Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ersättning för hunddödade höns  (läst 8024 gånger)

kiwsan

• Västerbotten
Ersättning för hunddödade höns
« skrivet: 21 mar-11 kl 07:09 »
vad är skälig ersättning för hunddödade höns? Fick även ta bort 2 avelskalkoner.

fauve

• Gäst
SV: Ersättning för hunddödade höns
« Svar #1 skrivet: 21 mar-11 kl 07:23 »
Livvärdet, dvs inte många kr/höna tyvärr om det det inte är en väldigt ovanlig ras.

Kalkoner betingar väl ett något högre pris kan jag tänka. På annonssidan finns det ex.vis en renrasig avelstrio för 1500 kr (dvs 500 kr/styck). För blandraser är ju priset inte så högt dock.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 21 mar-11 kl 08:36 »
Med tanke på att de under denna årstid är jättesvårt att få tag i nya avelsdjur tycker nog jag att man kan begära rätt bra ersättning. När jag prissätter kalkoner brukar jag räkna 100kr kg levande vikt då det är ett pris som jag tycker är rimligt att betala för köttet.

För en kalkonhöna handlar det om 500-1000kr beroende på ras.

För höns kan man mycket väl begära 500 kr för en höna om det är en ovanlig färg eller ras. En blandras kan man i mitt tycke begära 200kr för.

Ersättningen ska ju inte bara täcka inköp av nya djur utan även din resa runt halva riket för att få tag i ersättningsdjur...

Det ska ju också svida lite i plånboken för hundägaren så att dom tänker efter före nästa gång >:D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #3 skrivet: 21 mar-11 kl 09:16 »
hej,

mina avelsdjur värderar jag så här:

hedemora  350:-

koppar maran 500:-

creme crested legbar 750:-

vaktlar 120:-

kaniner 350:-

styck pris på renrasig hon djur, han djur något mindre.

mina djur är kläckt hemma och alla grupper har minst 3 olika led.

samtidigt tänka du att en hedemora ägg kostar 15:- och en kyckling 60:- är man snabbt upp i dessa värden.

mvh

JOnathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #4 skrivet: 21 mar-11 kl 10:16 »
jag tycekr det är svårt. Har ju just blvit av med två äggläggande hönor. Skulle ajg bara sälja äggen så förlorar jag ju åtminstonde 2 kr per ägg och dag. Skullejag sälja avelsägg så ärdet ju 15 kronor per dag. Sen dunbollar så 50 kronor och då blir det snabbt mycket pengar.

Fast jag tycker itne pengaran är det viktiga utan att mina höns mår skit! Jag har tidigare plockat in rutn 10 ägg om dagen och efter sista hundattacken så är det bara tre stycken. Igår var det sex stycken men det var första gången sen hunden varit där. Sen så är det ju så att min yngsta pojk gråter fortfarande över Anki (hans favorithöna) som belve tagen förra året. Jag åker hemifrån med magvärk och funderar på om jag kommer hem till bitna höns. Jag tittar på mina dunbollar och får ont i magen då jag tänker på att de en dag ska flytta ut. Hur värderar man sånt?

Sen har jag höns istället för hund och mina höns ärmervärda än granenn blandras!
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

susidus

• såenserutdå...
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 21 mar-11 kl 10:32 »
 >:(  Usch vad man blir sur , när sånt här händer... jag tycker som flera säger här ta ut ordentlig ersättning .. det ska kosta om personens hund gör så här ... och allra helst om det skett flera gånger , och som den årstid det är så är det ju svårt att kanske få tag i likvärdiga djur ...åldersmässigt då tänktre jag vväl mest .. det tar ju ett tag innan ett är färdig tupp eller höna .. personligen tycker jag det skulle vara svårt att värdera djuren jag har..och visst mina blandisar är kanske inte kron mässigt lika mycket värda .. men jag älskar dom all oavsett kön och ras ... kan inte låta bli...så hemma hos mig är alla lika mycket värda..
Nu spånade jag kanske iväg ,.. men jag blev så upprörd av att hunden dödade hönsen...
Jag lider med dig ....Styrke kram Susanne
Vad vore livet om man inte kunde hoppas.... och det gör jag fortfarande....
;)

Nina W

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 21 mar-11 kl 10:35 »
Priserna som føreslagits ovan tycker jag låter helt ok, men dessutom så borde hundægaren lægga en slant, eller komma med en blomma. Speciellt då sonen blev av med sin ælskling, då borde dom køpt något fint till honom och sagt førlåt. Jag hoppas verkligen att det inte hænder igen!

Det bæsta skyddet mot hundar, rævar och grævlingarf ær elstængsel. Sætt lægsta tråden bara 15 cm från marken så att dom inte førsøker græva sig in.

fauve

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 21 mar-11 kl 10:41 »
Om hundägaren har minsta hum om värde på höns och fjäderfän blir det dock problem med att kräva överbetalning och det kan ställa till det än värre relationsmässigt människorna emellan och sådant tjafs och osämja är ju aldrig roligt.

Ex.vis så skulle ju inte jag (som har både hund och fjäderfän) acceptera att betala några fantasisummor om någon av jyckarna skulle skada/döda någon annans fjäderfän.

Risken för att detta ska ske med mina hundar är dock helt obefintlig pga 2 orsaker: 1) hundarna rantar inte lösa och 2) det är bara jag som har fjäderfän i hela byn.

Just_me

• Småland
« Svar #8 skrivet: 21 mar-11 kl 10:44 »
Borde man inte kunna få ersættning før sveda och værk, inga jættesummor men det ær ju ett intrång och det skapar oro och krångel.
Om jag vore du skulle jag anvænda mig av jouradvokaternas gratistjænst på nætet. De har ett nr man kan ringa dygnet runt med frågor om allt møjligt.
Skulle tro att det ær civilrættsligt i ditt fall?
Man vill ju inte starta osæmja men samtidigt ska personen få bli varse om att det kostar att slarva med øversynen på hunden!

Hoppas hønsen lugnar sig snart :( Våra la næstan inte nå ægg under en vecka efter att en ræv tog sig in i hønshuset :/ De var jættestressade undr lång tid.

Lillemor Eklund

• Positiv till det mesta :)
    • Uppland
« Svar #9 skrivet: 21 mar-11 kl 11:10 »
Hoppas ni har överseende med att en nykomling på forumet lägger sig i och tycker till :)

Om grannens hund redan tidigare gjort "räder" i hönsgården kan ju inte grannsämjan vara den bästa eftersom det händer igen? Har jag fattat rätt då?

Jag hade gjort en polisanmälan och försökt hålla mig objektiv i det hela. Mina djur ska ju vara fredade från grannens hund, dessutom finns en lag http://www.notisum.se/Pub/Doc.aspx?url=/rnp/sls/lag/20071150.htm
läs §§ 1 och 19. Vi har koppeltvång 1/3-20/8!

Kopierar från ett annat forum:
Vad innebär koppeltvång och var får min hund vara lös?

Reglerna för hur hund ska hållas varierar från kommun tillkommun. Eftersom Du som hundägare är skyldig att känna till vilka lagar som gäller för hundhållning kan det vara lämpligt att Du kontaktar Miljö- och Hälsoskyddskontoret i den kommun där Du bor för att få information om vilka regler som gäller. Anvisningarna finns i den lokala ordningsstadgan.

I jaktlagen och jaktförordningen finns också en del som berör hundar. Bl a nämns där att hund under tiden 1 mars till 20 augusti ska hållas under sådan tillsyn att den hindras från att löpa lös i marker där det finns vilt. Detta innebär inte automatiskt att hunden inte får vara okopplad, den måste dock stå under sådan lydnad som om den vore kopplad. Regeringen kan också meddela föreskrifter som avviker från detta och om det finns skäl att skydda vilt får sådana föreskrifter innebära att koppeltvång gäller.

Rent generellt får en hund aldrig, även om inte koppeltvång föreligger, springa lös okontrollerat.

Som hundägare skall jag alltså vara medveten om att den skada min hund eventuellt orsakar, är jag som ägare skyldig att ersätta.

Ja, det är vad jag tycker, stå på dig och låt inte grannens dåliga hundfostran förstöra din lycka och glädje i hönsägandet!

Mvh Lillemor
Om man alltid gör så som man alltid har gjort, så får man alltid ha det som man alltid har haft det....

Att tala innan man tänker är som att torka sig i röven innan man skiter!

Just_me

• Småland
« Svar #10 skrivet: 21 mar-11 kl 11:14 »
Hoppas ni har överseende med att en nykomling på forumet lägger sig i och tycker till :)

Om grannens hund redan tidigare gjort "räder" i hönsgården kan ju inte grannsämjan vara den bästa eftersom det händer igen? Har jag fattat rätt då?

Jag hade gjort en polisanmälan och försökt hålla mig objektiv i det hela. Mina djur ska ju vara fredade från grannens hund, dessutom finns en lag http://www.notisum.se/Pub/Doc.aspx?url=/rnp/sls/lag/20071150.htm
läs §§ 1 och 19. Vi har koppeltvång 1/3-20/8!

Kopierar från ett annat forum:
Vad innebär koppeltvång och var får min hund vara lös?

Reglerna för hur hund ska hållas varierar från kommun tillkommun. Eftersom Du som hundägare är skyldig att känna till vilka lagar som gäller för hundhållning kan det vara lämpligt att Du kontaktar Miljö- och Hälsoskyddskontoret i den kommun där Du bor för att få information om vilka regler som gäller. Anvisningarna finns i den lokala ordningsstadgan.

I jaktlagen och jaktförordningen finns också en del som berör hundar. Bl a nämns där att hund under tiden 1 mars till 20 augusti ska hållas under sådan tillsyn att den hindras från att löpa lös i marker där det finns vilt. Detta innebär inte automatiskt att hunden inte får vara okopplad, den måste dock stå under sådan lydnad som om den vore kopplad. Regeringen kan också meddela föreskrifter som avviker från detta och om det finns skäl att skydda vilt får sådana föreskrifter innebära att koppeltvång gäller.

Rent generellt får en hund aldrig, även om inte koppeltvång föreligger, springa lös okontrollerat.

Som hundägare skall jag alltså vara medveten om att den skada min hund eventuellt orsakar, är jag som ägare skyldig att ersätta.

Ja, det är vad jag tycker, stå på dig och låt inte grannens dåliga hundfostran förstöra din lycka och glädje i hönsägandet!

Mvh Lillemor

Sjælv tycker jag det ær lite tråkigt att blanda in polis OM man kan løsa det sjælv.
Samma med advokater, men sjælvklart kan man høra med dem utan att gøra en anmælan.
Polisen har också nog att gøra, alla anmælningar kræver appersarbete och værdefull tid.

The Game

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 21 mar-11 kl 12:00 »
Det är klart som fan att du ska ha ersättning.
Sen får dom fan ha koll på sina hundar..
Hade det hänt hära....
/majsan

Lillemor Eklund

• Positiv till det mesta :)
    • Uppland
« Svar #12 skrivet: 21 mar-11 kl 12:31 »
Sjælv tycker jag det ær lite tråkigt att blanda in polis OM man kan løsa det sjælv.
Samma med advokater, men sjælvklart kan man høra med dem utan att gøra en anmælan.
Polisen har också nog att gøra, alla anmælningar kræver appersarbete och værdefull tid.

Visst har Polisen mycket att göra, men ska det vara en anledning till att inte göra en anmälan?
Om det hade varit mer "värdefull" boskap, ex får eller kalvar som blivit rivna av grannens hund, hade då det varit värt att anmäla?
Det jag menar är att, om detta hänt vid flera tillfällen, verkar grannen inte bry sig så mycket om vare sig ersättning för den skada hans hund/hundar orsakat eller vidta åtgärder för att det inte skall upprepas. Därför bör en polisanmälan göras för att hundägaren skall förstå vilket ansvar han faktiskt har för vad hunden/hundarna gör!
Om våra tamdjur blev rivna av tex Lo eller Varg har vi ju rätt till ersättning men då måste en anmälan göras, annars ingen ersättning.
Om man alltid gör så som man alltid har gjort, så får man alltid ha det som man alltid har haft det....

Att tala innan man tänker är som att torka sig i röven innan man skiter!

johe71

« Svar #13 skrivet: 21 mar-11 kl 13:00 »
Därför bör en polisanmälan göras för att hundägaren skall förstå vilket ansvar han faktiskt har för vad hunden/hundarna gör!

det är också värt att polisanmäla just för att få det dokumenterat... händer det flera gånger så är det mycket lättare att få berörd myndighet att agera om det finns dokumenterat. Det kan även vara så att det bara händer en gång hos dig, men att samma ägare och samma hundar "härjar" hos några andra grannar - och då kan polisen agera om de får in många anmälningar mot samma ägare... även om det "bara" är en gång hos varje granne

Samma sak om du tex får din gamla cykel stulen - värdet på den är antagligen lägre än självrisken, så för din egen skull spelar det ingen roll om du anmäler eller ej - men för polisen kan det var nyttig information inför framtida planeringsarbete (och kanske även för budgetarbetet) att de faktiskt får en bild av alla brott som faktiskt händer...

Just_me

• Småland
« Svar #14 skrivet: 21 mar-11 kl 13:36 »
det är också värt att polisanmäla just för att få det dokumenterat... händer det flera gånger så är det mycket lättare att få berörd myndighet att agera om det finns dokumenterat. Det kan även vara så att det bara händer en gång hos dig, men att samma ägare och samma hundar "härjar" hos några andra grannar - och då kan polisen agera om de får in många anmälningar mot samma ägare... även om det "bara" är en gång hos varje granne

Samma sak om du tex får din gamla cykel stulen - värdet på den är antagligen lägre än självrisken, så för din egen skull spelar det ingen roll om du anmäler eller ej - men för polisen kan det var nyttig information inför framtida planeringsarbete (och kanske även för budgetarbetet) att de faktiskt får en bild av alla brott som faktiskt händer...

Det ær ju faktiskt sant :/
å håller jag med om att polisanmælan bør gøras!

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #15 skrivet: 21 mar-11 kl 21:06 »
med tanke på att du bor i västerbotten så anser jag att hundägaren skall betala vad det kostar dig att ordna nya djur av samma sort..
en transport från skåne är inte gratis ;)
Fjäderfän och kaniner

Xoot

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 21 mar-11 kl 21:20 »
Om det är frågan om ersättning istället för anmälan grannar-mellan så tänk på att det är höga siffror.  ::)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #17 skrivet: 21 mar-11 kl 22:43 »
Om det är en engångsförelteelse så hade jag begärt den summa som det kostar mej inkl frakt att få hem en likvärdigt djur .
Händer det igen då begär jag summan av förlorad inkomst = Höna+3års äggproduktion gånger 3kr som mina ägg kostar om jag säljer dom .
Händer det en tredje gång då ska jag oxå ha betalt för ev framtid kycklingförsäljning o det blir höga summor ,,och jag hade anmält gång på gång bara för att tillslut blandar polisen i sej ärentet o hunden förätts med munkorg.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Intricate

« Svar #18 skrivet: 23 mar-11 kl 16:38 »
Jag skulle nog inte se så mycket till värdet på själva hönan. Lite svinn får man ju räkna med till hökar, rävar (hundar)
Utan jag skulle nog snarare sätta värdet beroende på vem hundägaren är. Är det en granne som alltid är skötsam med sin hund men den råkar smita en gång på tio år då skulle jag inte be om ersättning alls. Är det däremot nån jägares hund så skulle jag salta räkningen.

Så hemsk är jag.

Xoot

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 23 mar-11 kl 17:30 »
Är det däremot nån jägares hund så skulle jag salta räkningen.

Så hemsk är jag.

NU har du satt liv i tråden, vänta och se.  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

313 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser