Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur länge ska jag vänta  (läst 1883 gånger)

davidj

• Västergötland
Hur länge ska jag vänta
« skrivet: 14 mar-11 kl 10:03 »
Hej

Kläcker nu för första gången i mitt liv faram kycklingar i min nya King Suron och undrar följande.

1. Hur länge ska jag vänta innan jag stänger av. Den första kycklingen kom Dag 20 och nu är       numer 8 på väg ut dag 25 har 7st  ägg kvar i maskinen

2. Laddade maskinen med 20st Brahma ägg som kom med posten . Lyste äggen dag 8 och plockade bort 6st som det inte hade hänt något med. Har nu fått 8st kycklingar på 14st befruktade ägg är det dåligt.

MVH David
Bor i en röd liten stuga på landet med Hund, Katter,Ankor och Höns

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Hur länge ska jag vänta
« Svar #1 skrivet: 14 mar-11 kl 11:46 »
8 kycklingar på 14 befruktade ägg som har åkt med posten är att betrakta som ett bra resultat tycker jag. Visst händer det att man får full pott på skickeägg men jag tycke nog att allt över 50% är bra.

Tyvärr händer det ju att man får noll kycklingar också när man postar ägg och det är ju en risk man får ta.

När man pratar om bra och dåliga resultat ska man ha i åtanke att fabrikshybrider där aveln är minutiöst styrd för att bli optimal både med avel, foder, ljus flockstorlek mm där räknar men med en kläckbarhet på 80-90% ungefär. Dvs man räknar med ca 800-900 kycklingar på 1000 ägg. Och dom äggen skickas inte med posten och utsätts för postens sorteringsmaskiner...

Att kläcka 100% händer ibland men måste i längden betraktas som mer tur än skicklighet  ;)

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #2 skrivet: 14 mar-11 kl 12:23 »
Jag har kläcke på torsdagar och på söndag åker kycklingarna ut, då lyser jag och lyssnar på de äggen som inte är kläckta, hörs det ingenting kan man nog räkna med att det inte blir nåt. Så 3 dagar efter "normal" kläcktid får mina ligga, alltså 24 dagar.
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

davidj

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 14 mar-11 kl 16:30 »
Har nu under sökt två ägg som var kvar. verkade som om fostren var klara kanske att gulan inte var helt inne.
vad kan ha hänt
Bor i en röd liten stuga på landet med Hund, Katter,Ankor och Höns

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #4 skrivet: 16 mar-11 kl 12:10 »
De kan ju bara inte ha orkat ta sig ut.
Finns så mycket som spelar roll för att det ska fungera, allt från vad för mat hönsen får till hur fuktigt/varmt det är i kläckaren.
Sällan det blir 100% kläckt.
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

361 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser