Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klump i juvret?  (läst 1740 gånger)

Tesse

• Västergötland
    • www.ostergardensgetost.se
Klump i juvret?
« skrivet: 09 mar-11 kl 22:46 »
Min nykillade get (tvillingar, en dödfödd den andra jätteliten men lever) har små "kakor" i ena juverhalvan. Hårda partier (en-två cm stora) som verkar flytta runt. Mjölken kommer utan problem, bra flöde, och det verkar inte vara något fel på mjölken. Geten pigg och kry.
Vad kan detta vara? Dags att få ut vet igen kanske..väldigt täta besök av dem just nu känns det som  :-\
Getter överallt och ett eget litet mejeri :) www.ostergardensgetost.se

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Klump i juvret?
« Svar #1 skrivet: 10 mar-11 kl 13:34 »
CMT eller liknande?  Feber, allmäntillstånd?  Smak på mjölken?

Ja, jag bara spånar.  Har inte träffat på just detta.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

gernsö

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 10 mar-11 kl 14:31 »
Hade liknande på en ko och det var ljuverinflamation, så ring vet och få dem att kolla det så du kan sätta in medicin snabbt nog och kanske kan rädda ljuvret.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Nina W

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 10 mar-11 kl 14:50 »
Mjölkar du geten? En enda, dessutom ovanligt liten, killing orkar inte mjölka ur henne riktigt. Då den har juverinflammation är det viktigt att mjölka ur all mjölken, bra att mjölka ofta om du har möjlighet. Du kan massera juvret med kamfersalva. Lite extra i maten, till ex fodermorötter, är också bra. Hoppas hon snart blir frisk, utan antibiotika!

Tesse

• Västergötland
    • www.ostergardensgetost.se
« Svar #4 skrivet: 10 mar-11 kl 17:47 »
Jag såg någon dag efter killningen att ena halvan var större och väldigt spänd, vilket ju är logiskt, lillen kan ju inte äta allt från båda spenarna. Så jag började mjölka och mjölkade till juvret var mjukt och följsamt. Geten ifråga är pigg som vanligt, ska ut och kolla febern nu tänkte jag och även mjölka ur igen. Juvret är inte alls lika spänt och knölarna är inte lika tydliga..jag får ringa vet imorrn och kolla.
Visst kan det vara en mastit, men jag tycker det borde vara trassel med mjölken? Men det kanske det inte alltid är? Flockor, dåligt flöde, knepig lukt osv, men inget sånt som jag har märkt.
Tack för svar!
Getter överallt och ett eget litet mejeri :) www.ostergardensgetost.se

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #5 skrivet: 10 mar-11 kl 19:53 »
Vid varje misstanke om mastit:  Mjölka ur, mjölka tomt, och mjölka ur så ofta Du orkar!.  Och sen in och höra med vetr.  Bassiluskerna äter mjölk, och de följer (oftast) med mjölkflödet ut, varvid de blir färre inne i juvret.  Enda nackdelen är att det kan bli svårt att odla.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

274 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser