 mar-11 kl 21:46 »
Men om man köper genbankshöns så följer det ju med genbanksintyg.
Det kan ju inte folk skaffa om  man INTE är genbank.
Så man ser ju det där ju.
Jag fick i alla fall det när jag köpte mina.
Fast jag hade också kontakt med genbanksansvarig och fick kontakt med säljaren av henne.
SÅ för mig blev det rätt
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 01 mar-11 kl 22:08 »
Många tror att det räcker med att säljaren säger att det är hönor frn en genbank..o sen blir ledsna och arga när det visar sig att man inte ansluter till genbank hur som helst..... Så jag tycker rådet är helt korrekt och på sin plats!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #3 skrivet: 04 mar-11 kl 22:47 »
köper man genbanksdjur så ska man få med ett intyg vid köpet punk.slut det är ett åtagande man har tagit på sig som genbanksansvarig och då kan man kräva det om man köper genbanksdjur. men sedan finns det ju köpare som inte behöver ha el vill ha genbanksintyg men det är ju upp till dom och en annan sak  :-[
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

hartwig

« Svar #4 skrivet: 04 mar-11 kl 23:05 »
Detta är inte solklart för alla, och som sagt bara en uppmaning.. och en liten rättelse så är det bara en som är genbanks ansvarig för rasen och så finns det genbanks anslutna.

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #5 skrivet: 04 mar-11 kl 23:36 »
oj fööööööörlåt genbankansluten !!!! är jag  ::)
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #6 skrivet: 07 mar-11 kl 16:33 »
Så man ser ju det där ju.
Jag fick i alla fall det när jag köpte mina.
Fast jag hade också kontakt med genbanksansvarig och fick kontakt med säljaren av henne.
SÅ för mig blev det rätt

Man kan visst som genbanksansluten välja att sälja till personer som inte är genbanksansluta och därmed sälja MED genbanksintyg. För det innebär ju att du validerar djurets härkomst.
Sedan är det folk som väljer att söka genbanksstatus efter man köpt djur eller söka innan man köpt djur.
Du får heller inte per automatik genbanksstatus bara för att du köpt genbanksdjur, utan det krävs ju en ansökan och ett beviljande av det.
3 barn, make, stor gård och Hedemorahöns, beviljad genbank 090814, 17 hönor och 4 tuppar =)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #7 skrivet: 07 mar-11 kl 16:44 »

Min pojkvän är inte genbank och han fick med genbanksintyg på sina Kinda och Gotlänningar ifrån Julita (som av någon anledning ska gå över till vanliga värphybrider, lite surt :( :/ ). Kan tillägga att han fick dem som en gåva/present, därav hade han ju inte mage till att sälja vidare djuren till någon som egentligen kunde gjort mer nytta med dem, dock så verkade de och de som som är kvar idag rätt gamla så hade nog inte kunnat blivit så mycket avel på dem (Kindatuppen runt 14-15 år t.ex. såg han betäcka en höna 1 gång på ett år tror jag och hönorna har inte lagt särskilt mycket ägg). Pensionärer. ::)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #8 skrivet: 07 mar-11 kl 19:41 »
Min pojkvän är inte genbank och han fick med genbanksintyg på sina Kinda och Gotlänningar ifrån Julita (som av någon anledning ska gå över till vanliga värphybrider, lite surt :( :/ ). Kan tillägga att han fick dem som en gåva/present, därav hade han ju inte mage till att sälja vidare djuren till någon som egentligen kunde gjort mer nytta med dem, dock så verkade de och de som som är kvar idag rätt gamla så hade nog inte kunnat blivit så mycket avel på dem (Kindatuppen runt 14-15 år t.ex. såg han betäcka en höna 1 gång på ett år tror jag och hönorna har inte lagt särskilt mycket ägg). Pensionärer. ::)

Vad jag menade var att man inte kan FÅ genbanksintygen och skicka med om man inte som SÄLJARE har genbank.
jag menade INTE att man måste va genbank för att få köpa genbanksanslutna höns.
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #9 skrivet: 07 mar-11 kl 19:43 »
Man kan visst som genbanksansluten välja att sälja till personer som inte är genbanksansluta och därmed sälja MED genbanksintyg. För det innebär ju att du validerar djurets härkomst.
Sedan är det folk som väljer att söka genbanksstatus efter man köpt djur eller söka innan man köpt djur.
Du får heller inte per automatik genbanksstatus bara för att du köpt genbanksdjur, utan det krävs ju en ansökan och ett beviljande av det.

Jag sa inte att man per automatik blir genbanskansluten för att man köper de djuren........

Skriver heller inte att man INTE får sälja till de som inte är genbanksanslutna.

Här verkar det bli många missuppfattningar...........

Hovnoret

• Hönsen får mig att må bra
    • -
    • Hovnorets hedemorahöns
« Svar #10 skrivet: 07 mar-11 kl 19:44 »
Ganska tröttsamt detta. Tar ju aldrig slut.

Har man som avsikt att skaffa genbank själv behöver man köpa djur med genbanks status dvs man måste ha intyg på dem VID KÖPET.

Man kan ta genbanksintyget och torka sig där bak med om man så önskar. Dock ej att rekommendera om man funderar på att skaffa genbank själv. Med andra ord du är inte tvingad att gå med i genbanken bara fört att du köper djur med intyg.

Att folk som inte är intresserade får med sig genbankspapper i alla fall sätter beslutet i deras händer. De får ytterligare en möjlig vägg att ta för sin hobby. Sen om de väljer den dörren är upp till dem, de äger dock nyckeln själva.

Vill jag återigen poängtera att INGET sätt att hålla hobby höns är fan i mig finare än det andra. Lite olika regler och synvinklar vilket bara är bra och sunt.

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #11 skrivet: 07 mar-11 kl 19:51 »

Har man som avsikt att skaffa genbank själv behöver man köpa djur med genbanks status dvs man måste ha intyg på dem VID KÖPET.

Man kan ta genbanksintyget och torka sig där bak med om man så önskar. Dock ej att rekommendera om man funderar på att skaffa genbank själv. Med andra ord du är inte tvingad att gå med i genbanken bara fört att du köper djur med intyg.

Att folk som inte är intresserade får med sig genbankspapper i alla fall sätter beslutet i deras händer. De får ytterligare en möjlig vägg att ta för sin hobby. Sen om de väljer den dörren är upp till dem, de äger dock nyckeln själva.

Vill jag återigen poängtera att INGET sätt att hålla hobby höns är fan i mig finare än det andra. Lite olika regler och synvinklar vilket bara är bra och sunt.

Jag fattar inte alls vad du menar här?
Har någon sagt att det ena sättet är finare än det andra i denna tråden?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #12 skrivet: 07 mar-11 kl 20:36 »
Vad jag menade var att man inte kan FÅ genbanksintygen och skicka med om man inte som SÄLJARE har genbank.
jag menade INTE att man måste va genbank för att få köpa genbanksanslutna höns.

Jahaaaa! ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #13 skrivet: 07 mar-11 kl 20:39 »
 ;D

Hovnoret

• Hönsen får mig att må bra
    • -
    • Hovnorets hedemorahöns
« Svar #14 skrivet: 07 mar-11 kl 20:52 »
Jag fattar inte alls vad du menar här?
Har någon sagt att det ena sättet är finare än det andra i denna tråden?

Nej de har ingen skrivit här. Detta var då bara ett förtydligande av min ståndpunkt. Kanske onödigt med då man bara råkar fjärta ordet genbank här så brukar det till slut bli en massa tjafs.

Om du tog personligt illa vid dig så ber jag dig om ursäkt, detta var på inget sätt riktat mot dig eller någon särskild person. Ska även försöka vara tydligare ang detta framöver.

Återigen ber så hemskt mycket om ursäkt.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #15 skrivet: 07 mar-11 kl 20:56 »
Citera

Du är bäst  ;D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #16 skrivet: 09 mar-11 kl 13:04 »

Synd att det inte finns en "gilla" knapp här som på FB, då hade jag klickat där =)=)
3 barn, make, stor gård och Hedemorahöns, beviljad genbank 090814, 17 hönor och 4 tuppar =)

Dela detta:

* Inloggade just nu

249 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser