Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vanligaste kaninfrågorna  (läst 1942 gånger)

Gösta

Vanligaste kaninfrågorna
« skrivet: 12 mar-11 kl 10:18 »
Under de år jag sysslat mad kaniner så har jag fått väldigt mycket frågor. I snitt så kommer det 3-4 mail/dygn.
Naturligtvis kan jag inte veta allt! Jag försöker dock att vägleda och ge förslag grundat på egna erfarenheter så långt det är möjligt.
Här några av de absolut vanligaste frågorna (och mina tips)
1. kan man leva på kaniuppfödning?
Motfråga: Hur mycket vill du ha för att leva?
På heltid (1.800 timmar/år) kan du hålla ca 550 avelshonor. ger ett täckningsbidrag på ca 500.000:-
Mitt råd: Ha kaniner som en bisyssla till annan verksamhet Upp till 30% av arbetstiden.
2. Min kanin dog! Varför?
Svar: Troligen var den sjuk. Hur ska jag kunna svara annorlunda!?
3. Vilket foder ska jag använda?
Svar: Beror på ras och syfte med dina djur.
4. Mina kaniner får inga ungar!
Svar: För anteckningar och gör ett avelschema så du inte missar brunst. Försök att hålla en jämn linje. Låt honan vara hos hanen i 24 timmar men kontrollera innan du lämnar dom att första parning har skett.
5. Vad är viktigast för att lyckas med uppfödningen?
Svar: God renhållning och korrekt stambokföring.
Är tråden av intresse så kan jag fylla på den med flera frågor. Saknar den intresse tänker jag inte lägga ner mer tid på den
Gösta

Jan lindgren

SV: Vanligaste kaninfrågorna
« Svar #1 skrivet: 12 mar-11 kl 10:51 »
Hej!
Lägg alla dina frågor-svar i handboken. Det är alltför viktiga uppgifter för att bara försvinna bland andra trådar. Trots att jag aldrig ska börja med kaninuppfödning så uppskattar jag dina inlägg. Kunskap är ett rent nöje att få.
MVH
Jan

dbs

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 12 mar-11 kl 10:54 »
Kan bara hålla med där vad Janne Lingren säger in men det i boken  Gösta .

Gösta

« Svar #3 skrivet: 12 mar-11 kl 11:00 »
Handboken?? Förlåt min bristande kunskap, men vad/var är handboken ??? ???
Gösta

dbs

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 12 mar-11 kl 11:08 »
Gösta
Hur hjärna ja vill förklara för dej så  så är ja lite för dålig på sånt så det får bli någon som värkligen kan hoppas du får hjälp snart.

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #5 skrivet: 12 mar-11 kl 11:25 »
Gösta

Handboken har du här: http://handbok.alternativ.nu/
Länk finns också i den översta menyn här på sidan (ovanför det vita).

Man måste visst registrera ett konto till för att kunna skriva i handboken, men det ska väl inte vara några problem.
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Jan lindgren

« Svar #6 skrivet: 12 mar-11 kl 11:43 »
Hej Gösta!
Handboken är nog det bästa initiativet här på alternativ..
 Vi som skriver lite har loggat in under våra riktiga namn. Jag som inte kan något om datorer kan ändå skriva lite om frukt och bär eftersom det finns en massa duktiga människor som ordnar upp det jag trasslar till.

Skriv dina intressanta uppgifter på kaninsidan. Vet du inte var så skriv i alla fall och låt någon annan placera texten på rätt ställe.

Handboken kan bli en stor grej om vi är många som hjälper till.
MVH
Jan

Dela detta:

* Inloggade just nu

384 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser