Ja brocolli och blomkål gör dom glada =).
Som med all ny mat (oavsett om det är kål, frukt, höbyte eller en ny pelletssort) så ska man mjukstarta. En liten bit, i stil med en halv äppelklyfta (för mina dvärgar) eller ett halvt kålblad. Om jag gav dom samma grönsaker varje dag skulle jag ju kunna öka mängden, men det är alltid höet som ska stå för det största intaget av näring under dagen. Resten är bara "bonus" för att säkra upp det som höet inte innehåller nog mycket av.
Djinn, angående att dom själva skulle välja vad dom mår bra av: Kaniner är precis som människor programmerade att äta upp det kaloririkaste först (eller det som verkar vara kaloririkast). Det kan både vi och dom bli sjuka av. Därför ska kaniner inte ha fri tillgång på något dom inte är vana vid att äta / något som är onyttigt tillexempel "gnagarblandningar" eller annat kraftfoder. Det finns bara två "blandningar" som jag hittat hitills som är nyttiga för kaniner, och det är Versele Lagas kaninsortiment och Royal Rabbit. Resten är oftast för kaloririka, för fetthöga, färgämnen, konserveringsmedel... Mina dvärgar får 1-2msk kraftfoder om dagen (15% protein 2,5% fett 19% fiber) och mer ska dom inte ha. En kanin på 3kg ska ha max 1dl kraftfoder, kan den inte hålla vikten på det är det fel på höet, som är det enda en kanin ska ha fri tillgång på.