Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grynigt kokt ägg...  (läst 14847 gånger)

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
Grynigt kokt ägg...
« skrivet: 13 mar-11 kl 18:23 »
Undrar varför mina ägg ibland blir liksom gryninga när de är kokta... smakar inget annorlunda men konsistensen är så äcklig...

Kan de vara frostskadade?
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Grynigt kokt ägg...
« Svar #1 skrivet: 13 mar-11 kl 18:27 »
Om det har  blivit sprickor i skalet medan man kokar dem kan de bli gryniga. Men annars har jag aldrig varit med om det.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #2 skrivet: 13 mar-11 kl 18:35 »
Ok, hoppas att det bara är det då. Ska snart börja sälja lite ägg så det vore synd om det drabbade köparna ;)
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Anso1971

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 13 mar-11 kl 18:56 »
Jag har haft problem med gryniga ägg ibland. Jättekonstig konsistens har de! Men hos mig har det inte berott på kyla för det har varit så både vår och sommar. Jag har ingen aning om vad det berott på, det har oftast varit samma höna som lagt konstiga ägg. Jag har olika raser och ser ju skillnad på äggen, och ett tag kokade jag bara dvärgshönsens ägg för att de andra i så stor utsträckning var äckliga. Dock kunde jag baka på dem, det var inget fel på dem egentligen tror jag...bara att jag tyckte de såg äckliga ut, och kändes äckliga i munnen när man kokat dem.

Och så småningom har det gått över, men det har varit så där i flera veckor i följd.

Men jag kände lika som du, att ge bort ägg när de var så konstiga var inte roligt, så jag höll dem för mig själv...

Det hade ju varit bra om man visste vad det berodde på.
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 13 mar-11 kl 19:59 »
dagsfärska ägg är ofta svårskalade... gryniga ägg kan ha varit frusna...
Fjäderfän och kaniner

Vurre

« Svar #5 skrivet: 14 mar-11 kl 09:17 »
Färska ägg som kokas blir gärna gryniga. Tillagade i ca 80 grader blir de mycket bättre.
snus? vad är priset på en pris?

Existens?

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 14 mar-11 kl 09:22 »
Ja, det är min erfarenhet också.. tar man ett alldeles färskt ägg och kokar så blir det grynigt.

Har överlag lite svårt att förstå varför man säljer ägg med argumentet att dom är dagsfärska.. Tycker dom blir betydligt bättre efter ett par dar.

Körven

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 14 mar-11 kl 09:28 »
Om äggen blivit frusna till is,hur blir dom då efter att man kokt dom? Jag har kastat dom,det kanske är onödigt.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

fauve

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 14 mar-11 kl 09:30 »
Om de frusit helt, så spricker ju skalet och sådana kastar jag eftersom sprucket skal = päckel kan komma in i ägget och inte vill då jag riskera att få i mig hönsbajsbakterier  :-X

Vurre

« Svar #9 skrivet: 14 mar-11 kl 09:30 »
Ska man göra förlorade ägg är det en förutsättning att de är riktigt färska.

Ägg som frusit försöker vi använda så snart som möjligt, särskilt om skalet spruckit.
snus? vad är priset på en pris?

derryl098z

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 14 mar-11 kl 10:05 »
I mitt fall blir kokta ägg "flockiga"    och kärva och släpper inte skalet   . Jag har gjort massor av tester och kommit fram till att det beror på VATTNET.På den skärgårdsö där hönsen bor kan det finnas lite saltinträngning av sjövatten-(jag märker det ej) + att jag vet att det finns metangas i berggrunden, när jag gick över till regnvatten upphör problemet efter någon månad.//Jag binder utjänta strumpr på stuprörutkasten som silar bort sot,smuts mm.(byter ofta) Sen har jag 2 st 200liters plastunnor med lock i hönshuset där jag vinterförvarar vattnet. Flyttar det från boningshusets tunnor med hjälp av
 en enkel dränkbar pump och 100 m slang.Förr var jag tvungen att ha lite värme på i hönshuset så vattnet inte skulle frysa, men i höstas hittade jag värmekablar 2 m på Jula som jag la i.  Har även tagit hit vuxna höns som värpt "normala" ägg men provar jag med vattnet ur brunnen är det klippt direkt.  Mest irritarande är att jag trots flera lab.tester inte får svar på vad det beror på...inga bakterier hittas...men det är " mycket hårt" och har förhöjd natriumhalt (inget farligt).. .Dessa problem gör att jag bara kan ha några få höns. Men...har förstått att VATTNETS beskaffenhet spelar in. Vet någon mer så mottages all information tacksamt. Göran

Anso1971

• Dalarna
« Svar #11 skrivet: 14 mar-11 kl 16:41 »
I mitt fall blir kokta ägg "flockiga"    och kärva och släpper inte skalet

När jag haft gryniga ägg så har även vitan skiktat sig, är det vad du menar med flockiga? Det är som lager på lager och man får med sig flera lager vita när man ska skala. Och det beror inte på färskheten för de har varit så trots att de legat i kylen i två veckor.
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

derryl098z

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 19 mar-11 kl 13:36 »
Svar till anso : precis ! vitan liksom skiktar sig.  I mitt fall vet jag att det är något med vattnet.....men det är ju väldigt irriterande att inte veta exakt vad.  Men fenomenet kan visa sig trots att de bara får regnvatten, men då får jag pröva att låta hårdkokningsägg bli lite äldre. Alla tips mottages tacksamt !

Just_me

• Småland
« Svar #13 skrivet: 19 mar-11 kl 13:39 »
Oh, och här har jag trott att ägget vart gammalt när det blivit grynigt  :-[

Jag knäckte ett ägg häromdagen som vägrade gå sönder, skalet sprack ju men hinnan var jättesark! Fick ta en kniv för att få hål på den :O
Är det normalt?
Hade ägget i köttbullar och märkte inte av nått konstigt :/

neppelina

• Det blir inte roligare än man gör sig =)
    • Västergötland
« Svar #14 skrivet: 19 mar-11 kl 14:10 »
Har haft sånna ägg nu i vinter, som är köpta i affären :o Å då är de ju inte lika färska.....
Min teori är att de måste varit "halvfrusna". De har inte spruckit när jag kokat. Om ngt spruckit så har det INTE varit grynigt :o Kan inte bero på vattnet isf då jag väldigt sällan kokar 1 ägg utan 5-6 st å då borde ju alla var sånna.......det är märkligt att ingen vet VARFÖR det är så.

Men däremot går det väldigt illa att skala färska ägg, om man inte vill ha dvärgägg kvar ;D
Bor på landet med man, 3 barn, finulls får, belgiska jättar, franska vädurar, rexar & vita lant kaniner, höns & myskankor, 5 katter & 2 hundar......fullt upp mao =)

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #15 skrivet: 22 mar-11 kl 00:07 »
Och jag tänker tvärt om om gryniga ägg... det här var ett rejält ägg med tuggmotstånd och tyckt att det var bra.  :-[ Ingen risk att de varit frusna inte.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Anso1971

• Dalarna
« Svar #16 skrivet: 30 mar-11 kl 09:48 »
Har haft sånna ägg nu i vinter, som är köpta i affären :o Å då är de ju inte lika färska.....
Min teori är att de måste varit "halvfrusna". De har inte spruckit när jag kokat. Om ngt spruckit så har det INTE varit grynigt :o Kan inte bero på vattnet isf då jag väldigt sällan kokar 1 ägg utan 5-6 st å då borde ju alla var sånna.......det är märkligt att ingen vet VARFÖR det är så.

Men däremot går det väldigt illa att skala färska ägg, om man inte vill ha dvärgägg kvar ;D

Jag har haft sådana ägg på sommaren också och då har de ju inte varit det minsta frusna. Mysko det här. När jag råkade ut för det så trodde jag att jag var den enda i världen, för jag kunde inte hitta ngn info om det någonstans. Men tydligen är ni fler, men frustrerande att inte veta vad det beror på.

Något annat som jag vill beskriva som kännetecknande för dessa gryniga/skiktade ägg är att de känns fuktigare. Alltså om man skalar ett hårdkokt ägg och känner på det så är det blötare än normala hårdkokta ägg.

« Senast ändrad: 30 mar-11 kl 09:52 av Anso1971 »

Anso1971

• Dalarna
« Svar #17 skrivet: 30 mar-11 kl 09:58 »
Angående vattenkvalité så har vi egen brunn och jag tror vi har ganska hårt vatten, ganska kalkrikt här omkring Siljan (många kalkbrott).

När man har egen brunn, kan mineralinnehållet då variera med årstiderna, eller är det samma året runt? Funderar över hur det kommer sig att vi får "utbrott" av gryniga ägg en månad då och då, de dricker ju samma vatten jämt... och det verkar också som hönsen är olika känsliga för - vad det nu är som orsakar grynigheten - eftersom det bara är vissa hönor som lägger gryniga ägg.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #18 skrivet: 30 mar-11 kl 10:18 »
Självklart kan vattnet ur egen brunn variera med årstiderna. Rörelser i marken, sprickor som gör att det fryser ovanligt långt ner, så att vattnet tar en annan väg osv.

Jag tycker att just dagsfärska ägg, eller de som bara är någon dag, ibland kan bli gryniga. Detta oavsett om de spruckit eller ej.

Spruckna ägg steker jag oftast, eller använder i matlagning/bak. Då kan jag knäcka ägget i ett glas och kolla att det ser bra ut. Då brukar jag även passa på att kolla "måltavlan" för att se om det är befruktat.

Jag tror att koktiden varierar med åldern på äggen, riktigt färska ägg blir bättre löskokta, det är som att de helt plötsligt bli överkokta och gryniga. Äldre ägg tål variation i koklängd bättre.

Sen tycker jag att foderombyte ger grynigare ägg. Som nu på våren, när de börjar äta färskt grönt, då blir äggen annorlunda en period, innan de stabiliserar sig, och får den fantastiska gula som ägg från frigående höns har.

På vintern kan de knasiga äggen bero dels på att äggen blivit för kalla, dels på att hönan druckit för lite. Om dricksvattnet fryser innan de druckit tillräckligt, men de ändå lägger ägg, blir vitan liksom för torr.

Det är mina teorier i alla fall  ;).
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

rackarns

• Närke
« Svar #19 skrivet: 30 mar-11 kl 15:31 »
härom dagen råkade jag koka äggen i 20 minuter. sedan "råkade" jag glömma stänga av kranen med spolande kallt vatten över de kokheta äggen en längre stund än vanligt.

Inte ett enda blev grynigt (från dagsfärska till ca 1 vecka gamla), jämfört med annars brukar de bli det allesammans.
Och inte heller fick jag svårskalade ägg, äggen var lättskalade precis som köpeägg.

Om det hade med koktiden eller vattnet att göra vet jag inte. men jag gjorde om samma procedur dagen efter med samma resultat :)

Ska fortsätta koka äggen på detta sätt jämt framöver :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

321 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser