Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förvarig vaktelkycklingar  (läst 2444 gånger)

Kelso06

• Västergötland
Förvarig vaktelkycklingar
« skrivet: 12 mar-11 kl 22:07 »
Hur håller ni era vaktelbebisar?
Vi hade tänkt oss nån genomskinlig plastlåda med lock/tak.

Tips på billig bra?

Jakobsson

SV: Förvarig vaktelkycklingar
« Svar #1 skrivet: 12 mar-11 kl 22:15 »
Jag hade mina i enhamsterbur med en värmeampa
ovanför, det funkade toppen!

//
Jakobssons fru

Jennydalby

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 12 mar-11 kl 22:34 »
första veckan bor mina i en STOR plastback från ikea utan lock och när, de kan ju inte hoppa ut då, sedan får de flytta till en låda jag gjort med pallkragar bara 2 st på varann.
Jag och min sambo bor i ytterocke i jämtland. vi driver ett krav/Ekologiskt lantbruk med mjölkkor. Har svensk gul anka ( genbank ), vaktlar och höns.

Jennydalby

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 12 mar-11 kl 22:36 »
på pallkragarna lägger jag kompostgaller-.
Jag och min sambo bor i ytterocke i jämtland. vi driver ett krav/Ekologiskt lantbruk med mjölkkor. Har svensk gul anka ( genbank ), vaktlar och höns.

Kelso06

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 13 mar-11 kl 10:43 »
Så Ikea har genomskinliga!? Man vill ju kunna se dem igenom:-)

Jennydalby

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 13 mar-11 kl 11:50 »
ja, inte helt men man ser ju kycklingarna igenom men det är i vitnyans.

Kelso06

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 13 mar-11 kl 21:11 »
Någon som vet vart man får tag på helt klara backar?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 14 mar-11 kl 07:52 »
Tänk på att de tidigt kan hoppa väldigt bra, och har man dem på golvet så blir de snabbt kalla... Dessutom skitar de mer massor om man har dem inne. Så ett bra lock av nät är nödvändigt, plast gör att det blir för fuktigt och för dålig luftcirkulation. Jag brukar sätta aluminiumfolie runt värmelampan, så att jag riktar värmen ner i lådan, och minskar värmeförlusterna. Ungefär halva lådan brukar jag täcka med folie.

Och tänk på att de behöver mycket vatten, samtidigt som de slabbar lite med vattnet, och då lätt blir blöta och kalla, och dör. Efter tips här på forumet använder jag sönderklippta bindor, helst sådana för urinläckage om man kan få tag på sådana, och lägger under vattenautomaterna. Vattenautomaterna är sådana för typ undulater, med bara smal "läpp" framtill, så att vaktlarna inte kan drunkna. Jag har flera sådana i deras låda, men får ändå fylla på ofta.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

356 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser