Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förvara avelsägg, temp?  (läst 5907 gånger)

Xoot

• Gäst
Förvara avelsägg, temp?
« skrivet: 19 mar-11 kl 19:50 »
Hej,

Jag har ett litet problem nu vid förvaring. En normal temp bör vara runt 10-13grader som jag förstått det.
Jag skall förvara 24st ägg i 7dagar. Tyvärr så finns det bara tre olika temperaturer för mig att välja på...

~5grader.
~20grader.
~0grader.

Frågan är om jag kan skippa det direkt eller om det kan vara möjligt ändå för mig och vilken temp kan jag välja?
Handlar om hönsägg.

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
SV: Förvara avelsägg, temp?
« Svar #1 skrivet: 19 mar-11 kl 20:42 »
5 Grader skulle jag tagit.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 19 mar-11 kl 21:04 »
Ska du bara förvara dem i 7 dagar så funkar det fint i rumstemperatur.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Xoot

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 19 mar-11 kl 21:16 »
Ska du bara förvara dem i 7 dagar så funkar det fint i rumstemperatur.

En som skickade PM skrev att man max kan förvara ägg i 10dagar.
Så 3dagar är med andra ord avgörande? 7dagar i rumstemp är Ok men råden säger 10-13grader.

Försöker bara försäkra mig om att jag kommer göra rätt då det är till en bekant. :)

Aklejan

• -
« Svar #4 skrivet: 19 mar-11 kl 21:20 »
Hej,

Jag har ett litet problem nu vid förvaring. En normal temp bör vara runt 10-13grader som jag förstått det.
Jag skall förvara 24st ägg i 7dagar. Tyvärr så finns det bara tre olika temperaturer för mig att välja på...

~5grader.
~20grader.
~0grader.

Frågan är om jag kan skippa det direkt eller om det kan vara möjligt ändå för mig och vilken temp kan jag välja?
Handlar om hönsägg.

Har du kollat tempen närmre golvet i det rummet du har 20 grader... ?
Kan skilja mycket....i alla fall hos mej  ::)

Xoot

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 19 mar-11 kl 21:28 »
Har du kollat tempen närmre golvet i det rummet du har 20 grader... ?
Kan skilja mycket....i alla fall hos mej  ::)

Det är problemet... Det är en jämn temp i precis hela huset.  ;D
Vi har 20grader i huset, 5grader i kylen och 0grader ute.

Men jag tänkte slå av värmen i ett rum och sätta äggen vid fönstret med något mörkt över.
Förhoppningsvis kan jag komma ner i 18grader då så vi får se och hoppas. :)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 19 mar-11 kl 22:25 »
När en höna värper på sommaren kan hon lägga ägg när temperaturen är över 20 grader samla i mer än 14 dagar och ändå kläcka 100% kycklingar. Vet folk som  har kläckt ägg som har varit över 4 veckor gamla och stått i kylskåp. Inte riktigt lika bra resultat men drygt 60%

Själv skickar jag inte ägg med post om de är äldre än 7 dagar men ska jag stoppa egna ägg i kläckaren så spelar det mindre roll om de är 14 dagar eller till och med 20.

Krångla inte till det om du bara ska spara ägg i 7 dagar. Låt dom stå på diskbänken så glömmer du inte vända dem 2-3 gånger/dag vilket oftast är viktigare än om temperaturen  är 15 eller 20 grader.

Om din kompis är om sig och kring sig kan du ju alltid berätta om skrubben i förrådet som håller rätt temperatur ::) Han lär inte märka någon skillnad  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Katharina K

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 21 mar-11 kl 20:58 »
Jag skulle undvika 0 grader, annars tror jag inte det spelar så stor roll. Har haft ägg i kylen och det har gått bra, har även haft dom i bastun (avstängd då alltså  ;D) där det är liiite svalare än i rummet. Inget av detta har skapat problem.

Xoot

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 21 mar-11 kl 21:07 »
Har nu börjat förvaringen och samlandet som ska pågå fram till nu Söndag.
+20grader och mörkt är platsen där alla äggen ligger nu. Vänder morgon och kväll.

Hoppas det blir kläckresultat på något enstaka ägg iaf för den blivande ägaren. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

256 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser