Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  elstängsel?  (läst 3567 gånger)

Falsen

• Västergötland
elstängsel?
« skrivet: 12 mar-11 kl 22:31 »
jag funderar på elstängsel till mina kaniner i sommar. Är det någon som testat det? Håller det räven ute? Hur små kan kaninerna vara när man släpper dem på elstängsel? Hur gör man enklast för att det inte ska bli för mycket ström i staketet? Ni som inte testat men som tycker att det låter grymt med el på kanin kan bespara er mödan att svara.

Gösta

SV: elstängsel?
« Svar #1 skrivet: 13 mar-11 kl 21:10 »
Har sett några beteshagar med eltråd. Kan vara svårt att få till det med nedersta tråden på grund av gräset. För att hindra rovdjur så gjordes ett yttre skydd med starkare ström någon meter från kaninhägnet.
Eftersom kaniner i vuxen ålder gräver så kan ju detta orsaka att de gräver sig ut under tråden :-\
Har de väl börjat gräva faller hela konceptet.
Gösta

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 14 mar-11 kl 14:49 »
Tänk på att de värsta rovdjuren kommer ovanifrån, så nättak är nödvändigt. Jag skulle ha rejält vanligt nät, med antingen nergrävt nät för att försvåra att gräva under, eller med utvikt nät, så att de inte kan gräva sig in/ut. Eltråd på utsidan för att förhindra rovdjursangrepp från räv och grävling använder många till sina hönsgårdar, söker du på det på forumet så får du nog fram bra info.

Tänk på att rovdjur som mink och vessla är väldigt små, de kan ta sig in genom/under eltrådar och nät om man inte tänker sig för.

Berätta gärna hur det går om du bestämmer dig för att stängsla med el på ett eller annat sätt.

Själv har jag funderat på el för att hålla rovdjur och vildkaniner ute. Mina kaniner har blivit smittade av vildkaniner, och det kommer in vildkaniner på tomten, trots nät (avsett att hålla ankor, gäss och hundar på rätt sida, inte kaniner). Att hålla vildkaniner borta från ens tamkaniner är nog så viktigt som att skydda för rovdjur när man har kaninerna ute.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Falsen

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 14 mar-11 kl 19:39 »
hm...
tanken var ju att det skulle vara smidigt och nu låter det som att jag ska bygga en anstalt för mördare  ;). Jag får nog ha kaninerna någon annanstans på natten. Jag är tacksam för fler tips.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 14 mar-11 kl 19:54 »
Att stänga in dem säkrare på natten är en god idé. Men tyvärr är det svårt att komma undan med en enkel lösning, om man både vill hålla kaninerna på insidan och rovdjuren på utsidan. Det är ett smärre fort knox som krävs om man vill vara någorlunda säker.

Det är därför många, inklusive jag själv, väljer våningsburar istället. Lättare att bygga så att de blir säkra och lätta att sköta. Men har man få kaniner så kan din idé mycket väl fungera, om man löser problemen med rovdjur, sjukdom och enkel skötsel/rengöring.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Chast

• Övriga världen
« Svar #5 skrivet: 07 aug-11 kl 20:40 »
Gammal tråd men tänkte gör ett litet inlägg ändå.

Jag var från början tveksam till eltråd- såg framför mig skräckslagna kaniner tryckta mot marken- men nu har jag provat!

Mina kaniner är alla ganska stabila och inte så lätt skrämda så jag bestämde mig för att prova. (Man kan ju trots allt göra stora hagar lättare med tråd än med nät)

Hägnade in ca 80m2 med hus, buskar att gömma sig i. 5 trådar- 60cm högt (ska ev göra det högre)  Alla kaniner har varit i hagen nån gång - första gången de fick vara i hagen jordade jag aggregatet extremt lite och kände på tråden själv så stöten var minimal.

Första gången kaninerna nudda tråden ryckte de till lite men ingen av dem reagerade direkt, lika så andra och tredje gången. Efter att de nuddat nån gång jordade jag mer så stöten blev lite starkare. Reaktionen blev då lite lite större och de fattade att tråden var "dålig" och satt nära men nuddade inte mer.

Så för mig har eltråd stängsel funkat bra, med spänd tråd kan ingen kanin fastna i tråden heller (som jag gissar skulle kunna hända med elnät) En tonåring fick däremot storhetsvansinne  >:D av så mycket frihet så han får nöja sig med kompostgaller hage.
Har inga ungar eller dräktiga honor i elhage. Inte heller oövervakad kanin överhuvudtaget, bara när jag är hemma och kan hålla koll.
På nätterna sitter alla i sina burar.

Hoppas inlägget hjälper någon  :D

LasseDalom

• -
« Svar #6 skrivet: 09 aug-11 kl 13:05 »
Skippa eltråden. Gör betesbur av kompostgaller, det kommer ingen räv igenom.

Falsen

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 15 aug-11 kl 19:47 »
jag har bestämt mig för att göra en permanent beteshage med galler. Hur djupt måste man gräva ner gallret? (Det är på gräsmattan) och hur högt måste det vara för att inte räven ska komma in?

Jag tänkte hägna in massor stora taggiga buskar och en stenhög så att kaninerna kan springa och gömma sig för rovfåglar. Räcker det eller ska man bygga några hus och ställa ut också?

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #8 skrivet: 15 aug-11 kl 22:14 »
Måste man verkligen gräva ner nätet?  Räcker det inte att lägga det plant på marken (detta var ju till och med en gräsmatta) och några tyngder på, och så fästa ihop det med det nät som står rakt upp?

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Falsen

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 16 aug-11 kl 20:34 »
men det kan väl räven gräva sig under eller?

pålle

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 16 aug-11 kl 20:37 »
Måste man verkligen gräva ner nätet?  Räcker det inte att lägga det plant på marken (detta var ju till och med en gräsmatta) och några tyngder på, och så fästa ihop det med det nät som står rakt upp?
då bör du nog lägga ut fårnät så räven har nått att riva på skulle ja tro :)

LasseDalom

• -
« Svar #11 skrivet: 17 aug-11 kl 12:35 »
Citat från: Trollmor

Det går säkert bra. Jag har sett varianter där man lägger plattor (sten/betong) i en ring kring hagen. Vänta till vintern nät der är spårsnö så ser du hur pass ofta räven kikar förbi. Vi har haft rävspår ca 10 från kaninhagen i tre vintrar, men aldrig fram till den. Däremot har räven kollat in och testat hönsgården en gång, men inte kaninhagen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

362 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser