Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Araucana (med stjärt) vilket kön ?  (läst 4932 gånger)

Lohmann

• Stefan9
    • Ångermanland
Araucana (med stjärt) vilket kön ?
« skrivet: 13 mar-11 kl 21:17 »
Vad tror ni det är för kön på dessa Araucanakycklingar ? Kyckling A och B. Är själv en aning kluven vilket kön det är. Tänkte höra om någon ser med säkerhet vad det är, mest för att bekräfta vad jag tror.
« Senast ändrad: 13 mar-11 kl 21:25 av Lohmann »

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Araucana (med stjärt) vilket kön ?
« Svar #1 skrivet: 13 mar-11 kl 23:27 »
Två tuppar. Araucanahönor har väldigt liten kam och den här storleken på kam har knappt ens mina vuxna värpande hönor...
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #2 skrivet: 14 mar-11 kl 12:24 »
Det är två tuppar du har.
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 14 mar-11 kl 12:31 »
Japp, med de där kraftiga spirorna och röda framträdande kammarna är det grabbar du har utan tvekan! ;D Här är en bild på en syster till dem runt samma ålder, så du kan jämföra. Dock så blir jag inte förvånad om det skulle kunna visa sig vara en tupp senare ändå. ::) Haft 3st araucanor som lurat mig tills det började växa ut sadelbehäng på dem runt 15 veckors ålder och DÅ började kammarna rodna också. Så sålde jag bort en som skulle vara en tupp men det var en höna istället. ::) En ganska klurig ras att könsbestämma med andra ord, särskilt de engelska.

Om du ska spara någon så spara en tupp som visat sig vara tupp tidigt i livet (t.ex. som dessa), förhoppningsvis kanske det nedärvs till kommande söner så man slipper en massa "lurendrejare". ::)

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #4 skrivet: 14 mar-11 kl 12:34 »
Här är ett exempel. ::) Denna unghöna på bilden (ca 15 veckor gammal) började vid ca 3 veckor senare efter bilden var tagen förvandlas till en ungtupp istället. ::) Sadelbehäng, glansigt hackle i krage och vingar, kammen började "svälla upp" och bli allt rödare och rödare.

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #5 skrivet: 14 mar-11 kl 16:05 »
Kan bara hålla med, det är en svår ras att könsbestämma, ganska ofta är det sent utvecklade tuppar som man tidigare varit säker på var en höna.
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

270 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser