Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  krainabi  (läst 13145 gånger)

Betula_Pendula

• Lev inte för att arbeta, arbeta för att leva !
    • Dalarna
SV: krainabi
« Svar #40 skrivet: 26 mar-11 kl 14:01 »
Suck... Samma visa igen !

Olika biodlare har olika behov och idéer på hur man vill bedriva sin biodling och här finns inga rätt eller fel !

Allt beror på vart man bor i landet och vilka förutsättningar som finns lokalt där verksamheten finns...

Håller med Gideon om att vi borde börja samarbete mera och bättre !

Till exempel, vid val av biras, prata med dina närmaste biodlargrannar innan du köper bin så att du skaffar samma sort, det underlättar vid friparning om en ras dominerar i närområdet. Speciellt i glesbygden är det här verkningsfult där det inte finns så många biodlare.

/ Jonas
Learn from yesterday, live for today, hope for tomorrow.
The important thing is not to stop questioning.
Albert Einstein (1879-1955)

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: krainabi
« Svar #41 skrivet: 26 mar-11 kl 15:01 »
För att ytterligare fylla på med samarbetesuppmaning så ser jag det som en stor förmån att få ha samma bin som mina grannar har. Jag köper någon enstaka stationsparad avelsdrottning om året av samma "ras" som grannarna, odlar resten av drottningarna själv och friparar och får väldigt bra bruksbin av det.

Skulle mina två närmsta bigrannar byta ras, skulle jag nog göra samma som dem, för just möjligheten att fripara en generation och få bra bin är väldigt mycket mera värdefull för mig än om rasen heter ditt eller datt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

218 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser