Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rapport från en hönsgård!  (läst 884 gånger)

flax

• Halland
Rapport från en hönsgård!
« skrivet: 12 mar-11 kl 13:39 »
Idag tog jag beslutet om att ta bort fem av mina ungtuppar. Tråkigt men nödvändigt då dom börjat slåss rejält. :'( Största svårigheten är att bestämma sig för vilka som skall nackas och vilka som skall få bli kvar. Är rejält förtjust i dem alla!

Har också fyllt på flocken med några höns. Två dvärg welsumer damer (kallas damerna) och en sussexblandning (Klara Kluck).
Klara Kluck tyckte att det var fasligt tråkigt att hållas avskild från de övriga hösen i hennes nya flock, och hade snart sett till att smita från karantänen så många gånger att jag gav upp! Hon ääälskar sin nya flock! ;D

Damerna har dock inte förstått att deras karantäntid äntligen  är över, och vägrar konsekvent att flytta ut ur stallet. De betraktar sig själva som stallhöns och hur jag skall lyckas få dem attt flytta in i hönshuset vete sjutton! ::)

Kalkbensproblemet tycks vara löst, och alla mina höns ser jättefina ut! ;D Skall hålla järnkoll på alla hönsfötter framöver, både gamla och nya! o:)

Ja, så här har vi det i vår lilla hönsgård! Vi längtar efter våren allihop, men fram till dess (och även senare) läser jag gärna om hur ni  har det hos er!
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
SV: Rapport från en hönsgård!
« Svar #1 skrivet: 12 mar-11 kl 14:23 »
Mina hönor bor i en manskapsvagn, fem stora blandade i den stora delen och tre dvärgkochin i den lilla delen. Jag har haft dem några månader nu. Dvärgkochina ska flytta nästa helg... jag är inte så intresserad av dvärgägg liksom. Igår väpte bara tre av alla. Vad konstigt att de alla väljer att göra ett litet ägguppehåll samma dag liksom. De andra dagarna har jag fått sju ägg. Idag har jag fått sex ägg hitintills. Duktiga hönor, älskar "hemmagjorda" ägg.

De fem kycklingarna som kläckts i mitt vardagsrum och bott där tills igår, har nu fått flytta till ett fd badrum (som ska renoveras). Buren är nu dubbelt så stor så de har lite plats att flaxa. När dvärg-hönorna flyttat så kan kycklingarna bo i lilla delen men jag vet inte när jag ska våga flytta ut dem. Kylan kan ju slå till igen.
« Senast ändrad: 12 mar-11 kl 14:26 av Helena R »
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

404 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser