Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ej flyttbar ruvhöna. Hjälp mig!!!!!  (läst 2350 gånger)

MrsB

• Småland
Ej flyttbar ruvhöna. Hjälp mig!!!!!
« skrivet: 13 mar-11 kl 19:21 »
Jaha, så har jag alltså råkat ut för en liten hispig ruvhöna för första gången på alla år. Jag brukar alltid ruva fram äggen i maskin till förstagångsruvhönor. De ligger inte riktigt stadigt samt andra hönor lägger ägg hos dem. Eftersom vi har reden en bit upp på väggen (med plastbackar i) så brukar jag flytta ruvhönan till en separat bur i hönshuset på dag 18. Då tar jag också de äggen som har legat i maskinen och ger henne. Hon har legat på redägg i redet. Hoppas att ni förstår vad jag menar. Flyttade hönan med plastback i dag till kycklingburen där jag sedan bytte ut redäggen med de riktiga äggen. Dag 18 på ruvningen. Tycker alltid det är lagom att byta när man slutar vända. Har alltid gått perfekt. Hönorna har alltid blivit glada för fler ägg samt lite avskildhet så att de slipper slåss med de andra som vill värpa i deras rede. De första minuterna gick bra. Sedan blev hon alldeles hispig. Hon skulle ut och upp till sitt rede. Hon blev som tokig :o. Min snälla, fina höna. Blev tvungen att släppa ut henne. Tog äggen och la i kläckaren igen och hönan fick tillbaka sina älskade redägg och sitt rede på väggen. Nu till min fråga, hur gör jag nu? Skall hon få de riktiga äggen i redet eller skall jag kläcka fram de i maskinen?  Redet är litet och jag är rädd för att hon klämmer ihjäl kycklingarna när de kläcks. Eller så trillar kycklingarna ut på golvet. Skall jag försöka flytta henne när de första äggen kläcks eller vänta tills alla är kläckta? Det är en Sussexhöna och jag har 11 st ägg i kläckaren. Är alldeles villrådig. Eller skall jag kläcka fram äggen i maskinen och helt enkelt inte bry mig om att strula med en mamma till dem. Tycker alltid det är lättast med en mamma till kycklingarna. Snälla, hjälp mig!!!!!

Hönsbonde

• Är frälst på befjädrade fän:)
    • Södermanland
    • ..
SV: Ej flyttbar ruvhöna. Hjälp mig!!!!!
« Svar #1 skrivet: 13 mar-11 kl 19:40 »
Har du en maskin så lägg in äggen i den igen, om du nu har många maskin kläckta "dunbollar" som du inte ser nått problem i att driva/föda upp på den vägen. Annars låter du henne vara och riskerar att få några ungar levande och en del ihjälklämda som du tror kan hända. Det jag skulle göra själv är att lägga dom i maskinen, hon lägger sig nog senare iaf på andra ägg//Lycka till :)
Myskänderna Göran, Ida och Doris bekämpar sniglar och andra odjur våren sommaren hösten till ända:) tillsammans med Ölandsgässen  Mårten och Martina som bekämpar ogräsens framfart..detta är en Livsstil av sällan skådat slag..det är just det! som gör allt till välbehag;)

Jakobsson

« Svar #2 skrivet: 13 mar-11 kl 19:58 »
Om jag flyttar ruvhönor gör jag alltid det i totalt mörker, har bara en
såndär liten fick ficklampa om ni förstår hurdan jag menar. Alltså i mörkret
flyttar jag hönan dit hon ska vara. Det har alltid funkat. Hon sver ju liksom
då & så vaknar hon på morgonen & finner sig tillrätta där hon är. Dessutom har jag
ruvhönan ifrån dom anra, så hon inte kan se sitt favvorede. Detta har alltid funkat
bra för mig.

Lycka till!

//
Jakobssons fru

turlar

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 13 mar-11 kl 20:08 »
Stoppa äggen under henne så hon får kontakt med kycklingarna.
De komuniserar långt innan de e kläckta.
Flytta sedan redet när de bärjar kläcka, hon lämar aldrig kläckta kycklingar.
Lycka till
Den man ligger med får bädda.
Det man inte vet, har man ingen aning om.
Den som bara kollar i backspegeln kör oftare i diket.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 13 mar-11 kl 20:14 »
... och jag gör som Jacobsons fru ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Lycka

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 14 mar-11 kl 09:43 »
Förra året hade jag en höna som absolut inte gick att flytta .
Gilla läget gör en bur av kompostgaller runt och  när det passar ta bort den.
Om det är möjligt alltså.
Hedemorahöns

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #6 skrivet: 17 mar-11 kl 10:10 »
Jag har fått samma problem här ..Så jag funderar på att lyfta ner väggredena o bara ställa på golvet ist .
Mitt största problem är väl om hin ligger stadigt , min byter mellan två reden fram o tillbaka *suck*
Jag fnurar på att sätta galler för så hon får vara i fred för dom andra .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Intricate

« Svar #7 skrivet: 17 mar-11 kl 13:23 »
Kanske låta maskinen kläcka upp denna omgång och sen fundera på om det är dags för ett nytt system för redena. Jag har alltid plastbackarna på golvet och när kycklingarna kläckts och är några timmar gamla så flyttar jag hönan och kycklingarna till ett bättre ställe.

MrsB

• Småland
« Svar #8 skrivet: 17 mar-11 kl 17:43 »
Tack Turlar, jag gjorde som du sa :-*. La alla äggen under henne i redet. Höll stenhårt koll på när det började pipa. flyttade jag ner henne i kyklingburen. Det gick perfekt. Hon knorrade inte ens ;D 10 stycken små kycklingar har kommit till världen här hemma. De första för i år.
Intricate: jag har plastbackar på golvet i hönshuset men inte en enda höna har bevärdigat dessa backar med en blick. Reden på väggen är fasta i inredningen så de går ej att ta bort men jag har plastbackar i dessa reden och de är ju flyttbara. Har alltid kunnat flytta surhönor i denna plastback när det endast har återstått ett par dagar kvar till kläck. Men alltså inte denna madamen, hon blev bara hysterisk :-\
Men det slutade ju bra för denna gången och nu har mina tyskhöns börjat fundera på att ruva ;) så jag får väl starta kläckaren igen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

378 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser