Gammal tråd men tänkte gör ett litet inlägg ändå.
Jag var från början tveksam till eltråd- såg framför mig skräckslagna kaniner tryckta mot marken- men nu har jag provat!
Mina kaniner är alla ganska stabila och inte så lätt skrämda så jag bestämde mig för att prova. (Man kan ju trots allt göra stora hagar lättare med tråd än med nät)
Hägnade in ca 80m2 med hus, buskar att gömma sig i. 5 trådar- 60cm högt (ska ev göra det högre) Alla kaniner har varit i hagen nån gång - första gången de fick vara i hagen jordade jag aggregatet extremt lite och kände på tråden själv så stöten var minimal.
Första gången kaninerna nudda tråden ryckte de till lite men ingen av dem reagerade direkt, lika så andra och tredje gången. Efter att de nuddat nån gång jordade jag mer så stöten blev lite starkare. Reaktionen blev då lite lite större och de fattade att tråden var "dålig" och satt nära men nuddade inte mer.
Så för mig har eltråd stängsel funkat bra, med
spänd tråd kan ingen kanin fastna i tråden heller (som jag gissar skulle kunna hända med elnät) En tonåring fick däremot storhetsvansinne

av så mycket frihet så han får nöja sig med kompostgaller hage.
Har inga ungar eller dräktiga honor i elhage. Inte heller oövervakad kanin överhuvudtaget, bara när jag är hemma och kan hålla koll.
På nätterna sitter alla i sina burar.
Hoppas inlägget hjälper någon