Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  är räven skyldig till detta? (bifogad bild)  (läst 3271 gånger)

nanna85

• Halland
är räven skyldig till detta? (bifogad bild)
« skrivet: 02 mar-11 kl 17:58 »
Kom hem från jobbet idag och hittade denna tuppen. Kan räven vara den skyldiga?
Vi har haft påhälsning av räv tidigare men har aldrig sett just detta tillvägagångssättet.
Så, vad tror ni? är räven skyldig eller är det något annat djur?

/ Anna
Bor på en gård med min sambo, hundar, katter och ett gäng höns. Och nu även Gotlandskaniner =)

Xoot

• Gäst
SV: är räven skyldig till detta? (bifogad bild)
« Svar #1 skrivet: 02 mar-11 kl 18:03 »
Gick djuren lösa under dagen du jobbade? Hur ser din inhägnad ut?

Man kan ju också misstänka mink, iller och mård men jag vet inte. Skogsområde?

nanna85

• Halland
« Svar #2 skrivet: 02 mar-11 kl 18:07 »
Ja, idag gick dom fritt ute i trädgården. Har åkrar runt huset, skogsområde är flera hundra meter bort.
mink, iller och mård har vi aldrig sett här, ingen av grannarna runtomkring som bott här länge har haft problem med det heller.

Första intrycket när man ser skadorna är ju inte att det är räv, men det är ju möjligt att det är det ändå.
Bor på en gård med min sambo, hundar, katter och ett gäng höns. Och nu även Gotlandskaniner =)

Luvan

• Närke
« Svar #3 skrivet: 02 mar-11 kl 18:16 »
Jag tror bestämt att det är någon av de små mårddjuren, dvs mink, iller eller mård. Jag antar att du har barmark hemma, så du att du inte kan hitta några spårstämplar?
Räven borde ha burit med sig hela tuppen och inte bara slitit upp strupen. Det ser ut att vara gjort av ett mycket mindre djur.

Xoot

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 02 mar-11 kl 18:17 »
visst är det möjligt att det kan vara en räv. men det slår aldrig fel, besökaren kommer tillbaka..

nanna85

• Halland
« Svar #5 skrivet: 02 mar-11 kl 18:22 »
För att krångla till det ytterligare så kan jag säga att även en av leghornhönsen strök med. DOCK bara spår av fjädrar på den.
Det får mig att undra vad det är för djur.
Nåja, det visar sig. Fällor är gillrade här.

Hade den dumma tanken också att det var grannens jack russel som varit här, den går ute dagligen. Känner dock att jag nog har fel om det ändå.
Och för grannfridens skull så låter jag bli att fråga grannen :-P

Torry

« Svar #6 skrivet: 02 mar-11 kl 18:51 »
Jag sätter en slant på grannens hund  :-X Ser ut som nån legat och gnagt på halsen.
//Torry

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #7 skrivet: 02 mar-11 kl 18:55 »
Jag sätter en slant på grannens hund  :-X Ser ut som nån legat och gnagt på halsen.
//Torry

Ja, visst ser det ut som tandmärken i köttet på halsen?  ??? Eller ser jag fel? (som mörkare "blåmärksfläckar")
Mest längst till höger.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

nanna85

• Halland
« Svar #8 skrivet: 02 mar-11 kl 19:12 »
Ska åka bort till en annan granne som också har höns och visa upp den, se vad han säger. Tror han detsamma så kommer det bli fight med grannen som har hunden. Hon är nämligen en av dom suraste som går i ett par skor! Det här kan ju bli skoj. Eller inte :-P

pyromanen

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 02 mar-11 kl 19:45 »
Hur ser resten ut? är det mycket kvar eller nästan uppäten?
Om det är räv eller hund går det nog inte att bevisa att det är just hund, men kan vara klokt att hålla ett öga.  Om den andra hönan är helt borta verkar det ju som att det är nåt större djur.  Kanske spana efter fler fjädrar i omgivningen?
Du kan ju också låtsas att du är oroligt för grannens hund, det ska väl vara farligt hundar med vassa kycklingben, är det inte så?

Wizard

• Arrendegården
« Svar #10 skrivet: 02 mar-11 kl 19:49 »
Nu skall jag generalisera men som regel hittar man bara fjädrar kvar efter en räv har varit i farten.
Hittar man halvätna djur brukar det vara rovfågel eller hund, och i detta fallet sätter jag en peng på en hund med tanke på hur den är ihjälbiten.

Har två gånger tagit en och samma hund som tog hönor av oss.
Den andra gången meddelade jag att det inte blir någon tredje till ägaren när han var här och hämtade hunden...

Han fick gräva djupt i plånboken också! (+ polisanmälan)

Du kan också påminna om att efter den 1:a mars är det koppeltvång som gäller!

pyromanen

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 02 mar-11 kl 20:29 »
Har ett undantg från din generalisering att berätta då  ;)
Hände en gång mitt på soliga dagen att vi skulle äta lunch i köket och ser då ut genom köksfönsret va 5-6 meter från väggen där sitter en räv!  och slickar sig om munnen och knaprar på lite rester av höna.  Vi for ut såklart och hittade 3 döda till som rävbestet bitit ihjäl men bara smakat lite på. 

Men jag har också en hundhistoria.  Byggde hönsgård med bäbis på ryggen i bärstol och hönsen lösa.  Då kommer en stor lös hund jag alldrig sett förrut och börjar jaga höns.  Försöker ryta åt den, försöker kasta stora sten efter den men den har gått igång helt o håller på nån sorts jaktinstinkt och struntar helt i mig.  Det var en stor hund och jag blev rädd och smet in i huset med min bäbis.  Ringde olika grannar.  Hunden bet ihjäl 12 höns och 3 kaniner (den rev upp kaninburarna).  Via en granne lyckades vi lista ut vems hund det var och de kom o tittade på liken på rad o skämdes och sa att dom inte kunde tro det för den hunden "var alltid så snäll"  :(

HannaK

• Blekinge
« Svar #12 skrivet: 02 mar-11 kl 22:30 »
Tänkte hund direkt när jag såg bilden. En hund som har ruskat (här tänkte jag skrivit tuppen 8) Men ångrade mig  :-[) den avlidna med tag om dens hals.. Fast om en höna är helt borta kan det ju givetvis varit något helt annat.. Om inte jycken tog med sig lite middag hem till grannen.

Xoot

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 02 mar-11 kl 22:59 »
Det svåra är att bevisa något om så nu är fallet angående grannens hund.
Hur man än lägger fram det så riskeras grannrelationen till hundra procent.

Men för framtida händelser så kan det vara intressant att försäkra sig om att man inte missar något.
Vad kom man fram till för något i tråden där en hund springer in och är en fara på ens gård och man är jägare?

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #14 skrivet: 03 mar-11 kl 13:28 »
Har oxå ett undantag från det där med att räven tar en och sticker. Här var det dock en rävfamilj som var hemma hos oss och tog 10-15 djur. Vissa hittade vi aldrig men flera låg ihjälbitna. Det jag egentligen vill få fram var att de inte såg ut så som din tupp. De var bara döda, inte tuggade på alls såsom din verkar ha blivit.
Ledsen men jag skulle oxå gissa på jycken, har viss erfarenhet av det tyvärr då min egna hund bet ihjäl några för mig innan hon fick flytta.
Kom dock på att varje gång hunden tagit nåt så dog den genom att hon klämde ihjäl den först. Nu vet jag inte hur resten av din tupp såg ut men mina hade liksom hela tarmarna utanför kroppen. Beror väl på storlek på hunden oxå kanske. (tänker mest högt nu)
« Senast ändrad: 03 mar-11 kl 13:31 av Hönsakadurra »
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

Ronny

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 03 mar-11 kl 23:11 »
Med tanke på hur slickat och klantigt det är gjort så tror jag absolut på hund. Räv och mårddjur gör ett snabbare och snyggare jobb.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

353 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser