Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vi är med kycklingar, vill gärna ha tips!  (läst 1689 gånger)

Wildvittra

• -
Vi är med kycklingar, vill gärna ha tips!
« skrivet: 15 mar-11 kl 15:33 »
Vi har haft höns sen i somras, nu har vår äldsta dv.kochin börjat ruva och kläckningen är beräknad till 27/3. Hon ligger på 11 ägg (!) varav 2 st brahma. Vi har placerat henne i en bur bestående av kompostnät med tre täckta sidor så hon får vara ifred men ändå ser de andra hönsen. Hon har värmelampa hos sig men det håller ju ändå inte mer än ca 4-8 grader beroende på temp ute. Räcker det när kycklingarna kommer eller måste de ha varmare även om de har sin mamma där?
Vi vet inte om alla ägg är befruktade men utgår från att åtminstone hälften borde vara det. Vad gör vi om det blir så många kycklingar så de inte får plats under sin mamma?
Kan man utgå från att mammahöna kommer vara snäll mot de nykläckta eller bör vi hålla stenkoll så hon inte hackar ihjäl någon?
Vi har tänkt ge dem Kycklingstart, vad mer är bra kycklingmat?
Vad ska man ge vattnet i så de inte drunknar?
Hur länge måste de vara i buren men sin mamma efteråt, innan de är stora nog att gå med de andra hönsen?

Tacksam för alla tips och råd!  :)
~ Bor på landet med man, höns, hund, får, vaktlar ~

The Game

• Gäst
SV: Vi är med kycklingar, vill gärna ha tips!
« Svar #1 skrivet: 15 mar-11 kl 15:40 »
Hej och grattsi va kul..
Om hon är första gångsmamma så vette sjutto hur dte ska urarta.
Men har hon så många kycklingar så kommer det nog gå bra.
Dom flesta brukar ge kycklingarna hårdkokt äggula dom första dagarna och undulatkäk.
Jag har även gett det till mina 2..
Sen brukar jag släppa in dom under hårdbevakning vid ca 3 veckor har jag för mig.
Gänget går aldrig på kycklingar eftersom dom inte är könsmogna på ett bra tag.
Steve fick komma in i gänget när han var runt en månad har jag för mig.
Nu har jag mina mammor i varsin bur inne i hönshuset på varsin sida .Bra att dom får vara med dom andra hönsen och höra deras pladder.
Det kommer någ gå bra för dig ska du se..
mvh
majsan

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #2 skrivet: 16 mar-11 kl 12:27 »
Om äggen får plats att bli ruvade under hönan så får kycklingarna plats där sen oxå, de tar mindre plats än äggen.
Värmen behöver du inte oroa dig över sålänge det är dragfritt. Hönan värmer de små utmärkt utan hjälp.
Startfoder räcker som mat, annars kan du ge lite hårdkokt ägg som är finhackat.
Vatten automater för små kycklingar tycker jag är bäst, annars kan du lägga i rena sten så det inte blir djupt vatten och kycklingarna kan klättra upp om de trillar i.
Jag har aldrig varit med om en höna som först ruvat fram kycklingar och sen haft ihjäl de men kolla lite extra när de börjar lämna redet så alla kycklingar är pigga att hänga med morsan, annars fryser de snart ihjäl när det är såhär kallt. Vissa blir ju kläckta senare än andra så kanske hönan lämnar redet när den yngsta bara är ett dygn gammal för att kanske den äldsta redan då är 3 dygn.
Jag brukar ha de åtskillda från de andra några veckor och sen ha en "kycklinggömma" där mat och vatten finns för de små men där inte några vuxna djur kommer in så jag kan fortsätta ge startfoder till de små utan att de stora ska käka upp det, dessutom kan de gömma sig om någon stor är elak.
Lycka till, det går säkert bra.
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

Christinaki

• Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
« Svar #3 skrivet: 16 mar-11 kl 12:45 »
Grattis så kul!!
Jag håller med föregående skrivare. Men jag vill även tillägga/fråga att om en hönsmamma skulle ha ihjäl en eller två ungar men inte alla så kan det väl vara så att det kanske var ngt fel på den och att hönan har ihjäl dom pga detta. Sen skulle jag haft mamman med ungarna instängda i buren i ca 3 veckor, men att de både kan se och höra resten av gänget. Sen när du släpper ut dem så kommer du se att även om ngn nyfiken höna eller tupp nafsar på ngn bebis  så kommer igen våga göra det igen då hönsmamman är farligare än 5 tuppar ihop om ngn stör hennes ungar!! :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

331 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser