Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaniner som produktionsdjur, L80 gäller inte?  (läst 7499 gånger)

Just_me

• Småland
SV: Kaniner som produktionsdjur, L80 gäller inte?
« Svar #20 skrivet: 10 mar-11 kl 17:35 »
Mitt senaste inlägg var inte någort angrepp på någon! Förstår inte hur någon kan tolka det så. Jag ville bara klargöra att reglerna för produktionsdjur är avsevärt enklare än för sällskapsdjur. Sedan spelar det ingen roll om det är små Hermeliner eller Belgisk Jätte som används. Alla går att äta.
Enda nackdelen med produktionsdjur (matkaniner) är att ni måste ha förprövning från första kaninen.
Gösta

Var väl jag som skrev nått om att vara rädd, hehe
Jag tycker det är konstigt att det är lägre krav på produktionsdjur. det borde ju vara högre?
Men sen är väl de flesta krav rätt ologiska..

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #21 skrivet: 10 mar-11 kl 18:08 »
Mitt senaste inlägg var inte någort angrepp på någon! Förstår inte hur någon kan tolka det så. Jag ville bara klargöra att reglerna för produktionsdjur är avsevärt enklare än för sällskapsdjur. Sedan spelar det ingen roll om det är små Hermeliner eller Belgisk Jätte som används. Alla går att äta.
Enda nackdelen med produktionsdjur (matkaniner) är att ni måste ha förprövning från första kaninen.
Gösta

Jag känner mig inte det minsta angripen och har inte tolkat aktuellt inlägg som ett angrepp på någon. Det verkar inte skiesabove heller ha gjort. Jag tror ingen känner sig påhoppad, faktiskt.

Mitt senaste inlägg var för att förklara varför jag personligen inte är rädd för att mina kaniner skulle klassas som produktionsdjur, inte för att försvara mig. Först försökte jag förstås skämta, då du skrivit "Förstår inte rädslan för att klassas som produktionsdjur???" vilket om man är petig ska läsas som att det är vi människor som ska eller inte ska klassas som produktionsdjur och inte våra kaniner. Jag tyckte det var lite kul att fundera på om hur det skulle kännas om man själv blev klassad som produktionsdjur...  :P Speciellt med tanke på att jag själv är en ganska improduktiv person!

Ang raser menade jag inte att mina kaniner (rasen Rhön, som nyligen tagits upp i Nordisk kaninstandard) skulle vara oätliga eller ens olämpliga att slakta. Jag menade att det är dumt att gå över ån efter vatten (över Östersjön för kaniner...). Det finns alldeles säkert raser som är bättre lämpade för produktion är Rhön att köpa på närmre håll och det skulle varit både billigare och enklare att skaffa gottisar eller NZ red i Sverige om det var kött som var mitt primära intresse.

Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Attes matte

• Jämtland
« Svar #22 skrivet: 10 mar-11 kl 18:25 »

Ja, då var det klart då. Mina är sällskapsdjur...  ::)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Just_me

• Småland
« Svar #23 skrivet: 10 mar-11 kl 18:26 »
Vad är förprövning?  :-[

Djinn

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 10 mar-11 kl 18:46 »
Vad är förprövning?  :-[

Det skulle jag också vilja veta.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #25 skrivet: 10 mar-11 kl 18:57 »
Länsstyrelsen ska godkända eran anläggning innan ni börjar. Bygglov för djurstall, typ.
//Lina

Just_me

• Småland
« Svar #26 skrivet: 10 mar-11 kl 19:03 »
Länsstyrelsen ska godkända eran anläggning innan ni börjar. Bygglov för djurstall, typ.

aha.. kan det vara ett problem då att inte ha kaniner i burar?
Även om man har honor och hanar separerade?

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #27 skrivet: 10 mar-11 kl 19:10 »
Hur ska du annars ha avelsdjuren?
//Lina

Just_me

• Småland
« Svar #28 skrivet: 10 mar-11 kl 19:13 »
Hur ska du annars ha avelsdjuren?

I burar?
Är inte det ganska ovanligt att man har dem i större inhägnade i kolonier?
Har fått den uppfattningen när man hört sig för här på forumet i alla fall  :-[

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #29 skrivet: 10 mar-11 kl 19:33 »
Det är ovanligt att man har avelsdjur så eftersom det är så svårt att ha koll på avelshonornas och kullarnas hälsa då. Det är ovanligt att man har könsmogna hanar så för att dom antingen plågar honorna konstant eller slåss med varandra.

Könsmogna hanar = ska vara ensamma
Avelshonor = förtjänar en egen bur/inhägnad vid kull, när dom inte är i avel just då kan dom bo i box med andra avelshonor, i en väl sammansatt grupp där "mobbare" plockas bort och får bo själva.
//Lina

Just_me

• Småland
« Svar #30 skrivet: 10 mar-11 kl 19:35 »
Det är ovanligt att man har avelsdjur så eftersom det är så svårt att ha koll på avelshonornas och kullarnas hälsa då. Det är ovanligt att man har könsmogna hanar så för att dom antingen plågar honorna konstant eller slåss med varandra.

Könsmogna hanar = ska vara ensamma
Avelshonor = förtjänar en egen bur/inhägnad vid kull, när dom inte är i avel just då kan dom bo i box med andra avelshonor, i en väl sammansatt grupp där "mobbare" plockas bort och får bo själva.

Lite så vi tänkt oss ha det, honor tillsammans, hanen inhägnad på egen mark. Egna burar till honor med kullar.
Men jag vet ju inte än, det är bara på drömmstadiet än då länge! Mycket kan ske och jag söker hela tiden ny info :)

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #31 skrivet: 10 mar-11 kl 19:37 »
Inhägnader är ju egentligen bara stora markburar =). Tänk på att kaniner gärna gräver sig/biter sig ut och rovdjur gärna tar sig in, från alla håll och kanter. Så ordentligt nät, inte hönsnät. Nätet nergrävt i marken en bra bit. Nät-tak för att skydda från rovdjur från ovan.

Och vintertid måste dom ha tillgång till ett vindskydd på ben (tänk vanlig utebur för kanin).
//Lina

Just_me

• Småland
« Svar #32 skrivet: 10 mar-11 kl 19:39 »
Inhägnader är ju egentligen bara stora markburar =). Tänk på att kaniner gärna gräver sig/biter sig ut och rovdjur gärna tar sig in, från alla håll och kanter. Så ordentligt nät, inte hönsnät. Nätet nergrävt i marken en bra bit. Nät-tak för att skydda från rovdjur från ovan.

Och vintertid måste dom ha tillgång till ett vindskydd på ben (tänk vanlig utebur för kanin).

Ja, vi inspererades av en bild här på alternativ.
Tänkte då ha dem i en del av laggården (typ boxar med ett isolerat kryp in) och ha fri tillgång till att gå ut i en slags hundgård. Har sett en hel del tipps om hur man gräver ned nät och trixar för att hålla rovdjur borta, men det blir deffenetivt nått man får tänka genom noga innan man bygger!

Dela detta:

* Inloggade just nu

303 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser