Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  se skilnad på kycklingar/höns  (läst 2762 gånger)

jerker_s

• Södermanland
se skilnad på kycklingar/höns
« skrivet: 15 mar-11 kl 17:49 »
Jag har massor med olika ägg i kläckaren, nu till frågan: Kommer jag kunna se skillnad på engelsk Araucana och korsning av engelsk Araucana och Isbar sen när djuren börjar bli vuxna? Eller måste jag dela dem åt alternativt ringmärka dem...? Jag vill gärna hålla reda på vilka som är rasrena.. Kan lägga till att jag inte är jättevan vid raser men ände ej helt nybörjare..

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: se skilnad på kycklingar/höns
« Svar #1 skrivet: 16 mar-11 kl 22:46 »
Araucanorna blir pärlgrå. Korsningarna kommer antagligen bli blå, spättade eller svarta.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

jerker_s

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 17 mar-11 kl 22:09 »
Tacka!! ;D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 03 apr-11 kl 18:29 »
Glöm det jag sa för nu har en korsning kläckts här och den ser ut att bli pärlgrå!!!  :-X Är för övrigt väldigt likt det renrasiga syskonet med så risk för problem finns om man aldrig kläckt och vet hur de renrasiga ser ut innan.  :-\ Men korsningen är som spädare och har ett annorlunda huvud och även dunfärgen är mer "flammig". Jag kan ta foton om det kan vara till någon hjälp.
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

fauve

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 03 apr-11 kl 18:40 »
Isbarerna lär ju vara svart/blå/spättad så du bör ju kunna skilja dem från övriga i alla fall.

Kruxet kan vara att om du har dem med korsningarna härifrån så lär du blanda ihop dem, för de kan ibland se exakt likadana ut i både färg och form om de inte blir bruna/gula/vita med bruna fläckar.

Jag kläcker inte isbar med korsningarna just pga detta och har dem inte tillsammans under uppväxten heller.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #5 skrivet: 03 apr-11 kl 18:51 »
Korsningarna får ärtkammar från araucanan. Så om dina Isbars inte har ärtkam så lär han inte blanda ihop korsningarna med rena Isbars. Däremot är risken att de kan blandas ihop med araucanorna om de blir pärlgrå som denna här hemma från samma föräldradjur som äggen han köpt av mig (som var Isbar/araucana där pappan kan vara den engelska då jag släppt in Isbarhönan till honom ibland och engelsk araucana).  :-\

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #6 skrivet: 03 apr-11 kl 18:55 »
*Läser fauves inlägg igen*

Aha, han har inte köpt några Isbarägg som kan bli rena Isbar ifrån dig? Det är inga renrasiga Isbar han kläcker då. Utan Isbar/Araucana, Araucana och äggen från dig.

jerker_s

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 03 apr-11 kl 19:03 »
Så här är det: Jag har köpt blandras med isbar, renrasiga isbar och engelsk araucana/isbar, renrasig engelsk araucana...:) Det blir lite svårt att hålla ordning på dem..;)

araucana och araucana/isbar korsningen har kläckts idag, en av varje och jag skiljer dem åt för den renrasiga har helsvart näbb och det har inte den andra..

jerker_s

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 03 apr-11 kl 19:08 »
Jag har möjlighet att separera dem i början, dock som det ser ut nu ej när de skall ut i hönshuset (om ca 6 veckor)(skall bygga ut i sommar:)).
Så jag funderar på att lösa det så här: renrasiga araucanan är jag mest intreserad av att ha renrasig så de har jag tillsamman med kycklingar som skiljer sig åt i färg och jag senare kan separera.. De övriga säljer jag på Byledagen som grönvärpare..

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #9 skrivet: 03 apr-11 kl 22:16 »
Jag hade nog delat upp äggen i olika kläckkorgar och sedan märkt kycklingarna med buntband av minsta storlek. Men nu har ju dina redan börjat kläckas och om du inte har uppsikt hela tiden när nya kläcks så lär det ju bli svårt då. Hoppas det löser sig ändå.
« Senast ändrad: 03 apr-11 kl 22:32 av Helena R »
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

jerker_s

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 03 apr-11 kl 22:22 »
Tror det ska ordna sig, jag har delat av kläckaren i olika avdelningar..:)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #11 skrivet: 03 apr-11 kl 22:37 »
Skönt att det löste sig... Här är en bild iaf. ::) Ren araucana till vänster och blandras till höger. =) Blandisen har som en lite mer brunaktig ton på huvudet, något jag aldrig sett hos de rena. Sedan blicken... Och ansiktet i övrigt... Och när man håller i den. Den har som mjukare dun och känns lättare i kroppen.

fauve

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 04 apr-11 kl 07:22 »
*Läser fauves inlägg igen*

Aha, han har inte köpt några Isbarägg som kan bli rena Isbar ifrån dig? Det är inga renrasiga Isbar han kläcker då. Utan Isbar/Araucana, Araucana och äggen från dig.

Han har både ägg från isbarhöna och isbartuppar (3 olika isbar-tuppar i gruppen)-lohman härifrån. Samma fäder till alla i äggen  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

338 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser