Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ersättning för hunddödade höns  (läst 8010 gånger)

fauve

• Gäst
SV: Ersättning för hunddödade höns
« Svar #20 skrivet: 23 mar-11 kl 19:02 »
  Är det däremot nån jägares hund så skulle jag salta räkningen.

Och av den här jägaren skulle du få det faktiska värdet på hönsen  8)

Jennyt

• Västergötland
« Svar #21 skrivet: 23 mar-11 kl 20:14 »
Själv skulle jag begära ersättning för den förlorade inkomst som förlusten av hönan innebär.... plus hönans faktiska värde. Att ha djur innebär att man har ett ansvar. Hundar och andra djur kan smita och ställa till med förtret och då får man ställa saker tillrätta igen (:) Själv hade jag försökt få fram den höna du önskar dig om min hund knipit den.... och ja, skulle hästarna gå in i grannens trädgård skulle jag gå dit och återplantera.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

fauve

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 23 mar-11 kl 20:19 »
Har haft oturen att (tidigare för x antal år sedan) få ett antal lamm och tackor rovdjurstagna och det man får ersättning för av lsty är värdet på det individuella djuret just då. Inte på ev framtida inkomster på djuret! Ex.vis en ungtacka med många goda lammningsår framför sig är ju en betydande ekonomisk förlust i det längre perspektivet (2 lamm/år i 5-6 år minst, med slaktvärde på 800-1000 kr/lamm blir ju några kronor..)

ORCA

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 25 mar-11 kl 17:36 »
Dessutom begär lika mycket för en tupp som höna Dom är inte mindre värda!!!. Man köper ju inte endast avelshönor en avelstupp för 1500:- är ingen ovanlig summa i vissa raser.

Dela detta:

* Inloggade just nu

278 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser