Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ankfrågetråd  (läst 11464 gånger)

fauve

• Gäst
SV: Ankfrågetråd
« Svar #20 skrivet: 28 maj-11 kl 09:48 »
Vid vilken ålder ungefär kan ällingar flytta ut till inhägnad med hus?

Kista

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 28 maj-11 kl 21:45 »
Vid vilken ålder ungefär kan ällingar flytta ut till inhägnad med hus?
utan värmelampa menar du? När de fått fjädrar helt skulle jag tro..

fauve

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 01 jun-11 kl 12:45 »
 :o Då får de ju gå inne större delen av sommaren  ;)

Mina äldsta är nu runt 2 månader, har vuxit mkt bra och har börjat få en del fjädrar, men det är nog länge innan de är fullt befjädrade misstänker jag..

Tänker prova att flytta ut dem i en liten utegård med hus idag.

Kista

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 01 jun-11 kl 20:15 »
:o Då får de ju gå inne större delen av sommaren  ;)

Mina äldsta är nu runt 2 månader, har vuxit mkt bra och har börjat få en del fjädrar, men det är nog länge innan de är fullt befjädrade misstänker jag..

Tänker prova att flytta ut dem i en liten utegård med hus idag.
Mina löpankor är 1 månad i helgen och har redan fått fjädrar på både rygg och mage :)
Fast det kanske varierar bland linjer och bland raser?

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #24 skrivet: 02 jun-11 kl 08:49 »
Några hålslag på äggen igårkväll då jag kom hem va luftfuktigheten på 64 å ska ju va på 80 nu jag höjde och nu ha den varit på 78 hela natten. Inget mer ha hänt äggen dag 27 idag när ska man börja va orolig?

Lucas62

• Minibonde dvs höns hund vaktlar tupparoch fiskar..
    • Västerbotten
    • www.lucas1962.blogg.se
« Svar #25 skrivet: 02 jun-11 kl 13:59 »
Hallå!  Mina ankägg tog 28-32 dagar  fast det var samma sorts ägg, jag hade 8 ägg och slutresultat blev 3 ankor, 2 tog nästan 2 dygn från hålslag tills de var ute, ett hjälpte jag till och  idag är de ca 3 veckor gamla, väldigt olika o storlek nu. Men jag har hört flera bud på kläckningstiden från 28 - 34 dagar..  man får ge sig till tåls. En av ällingarna hade sned näbb, vart hackad i huvudet av sina syskon så han vart skallig, men nu är han/hon lika pigg som de andra..  Jag ger de startfoder blandat i vatten, idag fick de makaroner och det var spännande..
Hönor, tuppar, vaktlar, hund, fiskar och en massa dammråttor

nina77

• Hälsingland
« Svar #26 skrivet: 02 jun-11 kl 14:03 »
JAg skulle prova att ha dom ute vid varmt väder, och ha värmelampa på natten. I min ankbur med hus kan jag ha en värmelampa om jag drar en skarvsladd.

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #27 skrivet: 02 jun-11 kl 14:05 »
Då kan jag alltså va lugn? Är bara dag 27 än så! Sprayar me lite extra vatten så dom lättare tar sej ut!

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #28 skrivet: 02 jun-11 kl 23:09 »
Undra om jag varit dum nu jag fuktade ganska mycke idag me blomspruta å då har ju pumpen i king-suron inte jobbat nåt å då är trasan typ torr så nu körde jag pumpen en gång. Hm svar snabbt tack

fauve

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 03 jun-11 kl 08:13 »
Tillför du fukt med blomspruta så höjer du ju fuktigheten och då tar inte suron in vatten såklart.

Månvargen

• www.freedomranch.se
    • Östergötland
« Svar #30 skrivet: 13 jun-11 kl 17:54 »
Har 2 ällingar som föddes i lördags dvs 3 dgr sen. Sen föddes 2 i morse och en senare idag.
Nu undrar jag hur länge klarar de sig utan vatten. Verkar inte som de första har tagit sig ut
ur redet. De har fått i sig lite startfoder.

Dessutom så låg de i olika reden när de föddes men under dagen så låg de i samma  ::)
Är det modern som flyttat över eller den lille som knallade själv? Har en liten kant på redet
som borde vara stort för en nyfödd älling...
Hästar, katter,gula ankor och åsbohöns i genbank, mellerudskaniner i genbank. Odlar örter och gör egna salvor.

fauve

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 16 jun-11 kl 16:57 »
När brukar ankor börja värpa egentligen  ???

fauve

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 26 jun-11 kl 13:39 »
När brukar ankor börja värpa egentligen  ???

Ingen som vet?

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #33 skrivet: 26 jun-11 kl 15:44 »
Beror på när de är födda.
Men ankorna brukar värpa mellan februari - juli.
Så om de är födda nu eller tidaiare i år så värper de nog vid denna tiden nässta år.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

fauve

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 26 jun-11 kl 15:57 »
Tack för svar, då har jag i alla fall ett hum att gå efter  :)

purelyplatonic

« Svar #35 skrivet: 05 jul-11 kl 10:47 »
Nu har mina två ankhonor gått och lagt sig på sina ägg.......hur många dagar är det de ligger innan äggen kläcks?
Hanen känner sig nog lite ensam nu...han håller sig nära sina tjejer men problemet är att de har lagt sig i mina blommrabatter intill husknuten och långt ifrån sitt hus och sin damm.

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #36 skrivet: 05 jul-11 kl 11:00 »
28 dygn ligger ankan på äggen ungefär

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #37 skrivet: 05 jul-11 kl 23:16 »
Vad är det egentligen för skillnad på myskisar o andra ank sorter ??

Jag vill ha fler ankor o har i dag en cauyga o två myskisar .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

siken

• Blekinge
« Svar #38 skrivet: 06 jul-11 kl 21:21 »
Travelerhorses,

Myskisar och ankor är olika arter, ungefär som hästar och åsnor, dvs de liknar varandra och kan ibland få avkomma vid korsning, som dock nästan alltid är helt steril.

De största skillnaderna är väl dessa:
Myskisar säger inte så mycket medan ankor kvackar väldigt högljutt.
Myskisar sover gärna på en pinne högt över golvet på natten, men det gör aldrig vanliga ankor.
Ruvtid för myskisar är ca 35 dygn, för ankor ca 28 dygn.
Myskisar har ett mörkare magert kött av viltkaraktär, ankor har ett något ljusare kött och blir lätt feta precis som gäss.
Myskisar badar ibland för att tvätta sig, ankor ligger gärna och plaskar i vattnet hela dagen.

Det var de skillnaderna jag kunde komma på nu, i övrigt fungerar de likadant.
Föder upp myskankor, åsbohöns och gutefår

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #39 skrivet: 06 jul-11 kl 22:58 »
Då ska jag nog fortsätta att ha myskisar då min gubbe inte gillar när det låter för mkt . Dock så låter inte min cauyga så mkt alls .
Skulle vilja ha nån fler av den rasen dock då dom är så vackra .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Dela detta:

* Inloggade just nu

304 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser