Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ankhanen och sina fruar  (läst 5317 gånger)

kiwsan

• Västerbotten
Ankhanen och sina fruar
« skrivet: 21 mar-11 kl 14:06 »
Hur är det egentligen. Jag har en myskanska drake och han har flera fruar. Han är bara med en av dem. Tittar inte åt dom andra fruarna. Behöver jag fler drakar? eller löser sej detta när vårkänslorna börjar komma?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Ankhanen och sina fruar
« Svar #1 skrivet: 21 mar-11 kl 14:46 »
I normalfallet parar sig en drake med många ankor, själv har jag aldrig haft problem med att de skulle vara monogama... Jag har upp till 4 ankor per drake, och befruktningen är över 90%.

Troligen ändrar det sig när våren kommer på allvar, gör det inte det så skulle jag anse att det är något fel på draken och förpassa honom ner i en god gryta, och låta en drake som vet hur man gör sköta jobbet.

Men det kan också vara så att du inte ser när han parar sig med de andra honorna, för att han gör det vid andra tider än när du är där. Att de har en favorit som de parar sig med oftare är inte ovanligt. Har du kollat befruktningen av äggen?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

kiwsan

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 22 mar-11 kl 04:28 »
Tack för ditt svar. Jag bor i västerbotten och dom har inte kommit i gång med äggläggandet än./Malin

Stockros

« Svar #3 skrivet: 23 mar-11 kl 19:01 »
Vi har ett liknande problem. Vi har en myskdrake som föddes i somras, två myskhonor och två Khaki Cambpell honor. Vi har inte sett honom göra det en enda gång! Vi börjar undra om han är lagd åt ett annat håll .... (om ni ursäktar utrycket).
Honorna började lägga ägg först denna vecka, så vi har funderat på om han kan vara påverkad av det? Vi bor söder om Göteborg. Vi är väldigt förtjusta i honom och har ju tänkt oss några vår-ällingar. Är det normalt? Kan vi göra något?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 24 mar-11 kl 08:46 »
Har de badbalja/damm? Ankor kan ha svårt att para sig på land, så vatten som minst två ankor får plats i, och som är minst 15 cm djupt underlättar parning.

Kolla om äggen är befruktade genom att knäcka dem och leta efter måltavlan. Se bl a linkosos hemsida, hon har bilder på hönsägg, men ankägg ser nästan likadana ut.

Men sköter draken inte sitt jobb, då får man byta ut honom, oavsett hur trevlig han är.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 24 mar-11 kl 10:09 »
mina första myskankor var en drake och fyra honor..där var inga problem..full befruktning av alla ägg ändå.. sen har jag haft översexuella drakar som vart på hela tiden och slitit sönder sina honor mer eller mindre.. den jag har nu är väl igång i mörkret eller nåt för man märker aldrig att han e på..men äggen är befruktade och det är huvudsaken...
Fjäderfän och kaniner

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 24 mar-11 kl 16:32 »
Mina Myskankor brukar para sig på land trots tillgång till vatten (damm) Jag har faktiskt bara sett parning i vatten en gång under alla år jag har haft Myskankor. Jag brukar trotts detta alltid ha mycket god befruktning!
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 24 mar-11 kl 16:39 »
Det gäller nog för myskankor, mina andra raser brukar para sig i badbaljan eller dammen, även om det händer att de parar sig på land. När de parar sig på land verkar de dock ha svårare att hålla balansen.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #8 skrivet: 24 mar-11 kl 17:43 »
Det gäller nog för myskankor, mina andra raser brukar para sig i badbaljan eller dammen, även om det händer att de parar sig på land. När de parar sig på land verkar de dock ha svårare att hålla balansen.
Jo, visst är det så men tråden handlade ju om myskankor och deras parningsbeteende  ;) Ville bara understryka att Myskisar inte är lika beroende av vatten som "vanliga" ankor.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #9 skrivet: 24 mar-11 kl 17:56 »
Vilken ålder är ankhanen könsmogen ?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #10 skrivet: 24 mar-11 kl 18:27 »
Jo, visst är det så men tråden handlade ju om myskankor och deras parningsbeteende  ;) Ville bara understryka att Myskisar inte är lika beroende av vatten som "vanliga" ankor.
Ok, jag brukar svara så att svaren är så generella som möjligt, utifall någon skulle komma på idén att söka bland gamla svar innan de frågar om något som redan står.

Dessutom så brukar mina myskankor också para sig i vatten. Men ibland på land, och troligen händer detta oftare än för andra ankor.

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #11 skrivet: 24 mar-11 kl 22:31 »
Vilken ålder är ankhanen könsmogen ?

Myskdrakar blir könsmogna när de är ca 4-6 månader gamla. Honorna 7-8 månader..

Det är fortfarande tidigt på säsongen och vissa myskankor är tidiga andra lite senare. En ung frisk drake gör säkert sitt jobb, synligt eller osynligt. Vårens ljus eller konstlat ljus hjälper till. Vill man stimulera dem ytterligare är tidig vår rätt period för att ge dem mer protein(typ värpfoder) i kosten. Lite friskt porlande vatten kan tända många myskankor att förlusta sig kopiöst. Inte nödvändigtvis sker parningen just i vatten men de får i vart fall en kick av detta.

Vill man trigga draken och myskhonorna ytterligare skall man han minst 2 hanar för då jäklars blir det en ständig kamp om vem som skall får äran att föröka sig.  ;D

De flesta myskankorna vet när det är läge att lägga manken till och det är först om 1-2 månader i vårt bistra klimat.
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #12 skrivet: 25 mar-11 kl 15:08 »
Tack för infon , jag har en myskpojke som är född på julafton så då blir det bebbar i sommar då  ;D
Kan mysk och cayuga anka blandas?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #13 skrivet: 25 mar-11 kl 15:28 »
Ja, och då blir det mulankor som är sterila men goda att äta.Tänk på att ruvtiden kan bli olika för de äggen.

Stockros

« Svar #14 skrivet: 25 mar-11 kl 20:38 »
I dag jublade vi lite, vi såg att vår drake åtminstone försökte para sig. Han drog lite i stjärtfjädern på den ena. Hon drog genast därifrån och de andra drog också, så vidare lyckat var det inte från hans sida. Men vi är helnöjda med att han åtminstone har visat lite intresse. Honorna har precis börjat lägga ägg, så han kanske får lite lust av det?
De har en stor badbalja, men han försökte på land.

flax

• Halland
« Svar #15 skrivet: 26 mar-11 kl 14:15 »
Min drake parar sig flera gånger om dagen med sin hona, så jag fick behålla en av unghonorna från höstkullen för att avlasta henne. Han gör det gärna både på land och i badbaljan. ;D
Han parar sig dock främast med sin första hona, men kanske blir det bättre fördelning när unghonan växt till sig lite....
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #16 skrivet: 26 mar-11 kl 20:41 »
Min myskkille är 3 mån nu o han håller sej hela tiden med sin fru som är likagammal , dom två vuxna cayuga tejerna närmar han sej inte alls .
Kanske jag ska byta ut dom mot två mysk brudar ist ?? Vad tycker ni ?

Dela detta:

* Inloggade just nu

289 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser