Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värma snickeri utan skorsten  (läst 9215 gånger)

Rosten

• Närke
Värma snickeri utan skorsten
« skrivet: 13 mar-11 kl 11:00 »
Vi har insett att vi behöver ett snickeri på gården. Så att vi kan förvara alla snickarsaker på ett ställe. Där vi kan måla lister,fönster, möbler, brädor mm på vintern.
Vi har ett magasin som vi skulle kunna bygga om. I dag används det bara som förvaring av diverse "bra att ha saker".
Så tanken är att isolera samt gipsa väggarna och taket. Ytterdörren måste bytas då den är oisolerad men fönstret är ett gamalt hederligt med innanfönster.

Men hur fixar man uppvärming? Alltså inte inköpet utan kóstnaden per timme att ha det varmt. När vi inte har någon skorsten och helst vill slippa ta hål i eternittaket.
Vad blir billigast om man bara vill värma upp det vissa helger mm.
El, gasol, parafinolja, luftvärmepump eller har ni något annat tips?

Lokalen är på 24 kvadratmeter och har en takhöjd i mitten på ca 4 meter.

« Senast ändrad: 13 mar-11 kl 11:10 av Rosten »

Bo

SV: Värma snickeri utan skorsten
« Svar #1 skrivet: 13 mar-11 kl 11:12 »
Vedkamin så klart med ett enkelt rör som skorsten.

tinna.m

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 13 mar-11 kl 11:16 »
Luftsolfångare, så värms/torkar det upp varje dag. Då har du plussgrader jämt i stugan, och det räcker med en liten elfläkt som punktvärme när du är där.
Ölburksbygge eller Solarventi.
http://solarventi.se/
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 13 mar-11 kl 11:59 »
Om man bortser från investeringskostnaden blir ved som vanligt oslagbart billigt. Men det tycker jag är fel om det bara handlar om att värma ett litet utrymme någon helg då och då. Under sådana omständigheter blir det nog billigast med el.

malarmaster

• Småland
« Svar #4 skrivet: 13 mar-11 kl 14:04 »
värmekällan är en sak,det viktigaste är ju faktiskt isolering.25-30 cm i väggarna o 40 i tak
golvet måste också isoleras så minimerar du behovet av värmekälla,räcker med ett litet fläktelement.söker du en billig värmekälla o drar in på isoleringen så finns bara ved o då krävs skorsten.
har själv en liknande verkstad där jag står o målar möbler o uppvärmningskostnaden är minimal.ett fläktelement på 2000w som går ca 10 minuter i timmen när det är 10 minus ute.
med mitt elavtal betyder det ca 8 kr dygnet.temp i rummet(20m2) 18-20 gr. ulf

Rosten

• Närke
« Svar #5 skrivet: 13 mar-11 kl 17:16 »
Jag vill inte värma mera hus med ved.
Vi värmer redan huset och verkstaden med ved. Så ved är helt uteslutet.
Så därför skrev jag att jag inte vill montera upp en skorsten.
Inte heller krånglet att få skorstenen godkänd av sotaren gör att det känna speciellt lockande.

Jag vill kunna hålla varmt i några dygn i sträck utan att springa dit i tid och otid för att elda.
Det räcker med vedpannan och vedspisen i huset och vedkaminen i verkstaden.

Utan frågan är vad som kan konkurrera med elelement? Jag har inget koll på exempelvis gasol eller liknade.
Eller skulle man klara sig med Julas lilla värpepump. Vad skulle det i så fall kosta att hålla grundvärme året runt i kåken?

Burksolfångare kan nog funka vår och höst. Ena väggen är mot söder.
Klart att vi skall ha ordentligt med isolering.

pyromanen

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 13 mar-11 kl 17:21 »
Om det kan bli slipdamm, lösningsmedel från färg mm kan det vara ett argument för att inte ha en värmekälla som kan antända brännbart i luften.  Oljefyllda elelement i kombination med isolering och timer för att styra när det ska på/av är nog det enklaste.

Rosten

• Närke
« Svar #7 skrivet: 13 mar-11 kl 17:31 »
Om det kan bli slipdamm, lösningsmedel från färg mm kan det vara ett argument för att inte ha en värmekälla som kan antända brännbart i luften.  Oljefyllda elelement i kombination med isolering och timer för att styra när det ska på/av är nog det enklaste.
Det är ju ett snickeri så slipdamm och lösningsmedel ingår. ;)

Är oljefyllda element mera eldsäkra?

Rosten

• Närke
« Svar #8 skrivet: 13 mar-11 kl 17:32 »

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #9 skrivet: 13 mar-11 kl 17:40 »

Ja. Hela oljeelementet blir varmt. Men inte hett så det kan antända något. Värmer luft på utsidan och strålar lite. Konvektionselement kan ha hetare delar inuti. De värmer luft som passerar genom elementet. Det kan ge en "bränd" lukt av damm. Inte bra med sågspån.

malarmaster

• Småland
« Svar #10 skrivet: 13 mar-11 kl 17:50 »
ett vanligt konvektionselement(oljefyllt) drar betydligt mer energi än ett fläktelement.
Det finns lösa fläktar att sätta på typ oljeelement för att få snurr på luften.
o sedan finns det byggfläktar som är godkända för spån o liknande med inkapslade slingor.
en luftvärmepump skulle säkert funka större delen av vintern men det är ju en större investering.Kvaliten på de billigare pumparna är ju också diskutabel. Ulf

Rosten

• Närke
« Svar #11 skrivet: 13 mar-11 kl 18:37 »
ett vanligt konvektionselement(oljefyllt) drar betydligt mer energi än ett fläktelement.
Det finns lösa fläktar att sätta på typ oljeelement för att få snurr på luften.
o sedan finns det byggfläktar som är godkända för spån o liknande med inkapslade slingor.
en luftvärmepump skulle säkert funka större delen av vintern men det är ju en större investering.Kvaliten på de billigare pumparna är ju också diskutabel. Ulf
Julas pump har ju fått mycket berömm från folk på värmepumpsforumet.

Dalton

• Dalsland
« Svar #12 skrivet: 13 mar-11 kl 18:42 »
Julas pump har ju fått mycket berömm från folk på värmepumpsforumet.

Jo men hur göra om man vill ut och snickra och det är -20 ute i en vecka? Klart man givetvis bara kan låta bli när det är som kallast men ni vet hur det är. ;)

Djinn

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 13 mar-11 kl 18:52 »
Vi pratar om 24 kvadratmeter. Och vad det lider snart 24 välisolerade kvadratmeter. Skulle vilja påstå att en luftvärmepump är overkill! Burksolfångare plus byggfläkt. Byggfläkten kan du dessutom ha nytta av i andra sammanhang.

Rosten

• Närke
« Svar #14 skrivet: 13 mar-11 kl 19:05 »
Jo men hur göra om man vill ut och snickra och det är -20 ute i en vecka? Klart man givetvis bara kan låta bli när det är som kallast men ni vet hur det är. ;)
När det är -20 då springer jag runt och eldar inomhus.
Då har jag inte tid att snickra. ;D

Eller så är jag ute och skottar snö. :'(

Dalton

• Dalsland
« Svar #15 skrivet: 13 mar-11 kl 19:08 »
Ha ha, jag vet hur det är. Bor i ett äldre hus med obefintlig isolering och jättedrag, när det är -20 och jag kommer hem från jobbet efter att ha jobbat natt är jag inte kaxig direkt, sällan har sängen så lite dragningskraft som då. :(
Men snaaaart är det vår!

Hur som, jag bara menade att en luft/luft har lite begränsningar om det är kallt en längre tid.

malarmaster

• Småland
« Svar #16 skrivet: 13 mar-11 kl 19:15 »
dessutom har de billigare pumparna dålig cop o klarar inte så låga temperaturer.
har själv räknat på det till huset men investeringskostnaden för en bra pump i relation till vad man kan spara så är det en dålig affär,särskilt när man inte kan beräkna livslängden på pumpen.en del märken lämnar 10 års garanti på kompressorn men resten? ulf

Rosten

• Närke
« Svar #17 skrivet: 13 mar-11 kl 19:46 »
Så här går mina tankar nu.

Börja med att isolera, gipsa och byta ytterdörr.

Som först projekt så börjar jag med att bygga 2 burksolfångare. Vilket borde ge några kw.
Behövs det mera värme så är det oljefyllda element som jag kompleterar med pga mindre brandrisk när det blir kallare ute.

Skulle det sedan visa sig att jag tillbringar massa tid där ute så kan man köpa en värmepump i ett senare skede.

Verkar dom tankarna okej?

Djinn

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 13 mar-11 kl 19:52 »
JA Rosten, de tankarna verkar ok.

tinna.m

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 13 mar-11 kl 20:51 »
Ja Rosten, men börja med EN ölburkssolfångare, det är ett litet utrymme.
Behöver du ursäkter att tömma ölburkar, kan du sätta den andra på boningshuset.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Dela detta:

* Inloggade just nu

467 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser