Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kycklingar som slåss?  (läst 2947 gånger)

Lillemor Eklund

• Positiv till det mesta :)
    • Uppland
Kycklingar som slåss?
« skrivet: 21 mar-11 kl 16:15 »
Upptäckte i dag att en av mina nyinförskaffade, söta dunbollar (dvcochin) på 8 veckor, inte är så snäll?!?
Den ger sig på de flesta av de andra kycklingarna så blodvite uppstår. Nog för att tuppar kan slåss med det här blir ju näst intill skrattretande, en 8 veckors tupp som spöar alla andra? Några av dem är nog tuppar, men jag tror ändå att de flesta är hönor. Det är en ganska distinkt skillnad på den argsinte och de andra. Arga kycklingen har en ganska "stor" kam jämförelsevis.
Nu är ju jag helt novis när det gäller beteenden hos höns/kycklingar och ber därför om råd.
Ska jag låta arga kycklingen hållas? Finns förhoppning om att han slutar snart eller kommer jag att få nacka honom till slut? Finns risk för att någon av övriga fortsätter där han tar vid?
Det är bara han som startar bråken, dvs ger sig på de andra. Bryr sig inte det minsta om att jag kliver in i deras inhägnad, så fort jag släpper ner honom ger han sig på den som finns närmast honom:/
Vad gör man? Hur har ni gjort i liknande situationer? Tar tacksamt emot råd om hur jag ska göra.
//Lillemor
Om man alltid gör så som man alltid har gjort, så får man alltid ha det som man alltid har haft det....

Att tala innan man tänker är som att torka sig i röven innan man skiter!

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Kycklingar som slåss?
« Svar #1 skrivet: 21 mar-11 kl 16:18 »
Jag tycker inte att det låter riktigt rätt att han ger sig på alla andra... finns det vuxna tuppar i samma grupp? Ger han sig på dem också?

Lite skumt tycker jag att han ger sig på hönskycklingarna också?! Men jag har å andra sidan inte haft höns i mer än ca 2 år så jag är ingen expert än =)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Lillemor Eklund

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 21 mar-11 kl 16:21 »
Det är bara kycklingar mellan 7-9 v gamla....
Om man alltid gör så som man alltid har gjort, så får man alltid ha det som man alltid har haft det....

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #3 skrivet: 21 mar-11 kl 17:25 »
  ;D Hade det varit hos mig fick han komma in till de vuxna med en chanse att kunna komma undan. Om det fungerat  vet jag inte . Men följer tråden med intresse.  :)
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Lillemor Eklund

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 21 mar-11 kl 22:33 »
Tyvärr så har ju jag bara mina kycklingar och inga vuxna höns, så det är inget jag kan pröva :-\
Det hade förmodligen varit ett bra alternativ...

Fler tips tas gärna emot!

//Lillemor

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #5 skrivet: 21 mar-11 kl 22:38 »
Ge bort elakingen till nån med vuxna höns som kan sätta han/hon på platts .
Det är inte kul om nån blir skadad .
Annars isolera den elaka några dagar o se om du kan sätta tillbaka den sen igen o se om beteendet är kvar .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Dela detta:

* Inloggade just nu

574 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser