Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Märkligt betende...  (läst 2044 gånger)

freeky

• Gäst
Märkligt betende...
« skrivet: 02 mar-11 kl 22:42 »
Jag stod och myste med en tacka idag, hon är så kelen och vill bli klappad hela tiden. Under tiden jag myste med henne viftade hon på svansen som lamm gör när dom diar.Hon stod helt stilla och hade kunnat gå precis när hon ville, men valde att stå kvar. När jag slutade att kela bar hon sej åt precis som en bagge! Tog sats och skulle stånga mej, jag blev helt paff.Stod kvar och markerade att det där är förbaske mej inte okej, och vi höll på ett litet tag tills hon gav upp och gick iväg.Då gick jag ut från boxen.
Va fasen var det där? Var svansviftningen ett tecken på att hon egentligen inte uppskattade myset fast jag tolkade det tvärt om?Eller betyder det ingenting? Brukar tackor göra sådär? Jag har inte stött på det där hos tackor förut, däremot blev vår förra bagge sådär knäpp.

Tord_Lj

• Gäst
SV: Märkligt betende...
« Svar #1 skrivet: 03 mar-11 kl 07:27 »
Helt naturligt.
Hon njöt och tyckte inte om att du slutade.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #2 skrivet: 03 mar-11 kl 08:43 »
Mina tackor gör ofta så, stångar mig när jag slutar klappa dem. Jag har alltid tolkat det som att de vill ha mera kel. Börjar jag klappa dem igen slutar de genast stånga. Det kanske är tecken på att de inte respekterar mig men det struntar jag i. Det händer bara just vid dessa tillfällen och i regel när de är dräktiga, då är de särskilt keliga.
Åsenfår, hundar och katter

Hökan

• Bor på en gård med min sambo mitt i skogen
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 03 mar-11 kl 13:24 »
Vår ledar tacka bestämde sig förra helgen vid en ålder av 10 år för att hon inte längre skulle vara kvar i hagen och stallet, hon hoppade helt enkellt ur hagen och parkerade sig utan för vår ytterdörr, så fort jag rörde eller pratade med henne gick svansen på henne som en propeller ;D vi har de 3 senaste åren inte betäckt våra tackor , men vi har de tidigare åren gjort detta på höstrarna och då brukar de under brunsten bete sig så här , svansen går som en propeller under brunst så vi tänkte att hon brunstar väll av någon skum anledning nu, det har nu gått en vecka och hon har återgått till normalt betende ;D

gnällvis

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 04 mar-11 kl 13:17 »
Vi har baggen intill tackorna så att de kan se varandra men inte, ja.. När tackorna är i brunst så står de och tittar in till baggen och "viftar på svansen", precis som en hund. Det ser ganska kul ut. Sen brukar de vifta på svansen när man kliar dem, även baggarna gör det och slutar man och de är nöjda så är det bra, annars följer de efter och buttar på en.

ulfg

« Svar #5 skrivet: 04 mar-11 kl 17:25 »
När tackor hälsar på varandra sinsemellan har jag märkt att de ofta börjar med att tjonga till varandra. Inte sats eller så, men de stångar till varandra. Sen står de stilla och har kvar huvudkontakten och gnuggar lite mot varandra. En slags "kärv kärlek"? Kanske detta kan översättas till hur de umgås med människor också ibland. Får är ju väldigt hierarkiska djur. Alla älskar alla, men alla måste veta sin plats och testas hela tiden. Vad tror ni?
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

334 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser