Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Måste man ha en tupp?  (läst 1236 gånger)

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
Måste man ha en tupp?
« skrivet: 11 mar-11 kl 19:23 »
Säkert en återkommande fråga, förlåt  :-[

Måste man ha en tupp till hönorna? Och varför?
Håller flocken ihop bättre?

Berätta..
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

Lena i Storgårn

SV: Måste man ha en tupp?
« Svar #1 skrivet: 11 mar-11 kl 19:27 »
Man behöver absolut inte ha tupp om man inte tänker kläcka fram kycklingar. Hönorna har ett bra liv alldeles på egen hand. Och man slipper ju galandet i tid och otid.
undersköterska med hästar höns ankor hundar och kattor

petra 08

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 11 mar-11 kl 19:52 »
Det är lite som hos oss, om man gillar män så kan det vara mysigt att ha en vid sin sida =)...
Tuppen tar hand om hönsen, visar vart den goda maten finns, håller lite ordning på dom, vaktar dom mot faror..
Jag tycker att kan man ha en tupp till hönsen  ( grannar, tätbebyggt, mm) så finns det ingen anledninga att inte ha det,
men  det finns ju andra saker som spelar in också...
// Petra
Lever med man och 2 barn och alla djur. Hund, katter, kaniner ,höns ,löpankor och vaktlar..

Jakobsson

« Svar #3 skrivet: 12 mar-11 kl 10:19 »
Jag hade för många år sen en flock utan tupp, det gick väl bra, tyckte jag.
Sen skaffade jag en tupp & det gick ännu bättre! Vilken skillnad det blev på flocken!
Hönorna verkade trivas mkt bättre, dom höll sig i grupp, tuppen varnade när ngt var på
gång & dom hade ett helt annat flock beteende än förut. När dom var utan tupp
var dom överallt & ingenstans, gärna utspridda, en här & en där. Desstom hade
dom liksom inte koll på ngt vis. Fast detta var ju inget jag märkte förrän efter att tuppen kom
till flocken.

/
Jakobssons fru

Dela detta:

* Inloggade just nu

268 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser