Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ekonomer - se hit!  (läst 15786 gånger)

hayproducer

• Jämtland
SV: Ekonomer - se hit!
« Svar #40 skrivet: 20 mar-11 kl 11:12 »
Att stadigvarande sälja sina ekologiska produkter som konventionella, ser jag som en form av parallellproduktion, vilket inte är tillåtet. Det är exempelvis inte tillåtet att föra över egna ekologiska kalvar, smågrisar till annan egen konventionell produktion.  Man får alltså inte suga ut bidragen för ekologiska suggor och sen föda upp smågrisarna till vanliga slaktsvin.

I övrigt sitter jag och rotar i krav-boken för att försöka hitta nåt om det andra, men det är svårt.  Den märkliga tanken att nån skulle certifiera sig ekologiskt, köpa eko-utsäde, ej använda annat än ekologisk gödsel, för att sen helt sälja sin produkter som konventionella, tycks inte ha slagit regelskaparen.

Utan här blir det ju att förklara sig vid revisionerna, och sen är det upp till revisorn att fundera över om det kan vara förenligt med Kravs regler.

Jag tycker att propagera för att odla ekologiskt enbart för att dra in bidrag, och inte se till vad marknaden efterfrågar, är ett planekonomiskt synsätt som hör hemma i 1970-talets soptunna. Lantbruket har nog så svårt att vinna konsumenternas förtroende och förståelse, utan att på det sättet utmana opinionen.

Jag ser rubrikerna framför mig :

Bonde får 6 000 kr per hektar i bidrag för att odla sånt ingen efterfrågar.

Vad är det som du har så svårt att förstå??
Vem har påstått att man ska sälja allt som produceras som konventionelt?
En växtodlare  utan djur kan odla sin mark LÅNGSIKTIGT HÅLLBART för detta får han betalt utav staten, givetvis så säljer han sin spannmål som Eko-odlat, om han sedan får betalt efter priser som gäller för konventionell odling är ju en annan sak.
En bonde som inte "får" sälja sin mjölk som ekologisk till mejeriet, kan ju fortfarande sälja sina utslagskor till slakteriet som ekologiskt kött.  Likaså om han har köttproduktion, eko-kött.

Eko växtodlaren kan oxå sälja sin spannmål till Eko Mjölkbönder, hänger du med i resonemanget??

En mjölkproducent kan altså ha Ekologisk växtodling, men hans djur är inte Ekologiska.
Eko odling innebär att bonden ska sköta marken enligt de regler som Eu och staten har satt upp!

Existens?

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 20 mar-11 kl 11:26 »
Synd att du inte kopierar rätt, så det går att citera.

Det är du som sagt att det inte spelar nån roll om man har köpare till sin ekologiska skörd, huvudsaken att man får ut bidragen.

Znibban

• Skåne
« Svar #42 skrivet: 20 mar-11 kl 11:41 »
En sak att tänka på innan man hoppar på ekotåget, är ju att kolla om det finns nån som tar emot mjölken. För en tid sen vet jag att vissa mejerier hade stopp för fler ekomjölkare.  Annars är väl kor det som är 'enklast' att driva ekologiskt, med mycket vallodling.
Ursäkta jag lägger mig i men jag funderade på mängden levererad mjölk som krävs för att mjölkbilen överhuvud taget kommer förbi och hämtar. Finns det en nedre gräns där kanske, med 25 kor och några i sin så blir det ju inte så stor mängd mjölk (i dagens storbruksgårdar) ???

hayproducer

• Jämtland
« Svar #43 skrivet: 20 mar-11 kl 11:57 »
Synd att du inte kopierar rätt, så det går att citera.

Det är du som sagt att det inte spelar nån roll om man har köpare till sin ekologiska skörd, huvudsaken att man får ut bidragen.

Bra att du citerar rätt då, så man kan citera dig!

När det gäller Miljöersättningarna så får du ersättning för att du sköter marken på ett visst sätt!!
Om du säljer grödan till en Eko- odlare eller inte det spelar ingen roll.

Om du har Eko växtodling så kan du sälja både till konventionella producenter och till de som har Eko-logisk produktion, jag har svårt att se vad det skulle va för fel med det??

Har du inte Eko-odling så får du inte sälja till de med Eko- produktion. ( eller de får inte handla av dig)

I vilket område bor du i? har inte ni några "bidrag" , om man kollar på stödrättsbörsen så får man lätt uppfattningen att södra Sverige är "kompenserad" med höga gårdsstödrätter, stämmer det eller har jag fel där?

Om man nu maximerar stöden där du bor, vad kan man då få i "bidrag"

hayproducer

• Jämtland
« Svar #44 skrivet: 20 mar-11 kl 12:04 »
Ursäkta jag lägger mig i men jag funderade på mängden levererad mjölk som krävs för att mjölkbilen överhuvud taget kommer förbi och hämtar. Finns det en nedre gräns där kanske, med 25 kor och några i sin så blir det ju inte så stor mängd mjölk (i dagens storbruksgårdar) ???

Det beror nog inte bara på mängden levererad mjölk, det spelar nog roll om du ligger efter deras linje, eller om du ligger långt inne i skogen.

25 kor är väl inte så lite heller!! förutsatt att de inte bara mjölkar som getter ;D

trädman

« Svar #45 skrivet: 20 mar-11 kl 22:06 »
Att stadigvarande sälja sina ekologiska produkter som konventionella, ser jag som en form av parallellproduktion, vilket inte är tillåtet. Det är exempelvis inte tillåtet att föra över egna ekologiska kalvar, smågrisar till annan egen konventionell produktion.  Man får alltså inte suga ut bidragen för ekologiska suggor och sen föda upp smågrisarna till vanliga slaktsvin.

I övrigt sitter jag och rotar i krav-boken för att försöka hitta nåt om det andra, men det är svårt.  Den märkliga tanken att nån skulle certifiera sig ekologiskt, köpa eko-utsäde, ej använda annat än ekologisk gödsel, för att sen helt sälja sin produkter som konventionella, tycks inte ha slagit regelskaparen.

Utan här blir det ju att förklara sig vid revisionerna, och sen är det upp till revisorn att fundera över om det kan vara förenligt med Kravs regler.

Jag tycker att propagera för att odla ekologiskt enbart för att dra in bidrag, och inte se till vad marknaden efterfrågar, är ett planekonomiskt synsätt som hör hemma i 1970-talets soptunna. Lantbruket har nog så svårt att vinna konsumenternas förtroende och förståelse, utan att på det sättet utmana opinionen.

Jag ser rubrikerna framför mig :

Bonde får 6 000 kr per hektar i bidrag för att odla sånt ingen efterfrågar.

Vi har haft revisioner och de har inga som helst synpunkter på om man säljer ekoodlade produkter  som "ickeekologiska". De vill förvissa sig om att man uppfyller kraven för ekologisk produktion. Vilka varumärken man sen använder när man säljer sina produkter väljer man naturligtvis själv. Vad skulle det ha med paralellproduktion att göra?

Att jordbruket på grund av allehanda stödsystem producerar produkter som inte skulle produceras i en "fri" marknad är knappast någon nyhet. Jordbruket har drag av planekonomi. Vill man syssla med jordbruk får man gilla läget och försöka få en ändrig till stånd genom opinionsbildning, om man orkar syssla med det. Det torde vara välkänt att exempelvis gårdsstöd utbetalas utan att det bedrivs någon som helst produktion.

Existens?

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 21 mar-11 kl 07:21 »
Det är möjligt att vissa revisorer inte bryr sig, men jag skulle tro att det där är upp till personlig tolkning. Att man nån enstaka gång säljer ett överskott som vanliga produkter, det ser jag inget konstigt i. Men att gå in ett åtagande med tanken att få ut bidragen, utan att det finns nån efterfrågan på det man producerar, kan ju omöjligen rimma med syftet med stöden.

Och det är ju detta som Hayproducer menar är helt ok, och jag inte håller med om.
Citat:/
Men även om mejeriet inte vill betala för Eko mjölk, så kan man ju leverera eko mjölk i alla fall. till samma pris som konventionella producenter då.

Det är ju så att man bör inte hoppa av eko-tåget bara för att mejeriet  inte tar emot eko-mjölk! det går alldeles utmärkt att få Eko-bidrag för odlingen och djuren, det är altså endast det högre priset på mjölken som man missar.
//slut citat.

Sen är det även så att stöden för att träda marken är under översyn, om de inte redan är borta. Så det är ju fler än jag som anser det felaktigt att få stöd för produkter som inte efterfrågas, eller för icke-produktion.

Dessutom tror jag inte på kalkylen. Möjligen för en ko-bonde som kan odla massor av vall.
I all övrig produktion kan inte eko-stöden uppväga den minskade skörden och kostnader för certifiering, mm.

Jag får 1450 kr/ha i ekostöd för spannmålen, hälften om den inte hade varit certifierad. Vi räknar med halverad, eller lägre skörd, från 4 ton till 2, eller på sina ställen 1 ton/ha.  Så de kronorna uppväger inte på långt när intäktsbortfallet.
Med dagens spannmålspriser går det inte ens ihop sig på en slättgård som går från 8 ton i skörd till 6 ton. Skördeminskningen kan inte vara mer än ca 1000 kg förrän det börjar gå med förlust.

hayproducer

• Jämtland
« Svar #47 skrivet: 21 mar-11 kl 09:24 »
Hur mycket var värdet i euro på dina gårdsstödrätter när du fick dom?

Du bor utanför stödområde 5:b och har inga djur??
En ren växtodlingsgård, där är det som alla vet betydligt svårare att sköta marken Ekologiskt.

Igen, det är för att du sköter marken långsiktigt hållbart! därför får man som bonde ersättning som ska kompensera odlingen, men du får inte använda konstgödsel du blir kompenserad för den lägre skörden.

Om man räknar in alla fördelar för en mjölkbonde med 25kor så lönar det sig utan tvekan att sköta både mark och djur enligt Ekologisk - produktion, det är det jag hela tiden har hävdat.

Det kan även löna sig med spannmålsodling, se tidigare kalkyl, lägg till värdet på halmen, den har ett strövärde för djuren!!
Och kornet har ett stort värde för kött och mjölk produktionen.

Till trådskaparen! Jag tror att mjölktillägget är 63 öre där gården ligger!!

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #48 skrivet: 21 mar-11 kl 09:43 »
Så om jag har en förhoppning om att efter att nått en självhushållningsnivå, vill gå vidare mot ett säljningsbart överskott (som ger vinst) UTAN att vara inne "i systemet" och ha rätt till några stöd....  är jag naiv då?

Ja.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Existens?

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 21 mar-11 kl 10:13 »
Hur mycket var värdet i euro på dina gårdsstödrätter när du fick dom?

Du bor utanför stödområde 5:b och har inga djur??
En ren växtodlingsgård, där är det som alla vet betydligt svårare att sköta marken Ekologiskt.

Igen, det är för att du sköter marken långsiktigt hållbart! därför får man som bonde ersättning som ska kompensera odlingen, men du får inte använda konstgödsel du blir kompenserad för den lägre skörden.

Om man räknar in alla fördelar för en mjölkbonde med 25kor så lönar det sig utan tvekan att sköta både mark och djur enligt Ekologisk - produktion, det är det jag hela tiden har hävdat.

Det är stödområde 5b och vad dom var värda när jag fick dom minns jag inte, men senast var det 158 euro/stödrätt.
Jag har haft grisproduktion, och därmed spannmålsodling. Grisarna ger inget stöd, utöver 1600 kr/ekologisk, certifierad sugga. Och det räknas ju då på ca 2 suggor per hektar som max, så visst, där tillkommer ju en del. Men jag har bara 12 hektar mark, och för småbrukare anser jag att det inte är lönt, det finns liksom inga jättesummor att spela med.

Och jag tycker inte att den ekologiska produktionen, med dagens regler om djurantal (fast dom verkar det ju inte vara nån som följer ), faktiskt är uthållig.  Det är väldigt lätt att hamna i en ond cirkel av nedåtgående skördar, och då uppfyller man inte kravet på 50 % självförsörjningsgrad, så då får man minska djuren, mindre gödsel och lägre skördar..osv...

För mig har dock den psykologiska effekten varit det som definitivt gjort att jag inte förnyar mitt åtagande. Förra året orkade jag inte ens så, utan arrenderade ut marken tillfälligt till en ekologisk kobonde.
Kanske är det lättare för den som aldrig gjort nåt annat.
Men jag klarar inte att se de åkrar som jag vet att min Far och jag när jag var liten, faktiskt ibland skördade 5 ton havre per hektar, och jag minns stoltheten hos Far när vi gick runt och väntade på att få skörda den fina havren. Jag klarar inte att se dessa fält nu fulla med ogräs, och man skaver runt med tröskan för att hitta några strån här och var, det kan gå 2 timmar för att få en full tank.

Det ska vara roligt att vara bonde också, inte bara en jakt på bidrag.

hayproducer

• Jämtland
« Svar #50 skrivet: 21 mar-11 kl 11:35 »
Det är ju tråkigt att du känner så, och det är förståeligt oxå, men odlar man spannmål år ut och år in, då utarmas ju marken.
Har du aldrig odlat närande grödor och du har ingen gödsel att köra på ja då får man dåliga skördar.

Varför köpte du inte kogödsel av bonden som nu brukar marken? han har ju tydligen gödsel som täcker din mark.

Förstod jag dig rätt när det gäller 2 eko-suggor/ ha som då tillsammans ger 3200kr/ha??

I sådana fall så kommer du upp i 70-75 tusen kroner/år i Eu stöd, eller om man så vill 6200kr/ha totalt
till det ska då läggas avkastningen på 24 Eko-suggor??
Vad är slaktvärdet på en kulting och hur många fick du per år?
Du har ju ett värde i spannmålen oxå? både som foder och ströhalm, en del tar ju 80öre kg för ströhalmen, det kan ju ge dig upp till 20,000kr/ år, eller plöjde du ned halmen ;D

Att odla för höga skördar med hjälp av konstgödsel är ju vad Eu och staten vill komma ifrån!

Existens?

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 21 mar-11 kl 12:04 »
Hade man kommit upp i 24 suggor och sålt smågrisarna, då hade det gått bra. Och där är också max för vad man skulle kunna gjort för att uppfylla självförsörjningskravet, och då hade jag ändå behövt odla 1 -2 hektar potatis för att få upp antalet ton egen skörd. Slaktsvin var uteslutet.

Så jag började bygga en ladugård för 30 suggor och smågrisproduktion.

När certifieringen var klar och jag meddelade det till slakteriet var svaret att marknaden inte ville ha fler ekogrisar. Och slakteriet vågade inte ställa upp med suggkrediter, för dom ville inte 'binda upp sig '.  Att man bestämmer om en gris ska vara ekologisk eller inte, 8 månader innan den slaktas, och inte när dom föses upp på slaktbilen, tycktes inte vara i sinnevärlden hos slaktarna.
Ekofoder till gris är så kopiöst dyrt, så att sälja dom till vanligt pris är inget alternativ.

Efter detta gick hela luften ur mig.

Nu efter 4 år har jag repat mig och bygger om lagården till 4000 höns istället.

hayproducer

• Jämtland
« Svar #52 skrivet: 21 mar-11 kl 12:44 »
Jo jag kan ju förstå din besvikelse där, och det är du nog inte ensam om, inte kul att bli motarbetad speciellt om man har satsat pengar i en ladugård.

Nu är inte jag någon grisexpert, inte heller köttproduktion var mitt område, jag var Mjölkproducent och gillade det skarpt.

Hur ser en "normal" foderstat ut till en slaktgris?? att de gillar potatis och spannmål, men vad mer bör man stoppa i dom för att de ska växa bra, och i vilka mängder??

det kan ju vara bra att veta om man vill ha en hushållsgris :D

trädman

« Svar #53 skrivet: 23 mar-11 kl 02:15 »
Det är möjligt att vissa revisorer inte bryr sig, men jag skulle tro att det där är upp till personlig tolkning. Att man nån enstaka gång säljer ett överskott som vanliga produkter, det ser jag inget konstigt i. Men att gå in ett åtagande med tanken att få ut bidragen, utan att det finns nån efterfrågan på det man producerar, kan ju omöjligen rimma med syftet med stöden.

Det är  inte upp till revisorn att bestämma hur produkterna ska marknadsföras. Revisorns arbete är att se till att produkter som säljs som ekologiska också är producerade i enlighet med certifieringsreglerna. Om producenten av en eller annan anledning väljer att sälja sina produkter utan att tala om att de är ekologiska är det fritt fram att göra så. Syftet med stöden är att stimulera ekologisk produktion, eftersom sammhället anser att det är önskvärt att öka andelen ekologisk produktion. Om sedan produkterna säljs med en "ekostämpel" på eller inte påverkar inte produktionen. Den är lika ekologisk utan "ekostämpeln".

För vår del är det ointressant att sälja vårt kött som ekologiskt, eftersom det skulle ge oss sämre betalt. Köttet är dock ändå producerat helt i enlighet med ekoreglerna.

Man får fortfarande gårdsstöd utan att producera något som tillvaratas. Marken får dock inte växa igen. Det kan man dock med fördel förhindra genom att putsa av det som växer årligen.

Existens?

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 23 mar-11 kl 06:52 »
Man får fortfarande gårdsstöd utan att producera något som tillvaratas. Marken får dock inte växa igen. Det kan man dock med fördel förhindra genom att putsa av det som växer årligen.

Ja, än så länge finns det inget krav om att odla för att få stöd, men debatten pågår ju, så vi får väl se.

Värt att tänka på är ju dock att för miljöstöden, dvs kretsloppsinriktad, eller certifierad ekoodling, så finns ett krav om att det man odlar ska skördas, på ett eller annat sätt.
Jag förlorade mina miljöstöd ett år, eftersom det hade regnat kraftigt och inte gick att tröska. Inspektören kom i december och såg att det var otröskat och upplyste då om skördekravet, och det betydde att jag borde ha släppt dit djur för att beta av det, när det inte gick att tröska. Den regeln hade jag totalt missat.

hayproducer

• Jämtland
« Svar #55 skrivet: 23 mar-11 kl 11:14 »
Ja det var otur att din skörd regnade bort, men du kunde, ( du kanske inte viste) att man kan anmäla till Länstyrelsen att man på grund utav naturhändelser typ regn, inte har möjlighet att skörda grödan, du har då inte blivit av med stöden.

När det gäller alla dessa stöd så har de ett syfte, och vanligen är det att styra vilken produktion eller hur man ska bruka marken som ställs som krav.

Alla Jordbrukare som jag har pratat med är överens om en sak, och det är att utan dessa bidrag, eller om man så vill stöd, så skulle de lägga ned verksamheten.

Enkelt, driften går runt kanske med några kronor + , EU- stöden gör att man får lön och att man kan anställa folk, så man inte sliter ut sig i förtid.

Det är ju ingen fin syn som skulle vänta oss om landskapet totalt växte  igen heller.

Nu förekommer det i ärlighetens namn Jordbrukare som pågrund utav stöden vill bruka så många ha mark som möjligt, vanligen ser man att många brukare har tagit åt sig minst 50 ha mer än de behöver, det är ju naturligtvis för att de ska få inkomster från Eu-stöden.
och detta sätter ju käppar i hjulen på andra bönder som vill satsa på sitt jordbruk.

Det är ju stora överskott på dessa ensilage bollar varenda år, så det är lätt att räkna ut att vissa bönder har marken endast för bidragens skull.

Så lite kan jag nog hålla med Existens, Jag är övertygad om att skulle det betalas Eu-stöd till djurenheter, då skulle de flesta bönder trimma in sin areal så att det bara passade till deras djurenheter, så visst kan Eu - stöden ställa saker och ting på kant.

Men man ska oxå komma ihåg att vid Eko- Odling så går det åt mera mark, man måste även uppfylla spridningskvoten, dvs 1,4 ha per djurenhet om jag minns rätt.

Det som oroar mig mest är att besättningarna bara blir större och större, till vilken nytta, det prats ofta om att djuren ska ha det bra, men att drivas runt i 500 ko besättnigar kan knappast va bra miljö för våra kor.

När det gäller att ha uppbundna mjölkkor så har jag genom test kommit fram till att kor gillar att bo på sina respektiva platser, undertryckta kor blir då fredade, dvs de behöver inte som i lösdrift gå omkring och må psykiskt dåligt, för många underlägsna kor mår faktiskt dåligt av att gå i lösdrift, de blir helt enkelt stångade av härskande kor.

Ett annat test som jag gjorde var att under betesperioden låta hägnet till betet  och stalldörren till ladugården vara öppen, och var stod djuren på morron och kväll? jo på sina platser i ladugården!!! så det betyder att korna tydligen gillade att sova på sina platser i ladugården i stället för på bete.

Lösdriften har nog kommit till för att man på ett enkelt sätt ska kunna ha större djurbesättnigar, inte för att kon ska få det bättre.

Uppbundna djur som har tillgång till rastgård ett par gånger i veckan tror jag skulle må bäst.

Existens?

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 23 mar-11 kl 11:40 »
Men det blir ju väldigt arbetskrävande om man ska ha uppbundna djur som man släpper loss ett par gånger i veckan?

Jag tycker nog att de kor som bor i grannens nybyggad lagård, ca 200 kor, i ljus lösdrift med högt i tak och bra klimat, har det så bra som en ko kan ha det.

hayproducer

• Jämtland
« Svar #57 skrivet: 23 mar-11 kl 12:15 »
Det var just dit jag ville komma, det du nämner att det är för arbetskrävande med uppbundna djur, därför har man bestämt att lösdrift är bäst för kon.

nu är jag inte imot lösdrift jag skulle nog satsa på lösdrift med en robot för 60-70 kor om jag byggde nytt kostall, men jag vet inte om korna lider mindre än de som står uppbundna, min uppfattning är att kor vill ha trygghet, " lugn och ro" det vet jag att de får när de är uppbundna, får de samma lugn och ro vid lösdrift med 250 kor? tveksamt.
Däremot så tycker jag inte att det borde va allför mycket arbete med att rasta en besättning på 70 kor 2 ggr / veckan, det går ju att dela upp rastningen, typ 20 kor åtgången, detta är väl inte så farligt.

Existens?

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 23 mar-11 kl 12:19 »
Då skulle man ha de automatiska bindslena, men jag vet inte om det är tillåtet..

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
« Svar #59 skrivet: 24 mar-11 kl 07:06 »
min uppfattning är att kor vill ha trygghet, " lugn och ro" det vet jag att de får när de är uppbundna, får de samma lugn och ro vid lösdrift med 250 kor? tveksamt.
Som oss människor då, eller. Vi vill ha lugn och ro, men gärna inte trängas med 250 andra personer för då blir vi lite stressade.
Men människor i fängelse har rätt till en timma om dagen utomhus.
Men förstås binder man upp kalven från födseln så vet de inte ens om att "utomhus" finns. Men jag vet inte så mycket om kor, jag dricker bara fil ibland (och just därför bryr jag mig om hur korna har det - det för mig är "god ekonomi")

Sebastian

Dela detta:

* Inloggade just nu

407 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser