Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förvara äggen i rumstemp eller kylskåp?  (läst 4736 gånger)

solidpoints

• Västergötland
Förvara äggen i rumstemp eller kylskåp?
« skrivet: 11 mar-11 kl 13:17 »
Hej, Behöver lite råd här känner jag.

Har en höna som legat på ägg i 14 dagar nu. Dag 7 lös jag äggen, men kunde inte se ngt i dem. Idag (dag 14) lös jag dem igen men blir inte riktigt klok på vad det egentligen är jag ser...
Vissa av dem ser ut att ha en stor luftbubbla i ena änden och en liten svart klump i andra änden. Andra lite mörkare ägg ser jag inte direkt ngt i alls. Kan dock inte se ngn rörelse någonstans.
Saken är att äggen flera gånger varit iskalla när man kommit ut i hönshuset på morgonen pga de ibland hamnat utanför hönan och dolts under halmen vid sidorna. Vet ju inte hur länge de legat kalla och hur ofta.
Underlaget i redet är (båtplyfa)ganska halt och halmen gled åt sidorna vilket resulterade i att äggen låg direkt på plyfan och halkade omkring.
Nu har jag dock lagt in en räfflad träskiva i redets botten så nu är både halm och ägg stilla och var varma och goa imorse :)

Mina frågor nu är:

Ska jag gissa på att äggen med ev foster är döda och slänga dem och lägga under henne nya eller ska jag vänta till dag 21 och se om det händer ngt?

Om jag tar bort de gamla och lägger under henne dagens ägg och morgondagens ägg istället, ska jag då lägga under alla samtidigt eller låta henne behålla dagens direkt och morgondagens imorgon eller ta bort dagens och lägga tillbaka dem imorgon) , och i så fall hur ska jag då förvara dagens skörd till imorgon? Kylskåp eller rumstemp?

En härlig liten blandning med lite av varje. Höns, kaniner, katter och människor.

fauve

• Gäst
SV: Förvara äggen i rumstemp eller kylskåp?
« Svar #1 skrivet: 11 mar-11 kl 13:32 »
Med tanke på vad du skriver så skulle jag ha tagit bort de gamla äggen och kastat dem och gett henne nya ägg att ligga på.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 11 mar-11 kl 13:40 »
Alla ägg ska läggas in samtidigt. Märk dem med en cirkel runt hela ägget, så att du ser om det tillkommer något, om andra hönor kan värpa där. De ska förvaras i rumstemperatur, eller helst ca 12-15o (om jag minns rätt, lite svalare än rumstemp i alla fall) fram tills dess att du lägger dem under hönan. Vänd dem minst två gånger per dag tills du lägger dem under hönan.

Får du bara få ägg så kan du vänta någon dag till innan du lägger ägg under henne, en höna orkar ruva några dagar extra.

Om du vill vara säker på att det inte är foster i äggen hon ligger på kan du knäcka ett och se efter.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #3 skrivet: 11 mar-11 kl 13:46 »
Redan på tredje dagen kan du se embyot växa och efter 7 dagar är spindeln ganska stor och vid 14 dagar ska det vara en stor klump i ägget, nästan hela ska vara svart. Har hönan haft svårt att behålla äggen under sig så är förmodligen påbörjade embryon döda. Det brukar synas om man lyser ett ruvat ägg om fostret dött på att kanten mellan luftbubblan och fostersäcken ser lite "luddig" ut. På en levande foster är det en skarp kant till luftblåsan.

Mitt tips är: Låt höan behålla äggen tills du samlat så mång ägg som du vill att hon ska få. Dessa lägger du på en bricka eller i en äggkartong som du ställer på högkant. Förvara dem svalt men inte kallt ca 12grader sägs ara det optimala och vänd dem morgon och kväll för att inte äggsnoddarna ska bli uttänjda.

När du har tillräckligt många tar du bort alla ägg hönan ligger på och kastar dem. Märker upp dina nya avelsägg ordentligt och lägger samtliga till henne samtidigt. Det är viktigt att hon får alla ägg på en gång annars blir kläckningen onödigt uttdragen. Det kommer ändå att kunna skilja 1-1,5 dygn på först och sist kläckt....
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

solidpoints

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 11 mar-11 kl 15:57 »
Vad bra med så snabba svar, tack :)

Då väntar jag till imorgon och lägger nya ägg under henne :)
En härlig liten blandning med lite av varje. Höns, kaniner, katter och människor.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 11 mar-11 kl 16:04 »
Min en kompis som kläcker många många ägg / år.
Förvarar alltid sina ägg i rumstempratur.
Hon har inget sämre resultat än många andra.
Själv har jag dem i kylskåpet lägger ,
 dem i rumstemp en dag innan jag lägger dem.
Finns massor av olika tips.
Hedemorahöns

Enstöring

• Hälsingland
    • http://randy.zoomin.se
« Svar #6 skrivet: 11 mar-11 kl 16:39 »
En av mina matäggköpare berättade en gång för mig att hon fått en höna som ville ruva. Hon hade då tagit de tre sista äggen i facket och lagt till hönan, eftersom hon tyckte att jag hade så fina hönor. Hon fick tre kycklingar.

Dessa ägg var alltså helt fel hanterade; först inplockade och ställda i äggfack med spetsen neråt i mitt kylskåp där det var först in-först ut som gällde när någon kom och köpte ägg. Därefter stod de likadant i hennes kylskåp tills hon använt nästan alla.

Berättar detta som kuriosa, inte för att någon ska ta det som tips på hantering om avelsägg. Men jag blev lite förvånad när hon berättade det för mig, och tyckte det var lite kul att det gick så bra trots allt.

Mina egna avelsägg förvarar jag liggande i skafferiet och vänder då och då tills hönan får dem.

solidpoints

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 11 mar-11 kl 18:10 »
Ja men då ska väl t om jag och den här lilla nybörjar-surtanten till höna lyckas att bli med kycklingar får vi hoppas.

Skulle egentligen inte alls ha några kycklingar, men jag kunde bara inte få henne att sluta vilja ruva trots att jag plockade bort äggen varje dag och tog ner henne flera gånger/ dag från redet under en veckas tid.
Har inte plats för fler höns så jag kommer inte kunna behålla dem men visst är det spännade med egna små dunbollar och jag hoppas de går att sälja fastän det är blandisar sen...

Hovnoret

• Hönsen får mig att må bra
    • -
    • Hovnorets hedemorahöns
« Svar #8 skrivet: 14 mar-11 kl 17:22 »
Jag har äggen i kylskåpet.

När en höna visar att det är dags tar jag ut 10-12 st märker dem ordentligt, låter dem ligga ett par timmar i rumstemperatur sen in under hönan. Har ett kläckresultat på 98%. befruktningsgrad 99%.

kläckningen mellan första och sista ägget brukar vara 12 timmar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

355 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser