Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gödselbräda  (läst 10717 gånger)

yster

• Gäst
Gödselbräda
« skrivet: 17 jul-06 kl 21:02 »
Hej igen ;)

Nu när jag ända gjort mig av med inredningen och storstädat hnshuset pga kvalstrena så undra jag om lite bra tips till inredning, Läste att någon har en gödselbräda som ska vara lätt att rengöra, kan man få bra tips på värpreden, mina hönor kryper in under sittpinnarna (som det varit tills nu) och lägger ägg där, vilket innebär lite besvär att komma åt dem. ::)

Kram Yster

Amanda

• Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
Re:Gödselbräda
« Svar #1 skrivet: 17 jul-06 kl 23:38 »
Min "binge" är en plexiglasskiva som jag strör några nävar sågspån på och skrapar bort skiten av varje morgon. Den släpper mycket lättare med hjälp av spånet. Det har funkat i alla år. Och vilken gödsel jag får!!

Varför genomskinlig plastskiva? Jo, det blir lite ljusare därunder och hönsen kan sitta där om dom har lust;O)
Näe, det berodde väl på att jag hade just en sådan som lämplig passande skiva.

Reden har jag själv byggt: "fågelholksmodell" med sluttande tak och plastmatta överst. Lättare att göra rent!! Jag har lösa reden, dvs. dom sitter inte ihop, vilket gör det enklare när det är städdags eller när något ägg gått sönder och redet måste skuras.....   ;)
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

Mossie

• Dvärgöland, dvärgkochin, hund, katter & sambo.
« Svar #2 skrivet: 18 jul-06 kl 07:52 »
Gödselbrädor har vi i båda hönshusen, det är ju "skitlätt" att bara skrapa av nattens lämningar och slippa få ned det i golvspånet där hönsen går och sprätter och äter. Man slipper byta golvspånet så ofta, dessutom blir det mer golvyta än med "gödselbingar".
Använder 5mm laminatskivor som jag tar på jobbet (gammalt förpackn.material).Som reden har jag trälådor som det varit blomlökar i.(Jobbet igen). Hänger på väggen och är lätta att lyfta bort.
Det finns inga dumma djur-bara dumma människor.

Neta

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 18 jul-06 kl 08:23 »
Jag har gödselbord under sittpinnarna. Borden är täckta med plastmatta och har ovanpå en ram cirka 7 cm hög med galler på (gammalt kompostgaller). Hönsen "skiter" ju mest på natten och allt hamnar då på gödselborden. Vid rengörning drar jag ut ramen med gallret och mesta delen av gödslet följer med ner i en skottkärra, resten skrapar jag ner. Gallren är lätta att ta ut och spola. Lägger lite torv på gödselborden när jag gjort rent.
Lätt att göra rent och det blir golvyta under det hela.

Reden har jag både stora och små. På en vägg har jag gamla lärarfack som jag sågat av halva luckorna på och satt fast den nedre delen av luckan.

Det viktiga är ju att det är funktionellt och lätt att rengöra!

Barbro

« Svar #4 skrivet: 18 jul-06 kl 10:05 »
Har också gödselbräda, numera täckt med plastmatta som gör det jättelätt att hålla rent, drar ut brädan lite, skrapar ner skiten i en liten hink och torkar efter med fuktig trasa när det behövs. Har satt matta på väggen runt brädan också eftersom det blir mycket skvätt där.
Barbro

Barbro

« Svar #5 skrivet: 18 jul-06 kl 10:08 »
Så här ser det ut:

Barbro

« Svar #6 skrivet: 18 jul-06 kl 10:09 »
Och så här:

Barbro

« Svar #7 skrivet: 18 jul-06 kl 12:44 »
Nej, de gillar att sitta på pinnarna. Ibland hamnar någon på brädan innan de bestämt hur de ska sitta för natten, men eftersom det är så lättmockat gör jag det varje dag och brädan är helt ren på kvällen och inte särskilt skitig på morgonen heller.
Min händige make har byggt detta, och jag är helnöjd med hur det fungerar.
Man drar ut i framkant, och skrapar ner i bakkant där man lätt kan hålla en liten spann under.
Bild i utdraget skick!

Mossie

• Dvärgöland, dvärgkochin, hund, katter & sambo.
« Svar #8 skrivet: 19 jul-06 kl 08:49 »
Skitsmart  ;D med "hörnvarianten", den ska jag sno till nya hönshuset som är på gång, det spar ju massor av plats. :D :D :D
Det finns inga dumma djur-bara dumma människor.

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #9 skrivet: 19 jul-06 kl 12:05 »
Jag har också gjort dyngbräda på samma tema, och har dessutom en bit falsad plåt (utan vassa hörn)  fastsatt på bakväggen. Lätt att torka av ;)
Själva "brädan" är nån sorts laminatskiva, stenhård och lättskrapad. Jag har nätat under sittpinnarna så att det är omöjligt (för hönsen) att komma ner till skiten. Brädans framkant har nätet nerböjt, så jag bara böjer upp och skrapar fram direkt i en hink.
Lättstädat (LITE varje dag) och fräschare golvströ ;D
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

iceman

• ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
« Svar #10 skrivet: 20 jul-06 kl 23:38 »
 vi har någon liknade modell som en av bilderna men vi har spänt nät över hela bingen ioch sen sitt pinnarna ovan på det så att våra damer inte ska komma i kontakt med avföringen... och det hjälper...

love och lev väl...
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

Lilla Zoo

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 21 jul-06 kl 11:10 »
Jag har satt en bit dammduk som blev över vid mitt dammbygge, på gödsel plattorna gör lätt att skrubba av.
Reden har jag byggt av två ikealådor (trofast tror jag de heter)
en låg i botten samt en högre variant över och skruva i hop i hörnen. sedan skär man upp hål efter hönsstorlek.
ha det gott i värmen hälsningar Lilla zoo
En konstnärssjäl som bor i husvagn, är odlare och hönsgalen...
Allt kan ha ett annat användningsområde,det är fantasin som styr....

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
SV: Gödselbräda
« Svar #12 skrivet: 19 maj-08 kl 18:00 »
Jag hade sett en flock hönor på en stege i en bok eller om det var på någons hemsida. En sån ville jag också ha!

Vi har en gödselbinge av plast typ golv till hundbur. Först tänkte vi ta en i aluminium med plexiglas i, som råkade passa precis, men sedan bliv jag rädd att de skulle skada sig på den, så det fick bli i plast med strölager på. Vi får se hur länge den håller. Jag mockar varje morgon (nyhetens behag ;-) så vi har inte behövt något nät än. Ett tag tänkte jag på komposgaller, men sen togs det också bort pga. eventuell skaderisk.
Vi var dock väl optimistiska angående sittpinnarna och har måst bygga om dem så att alla tar sig upp. Nu har de en sittpinne var ;-) men fördelar sig efter önskemål.
Elementet sitter under, ner mot golvet, vilket jag väl är måttligt nöjd med, för hamnar bingen på sniskan så kan det hända att det stänker.

Mitt mål är sådana runda fina perfekta kulor som uppfödaren presenterade hos sig, men vi har nog givit lite för mycket av "Karlssons blandning" så än är inte det målet nått fullt ut.
Kanske kan aluminiumplåten sättas på väggen i stället!?

Jag lägger allt i en kompost som snart är full.......redan.....

Hälsningar:
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Prosit

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 19 maj-08 kl 20:28 »
Jag har kompostgaller på. Det funkar bra!
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Krågedal

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 20 maj-08 kl 07:43 »
Hej! Jag har nyligen skaffat höns, och gjort iordning ett gammalt dass till hönshus. Då jag tog tipset ifrån "Höns" boken om gödselbinge, men jag har en spån skiva som jag har trätt på en sopsäck, lätt att skrapa av och byta vid behov har satt ett nätt över den snett ifrån väggen , nättet sitter fast ihjälp av krokar så jag lättare kan ta bort gödslet har strött lite spån på brädan. Spån skivan sitter även den löst liggande på konsoler så när man ska rengöra väggen kan skivan tas bort....Höns redena har jag fått begagnade från en som hade höns....men jag har en papplåda på golvet så det finns alternativ...Lycka till!
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Inga-Karin

• Västmanland
« Svar #15 skrivet: 20 maj-08 kl 15:27 »
Våra bor ju också på dass ;-) dvs bakom, i latrinutrymmet på ca 3m2. Utrymmet är mao begränsat, men går att bygga till eftersom det ligger i en uthuslänga som innehåller diverse bl.a vedbod och byggbod.

Kompostgaller! Har du det horisontellt? Jag funderade på lutning som "stegen" med bingen under. Ingen risk att de fastnar tror du? Hur länge har du haft det uppsatt. Vilken hönsras har du? Mina verkar inte vara av den allra smidigaste sorten ;-)
Smart med plexi för fullt golvljus. Vi monterade fönstret så att ljuset sprider sig över golvytan och genom det kan hönorna hålla span när jag utfodrar i "lådan" Sen är det rejs ut 07.15 vill jag lova.........

Det vore skoj att få lite hönsbesök om någon passerar Kolbäck. Råd mottages tacksamt!
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
« Svar #16 skrivet: 20 maj-08 kl 18:48 »
En uppfödare rekomenderade att jag skulle ha delad sitt pinne.

Anledningen var att har man kvalster så erbjuderman dom det perfekta gömstället och då är det lätt att kolla om man har kvalster och att bekämpa den.
Den undre pinen ska vara slät och den övre lite skålad, den skålade sidan ska ligga mot den släta pinen. De ska vara lätt att ta i sär.
Jag funderar på detta.

Hon adde som gammal doksängar som var lätta att ta med ut ur hönsuset. Rektangulär låda på ben med höga kortsidor där sitpinen gik till och under sitpinen nät.

Inga-Karin

• Västmanland
« Svar #17 skrivet: 20 maj-08 kl 18:58 »
Delad sittpinne, jag förstår inte. Kan du förklara det en gång till, snälla!

mvh I-K

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
« Svar #18 skrivet: 20 maj-08 kl 21:14 »
Delad sittpinne, jag förstår inte. Kan du förklara det en gång till, snälla!

mvh I-K

Jo den undre pinen är skät =I övre pinen = C så det ser ut så här =CI Mellan C och I blir en liten glipa de kan krypa in i på dagen. när man lyfter den övre pinen så i skåran siter kvalstren som är lätta att se och ta bort Enligt upfödaren.

På så sett får man en kontrol yta.

Inga-Karin

• Västmanland
« Svar #19 skrivet: 21 maj-08 kl 07:01 »
Oj, det låter avancerat. Fungerar det? Ser du några?

MVH I-K

Dela detta:

* Inloggade just nu

79 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser